NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur ser det ut med katalysatorn före dpf:en, har du bra flöde i den? Ett högt högt mottryck från den borde (liksom högt mottryck från dpf:en) också bidra till att motorn går fetare och därmed sätter igen cat/dpf snabbare.

Från ett blogginlägg någonstans (http://www.fam-bjork.se/citroen/ALLM/svartrok.html) såg jag teorin att det höga avgas-mottrycket gör att motorn luras. Inloppstrycket kan nämligen vara högt utan att massflödet svarar upp i motsvarande grad. Det höge inloppstrycket gör att motorn tillåter högre bränsletryck vilket då ger fetare blandning (sot-förbränning) vilket då sätter igen avgassystemet. Tycker också att det högre avgas-mottrycket borde inverka på EGR-inblandningen. Högre avgas-mottryck borde ge högre EGR-inblandning, dvs att motorn går lite sämre.

Ytterligare en aspekt av högt avgas-mottryck är att det ökar risken att "regenererings"-diesel läcker över till oljan (förbi kolvarna) istället för att fortsätta till avgassystemet.

Ett youtube-fenomen som cirkulerar är ju att spruta vattendimma i insuget som får ång-tvätta motor och turbo. Ångan borde (tycker jag) även "tvätta" avgassystemet. Kritiker bland youtube-kommentarerna betonar riskerna med att dels, risken för "hydro-lock". dels att det lossnar "klegg" som sedan fastnar just på/i katalysatorn och (riskerar att) sätta igen systemet fullständigt.

I nedan film (på en 2.0D monterad i en Ford Mondeo) används nått som dom kallar "revive", men jag skulle misstänka att det går precis lika bra med vatten.

[youtube]pAJSOsIbqyc[/youtube]

"Rätt" metod är som jag tolkar det att plocka ner katalysator/dpf och inspektera/tvätta/byta. Har man katten nere kan man ju också göra en "Mr-muscle"-behandling på turbon. Men visst känns det lockande om man skulle kunna nå ungefär samma resultat genom att spruta vattendimma i insuget? Är det någon som testat?
Jag kör vatten/metanol sprut på min "lekbil". En gammal mazda b1800 med modern passatdiesel i, fast med mekaninsk dieselpump och stor turbo. Plockade nyss isär den och böt block då det gått hål i det :-) och i förbränningrummen fanns inte ett uns sot eftersom ångan håller det borta. Likaså i insugskanalerna/avgaskanalerna i toppen.

Vattnet håller oxo nere tempen på avgaserna så man kan ladda på mer diesel och mer luft, dvs öka laddtrycket och bränslet ännu mer utan risk för att kolvarna smälter.

Vore avgasmottrycket så pass högt så dieseln som sprutas in i regfasen går förbi kolvringarna skulle bilen aldrig fungera. Den skulle inte eller knappt starta eftersom motorn inte fick ur sig luften kolvarna pumpar.
Många "husmors kurer" som börjar dyka upp! Har inte haft behovet av att prova än då jag är på 12300 mil och fortfarande har ganska exakt 80 mil mellan varje regenerering med original dpf.

Nåt som förbryllar mig är att min bil efter EGR bytet fått stadig nedåt trend när det gäller snittförbrukning. Den låg innan bytet på 0.58-062 (högre vintertid exkl värmarens förbr) , efter bytet rätt omgående ner till 0.56 nåt år senare 0.54 och nu ligger den på 0.52 ! Samma körstil och oftast samma vägsträckor som körs. Positivt förstås, men det gick ju onödigt mycket diesel 4-5 år innan :cry:

Nollställer ena trippmätaren när regenerering startar , efter c 70 mil blir bilen piggare, efter regenerering är den inte lika pigg. Verkar som det blir nåt optimalt motstånd i hela avgassystemet som får motorn att gå bättre? Skumt tycker jag.

