NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#940899
Dubbelmassehjulet tar upp vibrationer som annars skulle göra kännas tydligt vid segdragning och när man stänger av motorn.

På vissa bilar och märken kan man ersätta Dubbelmassehjulet mot ett enkelt men då lär man oxo byta koppling inkl tryckplatta för att det ska funka. Har själv gjort det på min cheva pickup med manuell låda. Där separerade svänghjulet och slog sönder det mesta.

Svetsa skulle jag nog låta bli eftersom det lär balanseras mm. Och halvorna sitter ihop med en lagring i centrum.
#940980
För min del så mår jag fysiskt dåligt av vibrationerna. Jag känner dom för det mesta bara lite-lite, ibland mycket, men framför allt HELA tiden. Det har blivit en ont-i-magen-bil för mig.

Jag hoppas som sagt kunna få det på någon sorts verkstads-garanti, men vet ännu inte säkert. Hade det varit helt upp till mig att åtgärda på egen kostnad hade jag gjort avvägningen mellan att sälja bilen som den är, alternativt handla svänghjul och kopplings-kit på nätet (som tidigare visat verkar det finns från c:a 5.000:-) och låtit närmsta garagefirma installera (har fått uppgift att det tar en dag mellan tummen o pekfingret) till en kostnad av c:a 5.000:-(??) Summa 10.000:-, därefter vänta in våren och sälja. Förmodligen är det senaste det bästa/mest ekonomiska alternativet.

Eftersom V50 till största delen är en Ford i chassi-delar (och det vimlar av referenser till Ford Mondeo exempelvis med kassa svänghjul) är min tolkning att svänghjulet är underdimensionerat. En bidragande orsak till mitt haveri är säkert vägen upp till vårt hus som passerar sjutti-elva fartgupp i svagt motförslut.
#941060
Perra_367 skrev:För min del så mår jag fysiskt dåligt av vibrationerna. Jag känner dom för det mesta bara lite-lite, ibland mycket, men framför allt HELA tiden. Det har blivit en ont-i-magen-bil för mig.

Jag hoppas som sagt kunna få det på någon sorts verkstads-garanti, men vet ännu inte säkert. Hade det varit helt upp till mig att åtgärda på egen kostnad hade jag gjort avvägningen mellan att sälja bilen som den är, alternativt handla svänghjul och kopplings-kit på nätet (som tidigare visat verkar det finns från c:a 5.000:-) och låtit närmsta garagefirma installera (har fått uppgift att det tar en dag mellan tummen o pekfingret) till en kostnad av c:a 5.000:-(??) Summa 10.000:-, därefter vänta in våren och sälja. Förmodligen är det senaste det bästa/mest ekonomiska alternativet.

Eftersom V50 till största delen är en Ford i chassi-delar (och det vimlar av referenser till Ford Mondeo exempelvis med kassa svänghjul) är min tolkning att svänghjulet är underdimensionerat. En bidragande orsak till mitt haveri är säkert vägen upp till vårt hus som passerar sjutti-elva fartgupp i svagt motförslut.
Du diskutera precis som jag och förmodligen alla andra innan man kommer till sans.

Volvo v50 - c30 har fått erkänt bra kvalitétsvärden utom de första två åren då ett kabelpaket i ena stolpen skavdes sönder mot en vass kant.
Man kan tro att svänhjulet är något som går sönder på varenda en av dessa bilar stup i kvarten. Så är det inte, på mitt jobb finns en handfull anställda med bilar ur samma serie. De har aldrig haft ett fel, ingen av dem. De viste inte ens vad "dubbelmassesvänghjul" är.

Din vibrationer bör finnas där pga att det är obalans i svänghjulet. Obalansen uppstår förmodligen därför en eller fler av fjädrarna inte ligger i sitt läge. Jag skulle testa med att varva upp motorn några gånger för att se om fjädern lägger sig rätt. Det fungerar för mig än så länge.
#941238
Jag har alltid stått upp för V50:n och tyckt att det tillsammans med 2.0D-motorn är en jäkligt go bil. Men att ett svänghjul skall behöva gå sönder två gånger på 13500 mil (á 22.000:- per gång om man lämnar till Volvo-verkstad) och AC:n likaså, 3 hjullager har det nog också blivit, jag tycker att det är lite för mycket. Jag tycker vidare att om du är "snäll" mot din bil, kör den försiktigt, tar hand om den och vårdar den, då skall du också bli "belönad" med att bilen håller, men min bil har det inte varit så med.

