NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sierra94 skrev:Det är ett sachs paket. Vilket nån här rekommenderade. Bra kvalite och det står att frakten är 400 kr.
OK! Tål att tänka på.
400 låter väldigt lite för den vikten men de kanske har rabatt med tanke på mängden de fraktar ut...
Många länder har bra mkt billigare frakt än skitfirmorna här i landet. Beställer mkt bildelar från frankrike/tyskland och de körs ända hem för mindre pengar än o skicka samma paket från grannstaden.
Sierra94 skrev:Många länder har bra mkt billigare frakt än skitfirmorna här i landet. Beställer mkt bildelar från frankrike/tyskland och de körs ända hem för mindre pengar än o skicka samma paket från grannstaden.
OK! 400kr då! Är ok!
Sierra94 skrev:Det är ett sachs paket. Vilket nån här rekommenderade. Bra kvalite och det står att frakten är 400 kr.

Länken är till en 1.6d men de finns till 2.0d för lika pris.
Jag har handlat kiten av dom. Kom på 4 dagar, inga konstigheter.
Precis samma som autoexperten säljer för typ 8.
Om det nu är det som är fel (mycket stämmer inte med andra upplevelser):
- hur jobbigt är det att byta?
- Måste man ta ur motorn?
- Hur lång tid kan det ta?

Jag har jobbat mycket med bilar i många år men slutade när jag blev farfar för 20 år sedan. Så jag är ingen gröngöling.
Om det är jobbig eller ej beror nog på hur man känner sig. Motorn kan vara kvar. Har man lyft underlättar det. Det tar nog en dag eller 2. Beror väl lite på vilket tempo man har och om det inte jävlas allt för mkt.
Sierra94 skrev:Om det är jobbig eller ej beror nog på hur man känner sig. Motorn kan vara kvar. Har man lyft underlättar det. Det tar nog en dag eller 2. Beror väl lite på vilket tempo man har och om det inte jävlas allt för mkt.
Bra, då är det ett överkomligt jobb!
Jag har snackat med en mekaniker på Bilia.

Han säger att det inte alls behöver vara svänghjulet som är mitt problem. Det låter mer som urtrampningslagret eller något med kopplingen.

Mitt fel är ju så här:

- När kopplingen trycks ner hör man vid halva vägen ner som ett lager som rasslar. Tryck man mer neråt försvinner det
- Som ovan hörs inte när växeln är i.
- Vibrationer ibland under 1400 varv
- Vid tomgån med kopplingen helt uppe "klonkar" det under vänste hjulhus
- Bilen vibrerar ibland som en gammal sliten 240 men inte alltid

Efter den beskrivningen sade han genast att det är något med kopplin/urtrampningslager
Det KAN vara svänghjulet men då bör det vibrera mycket
240-vibrationer kan 2.0D ha ibland. Den är väldigt vibrationskänslig.

Jag frågade ocjkså varför svänghjulen är så dåliga att de går sönder lätt.
Han sade att det är en myt. De går inte sönder mer än andra och att kvalitén i stort är bra på C30 - V50 bilarna.

Orsken till att svänghjulen går sönder ibland är nästan alltid därför en vätska läcker ur dem.
Vad det är för vätska hörde jag inte, ville inte fråga "Vad sade du?" fyra gånger. Det är tydligen en packning som kan börja läcka.

Jag sade att min startmotot började att ha ett vinande ljud igår. Precis som en turbo, men det har han aldrig hört förut. Kan vara något tillfälligt.

Han sade också att man inte skall få panik när något inte verkar vara som det skall. De flesta som kommer in efter att de upptäckt något fel kan köra vidare många mil till.
Urtrampningslagret ska/kan inte skapa dessa vibrationer eftersom det sitter i centrum väldigt nära roterande delar och och sitter fast i lådan och bara är i kontakt med tryckplattan och svänghjulet när du trycker ner kopplingen. Att skapa sådana vibrationer så nära centrum på en sån liten radie kräver mkt vikt och höga varv.

Lagret är ju bara en ring som snurrar med när kopplingen trycks ner. Ingen större svängmassa i den.

Klonket är svänghjulet som kastar fram och tillbaka så fjädrarna slår i bott eller i ändlägena. Vätskan som kommer ur är fett som är inneslutet som dämpning runt fjädrarna. När tätningen till slut ger sig kommer fettet ut och det börjar låta och till sist pajjar fjädrarna eftersom de går torra och till sist brister.

3D animation of dual mass flywheel:

Titta hur pass glapp och rassligt detta verkligen är så förstår ni att det kan rassla och klonka väldigt mkt när de börjar gå sönder. Notera även att han gör en lyftande rörelse och det glappar. Och det är därför det blir tyst när du belastar det genom att trycka ner kopplingen.

Dual mass flywheel worn new vs Old:
Jag tro inte man skall lägga så stor vikt vid de vibrationer jag har. Ingen mer i bilen än jag märker dem. När jag kör är det helt borta och de är helt borta ofta annars också. Idag har jag inte känt några vibrationer alls. Bilen går mycket jämt och fint när jag kör.

Det kan ju ändå vara svänghjulet. Det är jag medveten om men tänker inte göra något åt det så länge det går att köra någorlunda normalt.
Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]