NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Frys och värme metoden funkar om man gör det rätt. Går det fel så kanske man kommer halvvägs med lagret då det nyper fast. Då står man med en bil som inte kan användas och måste fixa verktyg, alt ta spindeln till verkstad.

Jag kommer att satsa på verktyget den dagen nåt av framlagren blir dåliga.

Ingen risk att något i spindeln tar skada av värmen då det bara är järn i den, inga bussningar.
kvillebäck skrev:Kan säkert fungera med grillen med men var noga så det inte blir så varmt att du skadar de bussningar som sitter i spindeln.

Håller helt med dig att det går fortare om man har rätt verktyg för lagerjobbet men om man inte vill köpa en avdragare för att byta 2 lager så kan det vara bra med ett alternativ.

Tror inte det räcker att lägga lagret i kylen, det bör nog in i frysen om det skall bli någon skillnad.
Frysen menar jag.

Jag gillar gratisalternativ men jag måste ha bilen direkt efter bytet så jag vågar inte chansa.
Om jag sedan har ett verktyg känner jag flera som kan vara med och betala verktyget då de skall byta lager.
Så, nu har jag bytt lager!

Men det låter ta mig fan fortfarande!!!!
Vad kan det då vara för fel?
det märkliga är att lagret jag demonterade skorrade när jag snurrade på det för hand. Så det måste ha varit på upphällningen också.

När jag svänger höger skorrar det i bilen, för mig låter det som höger fram, därför jag bytte lager där.
Kan det vara något annat lager?

Innan det började skorra dunkade det från höger fram när jag svängde höger. Först trodde jag det var fel på fälgen men det var kvar när jag bytte till dubbade vinterdäck. Mot slutet av vintern försvann dunkandet och inget annat hördes. men när jag bytte till sommardäck nyligen hörde jag det nya skorrande ljudet som dränktes av dubbljudet när jag hade dubbdäcken på.

- Någon som vet vad det kan vara för fel?
- Vänster framhjulslager borde det vara när det låter i högersväng men jag hör att det kommer från höger. Kan jag höra så fel?
- Kan det vara drivknuten på höger sida?

(Bilias verkstadskille sade att det måste vara lagret men att det är konstigt när det låter på samma sida man svänger, det borde vara tvärt om.)
Om det inte ar lagret som spokar skulle jag gissa pa att det ar fjadern du hor hade en V40 som hade en fjader som gick sonder (denna i ovre delen) pa hoger fram lat som du beskriver det samt att man horde det mer nar man svangde at hoger. Gav ett dunkade och skorrande ljud nar man svangde at hoger men inte vanster samt kora gubb var ju ingen hojdare.

/Hella
Midnightwolf skrev:Om det inte ar lagret som spokar skulle jag gissa pa att det ar fjadern du hor hade en V40 som hade en fjader som gick sonder (denna i ovre delen) pa hoger fram lat som du beskriver det samt att man horde det mer nar man svangde at hoger. Gav ett dunkade och skorrande ljud nar man svangde at hoger men inte vanster samt kora gubb var ju ingen hojdare.

/Hella
Där sade du något!
Min fjäder på höger sidan är av längst ner. Jag vet inte när den gått av men besiktningen har släppt igenom den så men noterat det som bra att veta.

När jag svänger höger lyfter sig bilen på höger sida och möjligen kan fjädern då hänga fritt och vibrera. Den möjligheten finns faktiskt.
I så fall dyker det upp några nya frågor om det är fjädern:

- Hur kan det dunka rytmiskt från höger hjul om fjädern gått av?
- Hur kan samma fjäder ändra ljud till ett skorrande ljud plötsligt.

Jag skall göra ett test:
Försöka dra fast fjäderns nedre del mot baljan den står i med spännband och testa om ljudet ändrar sig eller försvinner.
.
Nu har jag testat med att dra ihop fjädern några cm mot skålen som fjädern ligger mot. Ingen skillnad eller möjligen en aning mindre ljud.

Jag har också undersökt båda drivaxlarna men de rullar ljudlöst när man snurrar på hjulen.
Körde också sakta med fullt hjulutslag åt båda hållen (inte samtidigt) men hörd inget ljud alls.
Alla gummidamaskerna ser som nya ut.

Dock så kunde jag dra båda axlarna i längsled någon millimter.

Till experterna:

1. Kan min trasiga fjäder (första varvet i nederkant) orsaka det skorrande ljudet, lite när jag kör rakt fram och mycket mer vid svag sväng höger, börjar från ca 40 km/h (hör också ett svagt rytmiskt dunkande).

2. Är det ok att drivaxlarna glappar lite, kanske 2mm, i axialled?

3. Kan man byta en (1st) fjäder?
Överallt står det att man byter parvis men är det verkligen helt nödvändigt?

Jag har ingen lust att köpa grejer som inte är dåliga bara för att testa om de är dåliga.
Hej, drivaxlarna är det bara att dra ut. höger sida sitter utan "låsring" och går lätt, vänster sitter med låsring, lossas med någon typ av brytjärn (inget övervåld dock). Går det inte så roterar man lite och prövar igen för att få låsringen att "hamna rätt".

Kan ev. läcka ut lite olja, underlätta/minska genom att "luta" bilen åt vänster om du ex. skall demontera höger drivaxel.

Förresten kom jag på, ovan gäller faktiskt "volvolådan" m56 och jag är inte helt hundra på att din (fordlåda) är helt identiskt, men det borde inte vara så mycket skillnad. Sök på youtube eller liknande så kan du säkert hitta nått exempel.

Ang. ditt ljud så har jag inga direkta ideer tyvärr.. Utgår från att det inte är bromsskölden som ligger emot när du svänger??
Perra_367 skrev:Hej, drivaxlarna är det bara att dra ut. höger sida sitter utan "låsring" och går lätt, vänster sitter med låsring, lossas med någon typ av brytjärn (inget övervåld dock). Går det inte så roterar man lite och prövar igen för att få låsringen att "hamna rätt".

Kan ev. läcka ut lite olja, underlätta/minska genom att "luta" bilen åt vänster om du ex. skall demontera höger drivaxel.

Förresten kom jag på, ovan gäller faktiskt "volvolådan" m56 och jag är inte helt hundra på att din (fordlåda) är helt identiskt, men det borde inte vara så mycket skillnad. Sök på youtube eller liknande så kan du säkert hitta nått exempel.

Ang. ditt ljud så har jag inga direkta ideer tyvärr.. Utgår från att det inte är bromsskölden som ligger emot när du svänger??
Tack för beskrivningen hur man demonterar drivaxlarna ur vxl-lådan.
Bromsskölden tycker jag såg bra ut. Tror inte heller att den kan låta som att köra med dubbdäck och ibland som att köra på den räfflade vita linjen.

Jag har nu bytt fjädern på höger sida, oljudet är kvar!
Bytet var inte onödigt då den var av.

Det enda jag inte bytt nu är drivaxeln. Drivaxel är beställd ca 2.080kr med frakt.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]