NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SvartV50
Om du inte slog till har jag några påpekanden:
1. Välj en bil med fyrhjulsdrift, AWD på Volvospråk. Rider själv och jag vet inte hur många gånger man står och småler åt andra hästmänniskor som står och slirar på leriga stall-/gräsplaner med sina framhjulsdrivna bilar. Med lite högt kultryck blir det mindre vikt på framvagnen och svårt att få fäste, särskilt i motlut. De svär och tänker mest på att komma loss. Jag tänker också på hur farliga sådana ekipage blir när vägen svänger. Dem vill jag helst inte möta. Fyrhjulsdrift är värt merkostnaden av säkerhetsskäl, inte bara för att det är roligare att sladda runt på vintern med.

2. Halogen är inte intressant. Visst har V50 ett OK halvljus med halogen, men skillnaden mot xenon är påtaglig och det är du som ska leva med det. Bra ljus är inte lull-lull, det är säkerhet. Personligen skulle jag inte tänka mig en bil utan bixenon (xenon på halv- och helljus) eller bättre (LED/laser). Du kan montera bra extraljus för att stärka upp helljuset, men du får inte göra ett dugg åt halvljuset och det är den där regniga oktoberkvällen när du vill hem efter träningen som du verkligen uppskattar bra halvljus när du får många möten. Dessutom slipper du argt helljusblink från mötande för att du bländar dem när du glömt justera ned ljusbilden när du kör släp eftersom bilar med xenonljus gör det automatiskt.

3. Automat är faktiskt inte så himla dumt när du drar släp. Moderna automatlådor kan ofta köra snålare än du när du växlar manuellt. Provkör en sådan.

Vi har två bilar, en V50 och en Mercedes C-klass med fyrhjulsdrift och automat samt bixenon. Vi är nöjda med båda och tycker båda är bra bilar. Låt vara att den senare kostar mer och är betydligt tystare och bekvämare, men en V50 med fyrhjulsdrift och xenon är en bra dragbil. Annars kan även C-klass vara ett alternativ, den får du också dra mycket med. Den blir dock några år äldre än Volvon för samma peng, men det gör inget. Toyota har också en lite mindre bil som också får dra mer än den lite större Avensis. Minns inte vilken men Tidningen Ridsport hade en översyn av bra dragbilar för hästfolk och där stack just Toyota, MB C-klass och V50 ut som bilar som får dra mycket redan på B-kort/utökat B-kort.

Pärlan har nu över 35.000 pålitlig[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]