NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Trist!!

Angående oljan så finns det en plugg alldeles bredvid drivaxel hålet på lådan där olja ska fyllas och dräneringen sitter under lådan. Du ska ha bilen på plant underlag och fylla så det kommer upp till hålet där pluggen sitter. Iaf är det så på min 6vxl låda.
Hmm.. den 6-växlade hade helt klart varit att föredra när det gäller reservdelar! Antar att min drivaxel är en Volvo-"specialare" (D2.0 tillsammans med m56:an)? jag hittar den inte på de "vanliga" eftermarknadssidorna, så jag antar att man är bunden till att bita sura äpplet och köpa av Volvo?

Det sura äpplet i det här fallet smakar 5.500:- för en "renoverad" drivaxel. Volvo betalar sedan 1.200:- för den gamla, alltså c:a 4.300:- i mellanskillnad.

Finns det fler som varit i min sits och som kom på något smart? De flesta drivaxlar från skroten verkar vara körda 15000mil eller mer och det känns ju inte som någon direkt lösning.

På SKF hittar jag en artikel som heter VKJC 8720, denna verkar dock inte att gå att få tag i, ger inte många träffar vid sökning.
Tack för engagemang och hjälp!

Från drivknuten: Sympatiskt pris, men är det jag som är blind (alternativt okunnig på hur man tyder volvos artikellnummer..??), men jag hittar inte "mitt" artikelnummer för den länkade produkten? (Letar alltså efter art.nr. 36000553).

Från bildelaronline24.se: Jag har haft ögonen på Spidan-axeln också, men tyvärr verkar det som att också denna går mot Ford (?)-växellådan MMT6. Iallafall vill Vida ha artikelnummer 36000552 om jag testar att byta växellådan till MMT6 och det artikelnumret nämns som referens på Spidan-axeln.
Kolla med Demia.se i smedjebacken. Där köpte jag min axel till bra pris.
Ingen fara Volvoforever, hade bara varit glad om du haft rätt o den passat!!

Den här Spidan-axel (24867) verkar gå mot bensin-varianterna 1.8 och 2.0 tror jag.

Jag börjar mer eller mindre ge upp och får acceptera att köpa av Volvo direkt. Vill nog inte chansa med begagnad, speciellt inte när de flesta har gått så långt som de gjort (svårt att hitta under 15.000mil verkar det).

Ang 5- eller 6-växlat. Har kollat upp lite i VIDA genom att välja V50 och D4204T-motorn.

V50 + D4204T
2004: Enbart MMT6
2005: Går att konfigurera med både M56 och MMT6
2006: Går att konfigurera med både M56 och MMT6
2007: Går att konfigurera med både M56 och MMT6
2008 o framåt: Går att konfigurera med både MPS6 och MMT6

Som jag förstått det så började man med 6-växlat på årsmodellerna 04 och 05, därefter gick man över till 5-växlat på årsmodellerna 06 och 07, för att slutligen slå sig till ro med 6-växlat 08, 09 och 10 (kan det även vara så att man i vissa länder i Europa inte hade perioden med 5-växlat under 06 och 07 utan fortsatte med 6-växlat?). Inte konstigt det är lite svårt att matcha reservdelar mot årsmodellerna.
Då var det köpt en Volvo drivaxel (Aj i plånboken). Men innan jag installerade den så gjorde jag ett test. Har fixat så att jag kunde fjärrstyra en mobiltelefons videokamera och monterade den så att den (iallafall lite grann) täckte drivaxeln. Kameran (och mobilens diodblixtlampa) kunde jag styra inifrån bilen (använde appen "camera remote").

Vid motorväg rakt fram så går det att antyda en liten vibration, men den är svår att se. Tydligare blev det i detta klippet, som är körning på 3-4 växel i mellan 40-70km/h (ingår en rondell).

https://dl.dropboxusercontent.com/u/729 ... 945657.mp4
I underkant bild visas drivaxeln där den går in i växellådshuset.

Därför åkte jag hem och bytte vänster drivaxel och tog sedan återigen ut bilen på åktur för att som jag trodde njuta av vibrationsfri färd. MEN, det finns fortfarande vibrationer kvar, jag tycker att det känns lite bättre, men inte så bra som jag förväntat mig. Vibrationer finns framför allt vid motorvägsfart. Tycker även att det finns ett "burkigt" lätt metalliskt "bakgrunds"-ljud vid körning 70-80 som varierar lite lätt i frekvens men följer till största delen hjulfrekvens, påminner lite om hjullager (är dock 95% säker på att hjullagren är OK).

Känner att tålamodet börjar tryta. Vad är det som skapar detta, visst ser det ut som att drivaxeln vobblar en hel del på filmen (eller är det normala rörelser)? Kan det vara ett lager för drivaxeln inne i växellådan som är kasst och som tillåter för mycket spel? Andra ideer?
Senast redigerad av 2 Perra_367, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Generator laddar ej batteriet

Tog ut hela instrumentpanelen idag och mätte […]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]

Ta bort kåpan över motorn och lä[…]