Visst har du rätt, kan man leva med det så är det ju helt klart det billigaste alternativet. Men om du vill sälja bilen då? Talar du då om felet, eller säger du inget eller försöker du dölja det? Säkert som amen i kistan ringer köparen och känner sig lurad efter köpet. Hur kul är det och vad gör du då?

Hade det bara varit för det lilla darret vid lågvarv så hade det varit en sak, men jag har faktiskt ganska kraftiga vibrationer även vid motorvägsfart, det är dom som stör mig mest! Sedan är det så att alla bilar har sina akilleshälar. Innan köpet av V50:n trodde jag att den akilleshälen skulle vara partikelfiltret, men det köpte jag billigt på nätet vid bytet (god tillgång till reservdelar hör till plussidorna med att dela chassi med Ford) och det har funkat utmärkt. Finns ju andra skräckexempel också som är betydligt värre, Bmw's 2.0D-motor (mellan 2007 och mars 2011) exempelvis, där kamkedjan sträcker sig och man riskerar notor på 50.000+? Eller för den delen DSG-lådan och havererade dubbelmassesvänghjul på VW Passat? Det gäller att läsa på ordentligt innan man köper bil!
#941242
Perra 367

Du har verkligen rätt i att man måste läsa på rejält innan köp.

Finns för många nyare bil modeller med stora fel som kan kosta alldeles för mycket att laga.

Förstår inte varför man börjat med dessa dubbelmassesvänghjul som kostar hur mycket som helst. Inte var det väll såna på 80 och 90 tals bilarna ?

Samma dessa modeler på robot lådor verkar över lag vara osäkra kort på olika sätt. Som DSG lådor skulle man våga köpa en bil med sådan låda? Tittat lite på gas passaterna men dom låter som det varit rejält med problem på dom bilarna med lådorna och gastankarna. Synd jätte trevlig bil att köra stark, tyst och snål. Samt gilla verkligen konceptet med överladdning till gas motorn ovanligt. Men känns för osäkert hållbarhetsmässigt.

Skulle ju varit mumma om Volvo velat släppa en Xc70 med överladdad gas motor och konverter automat utan några hokus pokus saker på lådan utan bara hederliga saker som håller.

På tal om hjullager och att du bytt 3st har jag byt 5 st på min nu. Verkar oxå ha blivit rejäla försämringar på Volvos hjullager. Eller var det så för med?
#941371
Håller med er två senaste postare.

Min bil (C30) har gått 16.000 mil nu och jag har aldrig bytt hjullager.

Så här ser min reportoar ut tills nu:

13.500 mil ny generator = ca 4.000kr (orginal var billigare än Skruvat???)
14.000 mil svänghjul = Kör med det ännu, går fint
16.000 mil startmotor = börjat vina vid start. Hörde det igår första gången

Utöver detta har jag bytt bromsbelägg, bakre gummibussningar fram.
#962434
Dags för uppdatering. Trodde ett tag att problemen enbart haft att göra med lager på differential (monterade ner lådan och bytta lager på diffen, samt återmonterade). Det blev bättre, men samtidigt sämre för problemen med skakningar och "grov" drivlina accentuerades.

Jag var återigen nere vid verkstaden och provkörde bilen tillsammans med kundansvarig. Det verkade tyvärr som att mitt besked om att Volvo lämnade 2 års reservdelsgaranti var felaktigt, det skall vara 1 år. Däremot säger konsumentköpslagen 2 år, men hur detta skall tolkas när det kommer till ett ev. skadat svänghjul är inte så lätt att förstå. Förmodligen skulle man kunna få något på goodwill om man orkar med att kriga för det.

Hur som, kundansvarig lovar att återkomma följande dag med ett förslag där Volvo, verkstaden och jag skulle ta en tredjedel var eller liknande för att nytt byte. Jag har ännu inte hört av honom. Tröttnade helt enkelt på skitsnack och uteblivna löften och beslöt att fixa detta själv (eftersom jag nu lärt mig hur jag tar ner växellådan och kommer åt svänghjul/koppling).

Så här såg mitt svänghjul ut. Friskt eller sjukt, avgör själv, jag lutar mer åt det senare..


Kopplingsplattan såg helt friskt ut, nu kunde jag ändå inte återanvända denna eftersom jag bestämt mig att byta från LUK till Sachs DMF (kopplingssatserna måste matchas till typen av svänghjul).

Beställde nytt Sachs-svänghjul och Sachs-koppling samt Sachs-urtramplager från tyskland. Hamnade på c:a 6.000:-. Fick lite initialt strul eftersom firman skickade ett urtramplager som passar till ford-lådan och inte till min M56:a. Det blev även två nya stötdämpare och lager för framvagnen.

