NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ovlov
Hej!
Hade samma fråga när jag hämtade ut min V50 för några månader sedan. Hade beställt sportchassie och saknade staget. Efter några turer fram och tillbaka fick jag en bild skickad till mej som visar en rörbit på vänstersidan i motorrummet, bakom batterilådan. Kanske 20 cm lång, infäst i fjäderbenstornet. Enligt informationen så står det:
"-Det skruvade tvärstaget mellan fjädertorn för C40,V50 och C30. (Ingick i lågt chassie optionkod 000 068)
Det skruvade tvärstaget mellan fjädertornen är sedan vecka 37 ändrat till ett i karossen integrerat tvärstag på alla vänsterstyrda bilar"
av EPA
Hej.
Nu är jag tillbaka.Jag fick min V50 T5 med sport chassi levererad i oktober 06 och den saknade fjäderbensstag samt,som jag förstog det några stag eller att det satt fel stag under bilen.Typ Krängningshämmare.

Jag for och prata med volvo och dom bugade och bad om ursäkt och monterade dit fjäderbenstaget och några plastkåpor som sitter över
bultarna på fjäderbenen samt kontrollerade alla andra delar som hör till sportchassit. Så jag har ett grått stag som går över motorn från det ena
fjäderbenstaget till det andra på min V50 från 2007.
Användarvisningsbild
av StefanWR
BEEB skrev:Tack för svar - jo jag har bett säljaren kontakta Göteborg eller Gent för att få en professionell förklaring. Någon nämnde att torpedväggen förstärkts, vilket skulle göra staget överflödigt ?! Är det så ? Kanske rätt. Från vilket serienummer gjordes i så fall den ändringen ? Ska bli intressant att se om vi kan få ett uttömmande svar så småningom.
Hejsan!

Ja det ska verkligen bli intressant att veta, efter att man läst denna tråd hitills om bilar som har och inte har fjäderbensstag.
Själv har jag en V50 1,8 (125 hk) 2006 med sportchassi, och den är utrustad med ett fjäderbensstag. Förmodligen hör det nog inte ihop med vilket motoralternativ man väljer till sin bil. Eftersom ni andra som skrivit här har betydligt fler hästkrafter än vad jag har på min bil. Sportchassit skulle ju som sagt (sänka bilen 20 mm inkludera kortade fjädrar, hårdare stötdämpare och kraftigare krängningshämmare. Dessutom ingår ett racinginspirerat främre tvärgående stötdämparstag i motorutrymmet som ökar styrprecisionen och styrkänslan. (Ej i kombination med T5 AWD. De hårdare stötdämparna är standard hos T5.))
Ovanstående rader inom parentes är hämtat från "funktioner och tillval"
Men man kan ändå undra lite över ni som skriver att ni har T5:or och att er bil är utrustad med detta stag, är det så månne att det är tryckfel i tillvalen eller? Hur som helst, så dessa bilar med styvare chassin, medföljer säkerligen både för-och nackdelar. Fördelarna kanske väger upp nackdelarna. Kommer nu helt osökt in på mitt *S* problem om skakigt bi-xenonljus. Så är det tydligen en nackdel man får dras med om man valt ett styvare chassi, men märkligt är att bara vissa bilar uppvisar detta fenomen. En T5:an som enligt tillverkaren har som standard ett likvärdigt chasssi som sport chassin provkördes och uppvisade också ett darrande bi-xenonljus. Vilket föranledde en rapportskrivelse till Volvo.
Hehe tar man bort staget kanske man får ett "skakfritt-ljus" Jaja, ja skämtar.. ha de gott!
MVH
Stefan
Användarvisningsbild
av wendtan
Stefan: Lågt sportchassi optionen och den hårdare fjädersättningen som t5 har orginal är 2 helt olika saker. En t5a utan sportchassi är inte en enda mm lägre än en "standard" v50
Användarvisningsbild
av StefanWR
wendtan skrev:Stefan: Lågt sportchassi optionen och den hårdare fjädersättningen som t5 har orginal är 2 helt olika saker. En t5a utan sportchassi är inte en enda mm lägre än en "standard" v50
Wendtan tack för ditt svar. Okej jag förstår din point. Men det vore skam om det inte var 2 helt olika saker. Men hur som helst så blir det ju ändå märkligt att man i mitt fall med "skakigt" bi-xenonljus jämföra min V50 1,8 kinetic med sport chassi med en T5 AWD för att den bilen har liknande chassi frånsett den 20 mm säkningen för att se det skakiga bi-xenon ljuset framträda även på den bilen. (fast jag har ju inte sett det själv med egna ögon, utan får lita på att den tekniker som provkörde T5;an såg det han såg och rapporterade sin iaktagelse till Volvo)

MVH
Stefan
av EPA
Så här ser min bil ut under huven som är en 2007:as volvo V50 T5 som har rullat 530Mil i skrivande stund.
Min bil levelerades fel och jag hadde inte fått sportchassi på min bil i huvudtaget trots att jag har betala för det.Så jag prata med dom och sedan fick jag lämna in bilen och när jag fick den tillbaka så den ut så här.
Det som näms om vibrerande bi xenonljus känns inte igen på min bil.
På bilden kan man tydligt se det gråa staget längst in i motorrummet.

Bild
Notera den läckra nya grillen som jag monterat.Höjde klart utseendet på bilen.
Användarvisningsbild
av Micke_d
Så nu hoppas jag vi får klarhet i detta :-P

Mvh Micke
BESKRIVNING:
Vänsterstyrda bilar med lågt sportchassi utrustas inte längre med fabriksinstallerat stabilisatorstag. Istället har dessa bilar ett modifierat chassi med integrerat stag, se bilderna.

PRODUKTÄNDRING:
Integrerat stabilisatorstag introducerades på vänsterstyrda bilar fr.o.m. produktion 2006 vecka 39, fr.o.m. ungefär följande chassinummer: 544:274348, 545:288720, 533:261
Bild
Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker j[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]

ok, lite som jag misstänkte då.......