NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Låsningen verkar fattas. Den ska dras uppåt. Går den att vrida så kanske det är oringarna som gör att det går trögt att få den uppåt.

Men du lär försöka fixa en ny låsning. Eller tillverka en.
rodi skrev:http://www.voss.com.br/en/brazil/quick-connect-systems
Bra länk, den som Volvo använder (Enl Haynes) är i bilden längst ned till vänster och överst till vänster i den bilden. I övre mellersta raden i samma bild finns en svart motsvarighet och min tolkning är att det är den som TS visar. Låsningen är i så fall borta och det skall bara vara att dra anslutningen uppåt.
rodi skrev:http://www.voss.com.br/en/brazil/quick-connect-systems
Tack för svaren! Ja det verkar vara den där svarta i mitten som jag har. Då fortsätta jag försöka dra ut den.. Om låsningen nu är borta, är det bara att dra ut den och sen när jag är klar trycka tillbaka den? (Ska fixa en ny fortast möjligt) Vet ni om det finns och köpa i butik någonstans?

Vill även höra hur ni tolkar denna beskrivning av avluftningen som Vida ger. Vet inte om jag är helt hjärndöd, men får inte riktigt ihop det när det gäller hur jag tror jag ska koppla in gummipumpen och åt vilket håll Vida säger att pilen ska peka.
Såhär står det där:

1. Ta bort slangen med snabbkopplingen från bränslepumpen och placera den i ett kärl. (enligt bild verkar det vara den övre, som alltså kommer från filtret)
2. Ta bort slangen med snabbkopplingen från bränslefiltret och sätt dit gummipumpen. Pilen på pumpen ska vara riktad MOT bränslefiltret.
3. Pumpa till det kommer kontinuerligt med bränsle i kärlet.
4. Sätt in snabbkopplingen till bränslepumpen.
5. Pumpa tills pumpen blir hård.
6. Starta och låt gå på tomgång tills man når drifttemp. Sedan tar jag bort pumpen och sätter tillbaka filtrets snabbkoppling.

EDIT: Vida menar alltså att jag ska koppla ur IN-kopplingen från filtret, och sätta pumpen där? Varför förstod jag inte det... ??:-/
Fick till slut loss kopplingen.
Eftersom jag inte har någon slang med dessa snabbkopplingar så var det ganska svårt att lufta. Jag kopplade in min gummipump mellan filtrets UT och slangen som går upp till bränslepumpen.
Eftersom jag inte har någon snabbkoppling på gummipumpen så gick det inte helt bra, men jag lyckades pumpa in en del diesel i alla fall.
När det inte gick något mer så var det luft i de sista 15cm innan bränslepumpen...
Jag testa starta ändå, den gick inte igång men när jag gick ut och tittade så var det inge luft alls kvar i den genomskinliga slangen.
Jag vänta 30s och testa starta igen och så höll jag på sådär ett tag. Ofta så starta den faktiskt, men dog efter 1-2sekunder.

Vart tog egentligen luften väg? Jag försöka pumpa lite från returens snabbkoppling nu, tänkte att den där luften nu låg "efter" bränslepumpen liksom, men fortfarande kändes pumpen för svag liksom.
Ska jag fortsätta nöta eller vad tror ni?

EDIT: Ska tilläggas att jag var tvungen att köra med startkablar från den andra kärran, batteriet hade ju såklart gått i ide också.. Kan detta göra någon skillnad?
Det är inte att rekommendera att köra pumpen tom eller med luft i. Klarar inte din pump av att lufta så bör du skaffa en annan. Högtryckspumpen kan ta skada av luftfickorna.
Sierra94 skrev:Det är inte att rekommendera att köra pumpen tom eller med luft i. Klarar inte din pump av att lufta så bör du skaffa en annan. Högtryckspumpen kan ta skada av luftfickorna.
Okej, men det verkar fortfarande som att det är luften som är problemet alltså?

Jag kör med denna pump:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-till ... ng-256961/
När jag kopplar in den i snabbkopplingen från returen, klämmer ihop den, och sätter ett finger för UT-ventilen på gummipumpen så vill den liksom inte växa igen. Det borde betyda att den liksom inte orkar, right?
Någon som har något tips på en duglig pump som finns att köpa i butik? orkar inte vänta mer...
Jag har oxo en såndär men från en båtaffär. Kanhända den är starkare?

Jag tog nämligen av min retur från pumpen mot filtret och sög med pumpen där. Och man såg bränslet gå genom filtret och vidare mot pumpen och sen ut genom pumpblåsan. Tog snabb isär pump och slang och monterade slangen på filtret igen och bilen startade direkt. Höll sedan den på lite över 1000 varv en stund så den fick bort luften.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]