OT, nån som provat det här tramset? http://www.roffesmotor.se/smartupdate/a ... atalog.pdf Drivemedelsförstärkaren" menar jag. Om det vore så bra som det ger skenet av undrar man varför inte drivmedelskedjorna tillsätter sånt själv? "i laboratorium" etc, vem har intresse av det, ut och prova på fältet i vanliga bilar och visa rätta siffror. Ynka 5 - 6 centiliter per fulltank, kan det verkligen göra sån skillnad? Såg nån liknande produkt i Aftonbladet á 279kr litern= c 14 kr per full tank som man kanske kör drygt 100 mil på = 14 öre /mil.
Intressant med Mazdan! Jag antar att du har en fast monterat system som drar in vattendimman/ångan? Det ökar ju även massflödet rejält så det ger säkert skillnad. Min frågeställning var väl också om det faktiskt hjälper till att rensa avgassystemet, eller om det är troligare att den täpper igen systemet istället.

Ang. läckage i kolvringarna. Jag tolkar iallafall att det är just det som händer på bilarna där oljenivån "stiger och stiger" tills oljenivån blir så hög att den följer med vevhusventilationen och skapar en "engine-run-away".

Det är ju inte så att kompressionen går ner till noll. Men att det lilla "överflöde" som finns (på alla bilar) blir lite större eftersom avgas-mottrycket är högre.
Det sitter en högtryckspump som trycker in vattenblandningen vid laddtryck över 0.6 bar och uppåt. Hela systemet hålls ganska rent iom att det är 3 tum hela vägen ;-)

Ja, konstantregenererar bilen så fylls spolas diesel ner o vevhuset via ringarna eftersom dieseln är så pass lättflytande så det sköljer bort oljefilmen som tätar.

Precis så kan det även bli på e85 bilar. Att de tappar kompression eftersom oljefilmen försvinner.

Här är mazdan föresten http://www.garaget.org/?car=81419

Den är dock lite mer sliten nu ;-)
Ok, så din tolkning är att avgas-mottrycket varken gör till eller från vad gäller överflödet, men att problemet i så fall är att bilen konstantregenererar? Jag kan köpa det resonemanget.

Grundproblemet ligger ju i vilket fall som helst i att avgassystemet är igensotat / regenereringen inte funkar fullt ut.
Ja, dpf är garanterat ganska tätt. Katten kan jag inte uttala mig om, men visst har man märkt skillnad när man tagit bort katten på dieselbilar man haft. Får lite bättre respons i turbon. Jag rensade min katt och dpf när jag fick skiten bortkodat. Bilen går nu bra men kommer aldrig ner på era nivåer gällande förbrukning. Ligger konstant på runt 0.64/mil. Men kör runt på 19 tummare och kör inte med ägg under pedalen heller =)
Skall läsa mer sedan vad ni skrivit men trots regenerering var 20e mil nu så drar våran skuta alltid 0.65 i snitt så som jag kör. Ganska lugnt. Kommer ibland ner till 0.6 men sällan.

Upplever bilen går riktigt bra men några mil innan regenerering så börjar bilen smårycka osv så man känner att nu är det på G en stund.

Har provat tvångsregenerering men hjälper inte. Troligen pga att det faktiskt börjar bli fullt.

Är rätt så övertygad om att det är mina/våra korta körningar som sätter igen filtret snabbare. Kanske var filtret jag köpte 2011 från England av dålig kvalitet? Det återstår lite att se när jag får hem mina grejer från Skruvat.se och kan jämföra om ytterligare ca 7000 mil :)

Håller bra koll på dpf och regenereringarna, för första gången jag bytte dpf så var det konstanta regenereringar... Bilfan snittade nästan 0.9 på en hel tank. Sedan dess har jag mycket bra koll på detta.

EGR vet jag inte hur mycket den påverkar sotbildning i dpf? Men den har jag försökt få loss och vill göra rent men lyckas inte lossa den undre skruven! Bilia ville inte heller lossa den åt mig under en service och låta den vara lös åt mig. Detta pga ifall det händer något osv osv... Suck :)

Om del inte startar med en förgasare full med[…]

Vad tror ni och fylla upp tanken med enbart hvo100[…]

Vevhusventilation B5204T9

Hej, Någon som vet hur vevhusventilationen […]

XC60, 2011, manuell. Utifrån felsymptom och […]