NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
GeBo skrev: Ingen vill köra på etanol och ingen vill ha en etanolbil :-)-)
Heter du Ingen, själv heter jag Sven :D
Användarvisningsbild
av SvenB
GeBo skrev: Använd faktor 1.5 istället för 1.3 så kommer du närmare den faktiska sanningen.
Tråkigt att du kör med vilseledande uppgifter bara för att du inte tycker om Flexifuelbilar. Här nedan kan du, och SaadRH verkliga tankuppgifter på en V50 1,8F My10 som körts helt felfritt på endast E85. Till SaadRH, jag kan rekommendera V50 1,8F. Att jag bytt bil, och bränsle har helt andra orsaker än att det skulle vara något fel.

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 83215.html
Användarvisningsbild
av grillchips
Men grafen (och som SvenB säger) visar ju på ETANOLFÖRBRUKNING eller missar jag något här?
Dvs 0.9l/mil på E85, INTE B95.
Användarvisningsbild
av SvenB
grillchips, du drog vinstlotten i läskunnighet :D Det är 0,91 lit/mil E85. Jag körde som jag skrev endast på E85 i den bilen.
av SaadRH
Rådlös skrev:Du kan naturligtvis blanda om du vill det. Men varför? Bilen är gjord för att gå på E85 och den går bäst på det. Det här är en lite komplicerad fråga, men det finns klara bevis för att etanol ger mer effekt. Vi skall inte gå in för djupt på detta för det är mera av hightech och högre vetenskap. Ett exempel i klartext dock: SAAB BioPower hade sin största modell 9-5 (?) med E85-motor. Den hade 185 hkr om man körde på bensin. Om man tankade E85 fick den "helt plötsligt" 220 hkr, enbart genom att byta bränsle. Ingen omställning i motorn eller annat. Det var endast tankens innehåll som gjorde skillnaden. Volvo berättade i pressen när dom lanserade sina FFV-bilar att dom hade fått liknande effekter, men valde att hålla tillbaka detta till förmån för annat. (Kanske går det att framkalla med hjälp av Polestar?)

Min V70, som alltså är en tyngre bil än V60 och V50, drar i genomsnitt 1,18 l/mil. Detta är uppmätt under en längre tid (flera månader och många mil). Om jag skall dra släpkärra så drar den mer. Men det beror på motorns förhållandevis låga vridmoment. 190 Nm och 147 hkr. Skall man dra husvagn eller släpkärra mer regelbundet så väljer man dom större 5 cylindriga FFV-motorerna. Den "svagaste" av dom har 300 Nm. Flera av dom övriga modellerna, turbo etc. har markant mer vridmoment.
Biltävlingen Indy 500 i USA körs sedan flera år tillbaka på E85. Skulle man ha gjort det om E85 inte var bra eller inte höll måttet?

Så som vissa debattörer uttalar sig här i tråden rubricerar jag som oerfarenhetsrykten. Vederbörande har oftast hört av "någon svågers brorsas före dettas sambos kusins jobbarkompis" som fick väldiga problem när han åkte i en etanolbil. Det är ungefär den nivån på dessa rykten. Lyssna i stället på dom som äger och kör FFV-bilar. Vi är några stycken och dom flesta av oss är nöjda med våra bilar.
Men om jag enbart bestämer mig för att tanka bensin och inte tanka etanol, på grund av att bilen drar mer etanol än bensin. Kan det vara skadligt för bilen att bara tanka bensin och aldrig tanka etanol?
Användarvisningsbild
av ThomasT
SaadRH skrev:Men om jag enbart bestämer mig för att tanka bensin och inte tanka etanol, på grund av att bilen drar mer etanol än bensin. Kan det vara skadligt för bilen att bara tanka bensin och aldrig tanka etanol?
Det går aldeles utmärkt att tanka enbart 95 eller enbart E85 eller allt där i mellan.
av Droopy
Att det fortfarande är stora problem med igenkläggade spridare är fastställt då det tagits fram nya spridare till bla T4F motorn. Man tar inte fram nya spridare bara för att man kan. Audi har stora problem med sina etanolspisar från -12, -14 har man gjort ändringar i bla mjukvara och en ny typ av spridare ( har själv kört den och den går bra ) -12 gick knappt att framföra på etanol.

Så jag tycker nog att det är ganska stora problem fortfarande´med tanke på hur liten etanolbilsmarkanden är idag. Jag har bytt spridare 2gg på 3000mil på min T4F och den har gått på etanol hela tiden. Bilen har nu rullat sedan Juni med nya spridare så det är för tidigt att säga något om "livslängden" på dessa.

Men vi har haft massor av 2.0F på jobbet som rullade på utan några probs. Si visst funkar det men jag tycker som sagt att det är stora problem fortfarnde, med tanke på hur liten volum bilar det säljs.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Rådlös skrev:Ett exempel i klartext dock: SAAB BioPower hade sin största modell 9-5 (?) med E85-motor. Den hade 185 hkr om man körde på bensin. Om man tankade E85 fick den "helt plötsligt" 220 hkr, enbart genom att byta bränsle. Ingen omställning i motorn eller annat. Det var endast tankens innehåll som gjorde skillnaden. Volvo berättade i pressen när dom lanserade sina FFV-bilar att dom hade fått liknande effekter, men valde att hålla tillbaka detta till förmån för annat. (Kanske går det att framkalla med hjälp av Polestar?)
Det var ingen magi som gjorde att Saabmotorn fick mer effekt, utan när den gick på E85 så tilläts högre laddtryck. Volvos kommentar gällde gissningsvis någon av deras turbomotorer, gissningsvis 2.5FT. Även en sugmotor kan få lite mer effekt på E85, men inga mängder typ 5-10hk(om man inte ändrar tex kompet).

.
Användarvisningsbild
av Dede
Hur många har haft problem med spridarna på sin 1.8f om man kört på E85?
Köpte för ett tag sedan en 2009 (tillverkad 2008-07) som i stort sett enbart rullat på bensin sedan ny.

Vi har funderat på att köra E85 men blev avrådd av meckaren på volvo samt att man här läst att det är problem med spridarna. Är detta några få % som har detta problem eller kan man härleda det till att de som fått problem kört korta sträckor/blandat hejvilt?

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]