- tis 15 sep 2015, 09:56
#1003933
Hur ser det ut med katalysatorn före dpf:en, har du bra flöde i den? Ett högt högt mottryck från den borde (liksom högt mottryck från dpf:en) också bidra till att motorn går fetare och därmed sätter igen cat/dpf snabbare.
Från ett blogginlägg någonstans (http://www.fam-bjork.se/citroen/ALLM/svartrok.html) såg jag teorin att det höga avgas-mottrycket gör att motorn luras. Inloppstrycket kan nämligen vara högt utan att massflödet svarar upp i motsvarande grad. Det höge inloppstrycket gör att motorn tillåter högre bränsletryck vilket då ger fetare blandning (sot-förbränning) vilket då sätter igen avgassystemet. Tycker också att det högre avgas-mottrycket borde inverka på EGR-inblandningen. Högre avgas-mottryck borde ge högre EGR-inblandning, dvs att motorn går lite sämre.
Ytterligare en aspekt av högt avgas-mottryck är att det ökar risken att "regenererings"-diesel läcker över till oljan (förbi kolvarna) istället för att fortsätta till avgassystemet.
Ett youtube-fenomen som cirkulerar är ju att spruta vattendimma i insuget som får ång-tvätta motor och turbo. Ångan borde (tycker jag) även "tvätta" avgassystemet. Kritiker bland youtube-kommentarerna betonar riskerna med att dels, risken för "hydro-lock". dels att det lossnar "klegg" som sedan fastnar just på/i katalysatorn och (riskerar att) sätta igen systemet fullständigt.
I nedan film (på en 2.0D monterad i en Ford Mondeo) används nått som dom kallar "revive", men jag skulle misstänka att det går precis lika bra med vatten.
[youtube]pAJSOsIbqyc[/youtube]
"Rätt" metod är som jag tolkar det att plocka ner katalysator/dpf och inspektera/tvätta/byta. Har man katten nere kan man ju också göra en "Mr-muscle"-behandling på turbon. Men visst känns det lockande om man skulle kunna nå ungefär samma resultat genom att spruta vattendimma i insuget? Är det någon som testat?
Från ett blogginlägg någonstans (http://www.fam-bjork.se/citroen/ALLM/svartrok.html) såg jag teorin att det höga avgas-mottrycket gör att motorn luras. Inloppstrycket kan nämligen vara högt utan att massflödet svarar upp i motsvarande grad. Det höge inloppstrycket gör att motorn tillåter högre bränsletryck vilket då ger fetare blandning (sot-förbränning) vilket då sätter igen avgassystemet. Tycker också att det högre avgas-mottrycket borde inverka på EGR-inblandningen. Högre avgas-mottryck borde ge högre EGR-inblandning, dvs att motorn går lite sämre.
Ytterligare en aspekt av högt avgas-mottryck är att det ökar risken att "regenererings"-diesel läcker över till oljan (förbi kolvarna) istället för att fortsätta till avgassystemet.
Ett youtube-fenomen som cirkulerar är ju att spruta vattendimma i insuget som får ång-tvätta motor och turbo. Ångan borde (tycker jag) även "tvätta" avgassystemet. Kritiker bland youtube-kommentarerna betonar riskerna med att dels, risken för "hydro-lock". dels att det lossnar "klegg" som sedan fastnar just på/i katalysatorn och (riskerar att) sätta igen systemet fullständigt.
I nedan film (på en 2.0D monterad i en Ford Mondeo) används nått som dom kallar "revive", men jag skulle misstänka att det går precis lika bra med vatten.
[youtube]pAJSOsIbqyc[/youtube]
"Rätt" metod är som jag tolkar det att plocka ner katalysator/dpf och inspektera/tvätta/byta. Har man katten nere kan man ju också göra en "Mr-muscle"-behandling på turbon. Men visst känns det lockande om man skulle kunna nå ungefär samma resultat genom att spruta vattendimma i insuget? Är det någon som testat?