Artikelnummer:
Sachs svänghjul (innehöll även skruvar/muttrar): 2294000111
Sachs kopplingssats (tryckplatta, kopplingsplatta, splinesfett): 3000970003
Sachs urtramplager (notera att denna passar 5:vxlade m56 EJ 6 växlat): 3182600135

Det blev även en verktygssats för att montera SAC-kopplingar, http://www.ebay.com/itm/351333385311?_t ... EBIDX%3AIT

Arbetet hade egentligen varit ganska enkelt, om än tidsödande. Men när jag tog bort svänghjulet så ser jag att packboxen vid vevaxeln har läckt olja, så det blev till att lära sig sådan montering också. Använde tricket att borra, skruva i skruv för att dra bort tätningen. Att montera tillbaka den var svårare. Mitt första försök blev misslyckat då jag inte förstått att "kragen" på tätningen skall vara inåt. Andra försöket lyckades, satte den lätt på plats genom att kränga in kragen försiktigt runt om, därefter tappa in den med små slag med dorn runt om. Har inte läckt ännu, peppar peppar. Har sett att det verkar säljas en del packboxar med monteringshylsa som då kan användas för att få "kragen" åt rätt håll, sådan sats/monteringshylsa är nog bra att ha.

Slutresultatet, en mycket skön koppling, som är tyst vid dragläge och inte vibrerar vid segdragning, MEN... och det stör mig fruktansvärt, det slår/rasslar till en hel del från området runt koppling/svänghjul när jag frikopplar och motorns varv sjunker efter acceleration på 1:an och 2:an (liknande som det gjorde tidigare med det slitna svänghjulet). Någon som har upplevt liknande och kan ge råd?
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.
#962456
Jäklar vilket glapp det var i svänghjulet. Och detta efter bara 3500 mil? Synd på de "nya" vibrationerna efter bytet.
#962525
För er som vill uppskatta spelet i svänghjulet utan att montera bort växellådan kommer här ett tips.

Dra handbromsen och höj upp höger framdäck. Lägg i högsta växeln 5:an eller 6:an. Rotera däcket fram och tillbaka och titta samtidigt ner i motorrummet så ser ni när däckets rörelse ger rotation på vevaxeln. Ett visst spel går inte att komma ifrån, det är små marginaler i växellåda och diverse splines, men i övrigt går det att utifrån det uppmätta spelet på fälg/däck skatta spelet i svänghjulet.

I mitt fall, mätte jag 6cm "rotations-spel" i däck/fälg (vid utkanten av fälgen) utan att vevaxeln rörde sig.

6cm med diameter 43cm motsvarar i grader 6cm * 360 grader / (PI * 43 cm) = 16 graders spel (däck/fälg)

Detta skall sedan "översättas" till spel vid svänghjulet. Med 5:te växel så har växellådan (m56, sexväxlad är lite högre, kanske 2.3??) en totalutväxling c:a 2.5varv på vevaxel per hjulvarv. Eftersom det vänstra hjulet står på marken kommer det högra hjulet att färdas "dubbla vägen" (pga differentialen).

Dvs. 1 varv på hjul = 2.5 (utväxling) / 2 (pga diffen) = c:a 1.25 (varv vevaxel / varv hjul).

Mina 16 grader på hjulet motsvarar alltså 16 grader * 1.25= c:a 20 grader totalt spel vid svänghjulet/vevaxel.

När jag mätte spelet på mitt svänghjul direkt så var detta 16 grader. Dvs. av de 20 grader spel som jag mätte med hjulmetoden så fanns 16 grader av dem vid svänghjul och 4 grader ligger i andra delar av transmisionen. Detta går nog att använda som en grov mall.

Alltså, för att beräkna spel i ditt svänghjul. Beräkna först spelet i grader mätt på däck/hjul (i mitt fall 20 grader). Dra sedan bort 4 grader som kommer från spel i andra delar (växellåda, diff, diverse splines). Resultat bör då vara en indikation på spelet i svänghjulet (i mitt fall 16 grader).

En siffra som jag sett vad gäller högsta tillåtna spel på svänghjul är 9 grader, under detta är OK och över detta är det inte. Om någon vet bättre får ni gärna rätta mig.

Uppdatering: Detta skall användas med försiktighet, prövade på mitt nya svänghjul idag och det var svårt att skilja det "ofjädrade/nerslitna" spelet ifrån det "fjädrande". Grejen är nog mer den att mitt gamla inte var fjädrande utan enbart stumt i både fram och bakrotation.
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]