NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du får ingen indikation på att värmaren går, men texten "direktstart ....." brukar försvinna när den gått igång, efter typ 1-2 minuter eller så. Det bästa är att lyssna med öppen motorhuv , precis framför handskfacket. Det skall dåna lite lätt och lukta typ flygplans avgaser

En till grej att kolla, backvarnaren, be försäljaren gå en halv meter bakom bilen när du har backen i så skall det pipa.
dieselputte skrev:Du får ingen indikation på att värmaren går, men texten "direktstart ....." brukar försvinna när den gått igång, efter typ 1-2 minuter eller så. Det bästa är att lyssna med öppen motorhuv , precis framför handskfacket. Det skall dåna lite lätt och lukta typ flygplans avgaser

En till grej att kolla, backvarnaren, be försäljaren gå en halv meter bakom bilen när du har backen i så skall det pipa.

Då ska jag lyssna och testa backvarnarna :-)-)
Sitter i bilen påväg att hämta V50:in, ser denna artikel :D

Är det ett tecken :D

http://teknikensvarld.se/varning-livsfa ... vo-190642/

Men misstänker att det är som med det mesta, slarvas det med underhållet så straffar det sig tillslut.

Någon som har en uppfattning om hur snabbt det kan bli så mycket diesel i oljan att detta kan hända? Kan det ske på ett par hundra mil vid felaktigheter i avgasreningen eller tar det längre tid?
Spendera en tid med att lära känna din bil och dess förbrukning. Du kommer säkerligen att känna när motorn rycker till och en regenerering påbörjas. För mig tar det oftast 5-10 minuter innan regenereringen upphör. Under regenereringen stiger den momentana förbrukningen med c 2l/100 km , eller 0.2 l/ mil, vanligen 0.7 - 0.8 l/mil . Notera din mätarställning när detta sker och håll koll på när det sker nästa gång. Fnv ligger mitt intervall på c 80 mil mellan regenereringarna, har ingen koll på intervallet vid nytt partikelfilter, "Timebandit" vet nog då han har bytt.

Så länge du har stenkoll på din förbrukning (vanligen ett snitt på runt 0.5 - 0.6 l/mil beroende på körstil) och dessa intervall så skall du inte behöva oroa dig för rusande motor. Kolla även oljestickan då och då för att hålla koll på att nivån inte stiger.

OBS! Det är inte bara Volvo som drabbas av rusande motorer, Mercedes, BMW , Peugeot, Renault mfl drabbas även av detta. Sök på "Runaway diesel" på Youtube så får du se.
av Lövet
Stefan1985 skrev:Sitter i bilen påväg att hämta V50:in, ser denna artikel :D

Är det ett tecken :D

http://teknikensvarld.se/varning-livsfa ... vo-190642/

Men misstänker att det är som med det mesta, slarvas det med underhållet så straffar det sig tillslut.

Någon som har en uppfattning om hur snabbt det kan bli så mycket diesel i oljan att detta kan hända? Kan det ske på ett par hundra mil vid felaktigheter i avgasreningen eller tar det längre tid?
Det finns ett enkelt sätt att se till att detta inte sker. Serva bilen enligt boken. Problemet löst!

Lyssna inte på självutnämnda rättshaveristexperter som slänger ur sig skit som "det räcker med att tvätta filtret. Volvo har bara satt byte vid intervall för att tjäna pengar". Ingen nämnd ingen glömd.
Suck. Bara att vända tillbaks eller besöka säljaren imorgon. Om du har långt att åka och det är ett "kedja" så kan dom kanske lösa problemet på en verkstad närmare dig.
Shit happens men hoppas det är något lätt och smidigt.
Har ca 20mil så det får bli ett samtal imorgon och se om det går att lösa på närmare håll. Är en stor kedja.

Var 27grader när jag skulle hämta bilen så dieselvärmaren var svår att testa, ac:n fungerar iaf.

Temperaturen sjönk till ca 23 grader(då med genomvarm bil) men när jag trycker igång den blinkar PÅ tre gånger och utropstecknet i mitten tänder sig. Sedan slår den om till AV igen?
Stefan1985 skrev:Har ca 20mil så det får bli ett samtal imorgon och se om det går att lösa på närmare håll. Är en stor kedja.

Var 27grader när jag skulle hämta bilen så dieselvärmaren var svår att testa, ac:n fungerar iaf.

Temperaturen sjönk till ca 23 grader(då med genomvarm bil) men när jag trycker igång den blinkar PÅ tre gånger och utropstecknet i mitten tänder sig. Sedan slår den om till AV igen?
Då tvivlar jag verkligen inte på att dom inte löser det närmare ditt hem :)

Du kan inte starta värmaren med full motortemp. Vid 75 tror jag det var så startar den inte :) Finns ett gäng kriterier.
Om bilen står i ett garage så är det oftast liiite svalare där så prova då. (Vet att avgaser inte är bra men liiite gör väl ändå inget?)

Men gör den likadant när motorn är kall(are) och temperaturen är rätt, då är det något fel. Men försök inte för många gånger i rad för efter 5 försök(tror jag det var) så sätts en felkod och låser värmaren och felkoden måste då tas bort för att kunna startas igen. Så vänta till ett bra/bättre tillfälle. Kanske på natten eller tidigt på morgonen innan värmen börjat stiga för mycket.
timebandit skrev: Så vänta till ett bra/bättre tillfälle. Kanske på natten eller tidigt på morgonen innan värmen börjat stiga för mycket.
Eller prova mitt förslag med krossad is i en påse vid tempgivaren i backspegeln. Går säkert bra med en påse djupfryst pommes oxå :-)-)

Trist värre för TS att få felkod på hemvägen från bilhandlaren.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Fixa termostaten och åk längre turer s&[…]

Här är en info-film från INA som v[…]

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]

Innerbelysningen fungerar även för mig s[…]