NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thomash
#77499
Hellrider skrev:
thomash skrev:
Hellrider skrev:
konstigt att jag kan köra min då på 0,92?!
Och angående ditt tjafs om arn så är ändå rådet dom ger kunderna att gå en bilkörarkurs!låt nån som kan köra bil ta din bil i en vecka så kan du ju se sen,skulle det vara fel på bilen så att den skulle dra par deci extra så skulle motorlampan tändas.Sen angående vilken förbrukning så är det inte tillverkaren som sätter förbrukningen utan oberonde tester.
du kan ju läsa lite här!
http://www.bilar.konsumentverket.se/Doc ... r_2005.pdf
Hej.
Jag antar att du menar att du kör din 2.4i på 0.92. Det går alldeles säkert, men då kör du nog inte samma väg som jag gjorde.

Jag påstår inte att det var något fel på min förra bil. Jag påstår att Volvo friserar bränsleförbukningssiffrorna, och jag tycker synd om den stackare som har bilen nu. Det låter som om det är Calvin lite högre upp på forumet. :)Testerna utförs av biltillverkarna själva, men testcyklerna är standardiserade. Du kan ju kanske läsa på lite själv?

Om det nu skulle vara så att min körstil är problemet, varför drar då V50 2.4i 2-3dl mer än V40 2.0T? med på papperet samma förbrukning? På samma ställe? Med farthållaren på? Jobbar du möjligen på Bilia?

Mvh
Thomas.
Ja man kan ju undra vem det är som är påläst,jag råkade vara med när nya v70´n mättes upp,och det var inte bara fabrikanten direkt där,utan en mängd andra instanser,så tror du på fulllaste allvar att volvo kan frisera till siffrorna så e du ganska korkad!
Må så vara. Var mättes V70s förbrukning upp? Vilka "andra instanser" var där? Hur bestämdes luftmotståndet som användes vid mätningen? Hur garderade sig "de andra instanserna" mot cycle-beating?
Hellrider skrev: Tro fan inte jag körde samma väg,men om det nu inte var så att du körde upp å ner ifrån hallandsåsen 20 ggr per dag,så ser ju vägarna ungefär likadant ut här i landet,det var det konstigaste påsåtende jag hört.
Hmm, så vad du säger är att om du satt bakom ratten, så skulle varje V50 2.4i snitta ungefär 0.92 oavsett om man har 5 km stadsväg till jobbet eller 5 mil landsväg. Intressant.
Hellrider skrev: ang farthållaren så är det ju självklart att bilen drar mer då,enastående hur man kan sitta och klaga på förbrukn. när man använder den,,,den ser ju inte direkt vägen.Så ett tips gå du och läs på lite till innan du yttrar dig!
Herregud...

Per och Pål hade var sin bil med på papperet samma förbrukning.
En dag körde de precis bredvid varandra. Per tyckte att han hade lite högre förbrukning än Pål. För att försäkra sig om att Per inte lekte jojo med gaspedalen slog BÅDE Per och Pål på sina farthållare.så att de höll samma fart. Trots detta drog Pers bil nästan tre deciliter mer än Påls bil. Ulrik tyckte att Per inte skulle gnälla. Per hade ju haft farthållaren på och då drar alla bilar mycket. Per förstod inte riktigt vad det hade för relevans i sammanhanget och misstänkte att Ulrik hade otur när han tänkte.

Varför drog Pers bil så mycket mer än Påls när de var på papperet lika?

Rätt svar emottages tacksamt till detta forum.

/Thomas
av Hellrider
#77502
thomash skrev:
Hellrider skrev:
thomash skrev: Hej.
Jag antar att du menar att du kör din 2.4i på 0.92. Det går alldeles säkert, men då kör du nog inte samma väg som jag gjorde.

Jag påstår inte att det var något fel på min förra bil. Jag påstår att Volvo friserar bränsleförbukningssiffrorna, och jag tycker synd om den stackare som har bilen nu. Det låter som om det är Calvin lite högre upp på forumet. :)Testerna utförs av biltillverkarna själva, men testcyklerna är standardiserade. Du kan ju kanske läsa på lite själv?

Om det nu skulle vara så att min körstil är problemet, varför drar då V50 2.4i 2-3dl mer än V40 2.0T? med på papperet samma förbrukning? På samma ställe? Med farthållaren på? Jobbar du möjligen på Bilia?

Mvh
Thomas.
Ja man kan ju undra vem det är som är påläst,jag råkade vara med när nya v70´n mättes upp,och det var inte bara fabrikanten direkt där,utan en mängd andra instanser,så tror du på fulllaste allvar att volvo kan frisera till siffrorna så e du ganska korkad!
Må så vara. Var mättes V70s förbrukning upp? Vilka "andra instanser" var där? Hur bestämdes luftmotståndet som användes vid mätningen? Hur garderade sig "de andra instanserna" mot cycle-beating?
Hellrider skrev: Tro fan inte jag körde samma väg,men om det nu inte var så att du körde upp å ner ifrån hallandsåsen 20 ggr per dag,så ser ju vägarna ungefär likadant ut här i landet,det var det konstigaste påsåtende jag hört.
Hmm, så vad du säger är att om du satt bakom ratten, så skulle varje V50 2.4i snitta ungefär 0.92 oavsett om man har 5 km stadsväg till jobbet eller 5 mil landsväg. Intressant.
Hellrider skrev: ang farthållaren så är det ju självklart att bilen drar mer då,enastående hur man kan sitta och klaga på förbrukn. när man använder den,,,den ser ju inte direkt vägen.Så ett tips gå du och läs på lite till innan du yttrar dig!
Herregud...

Per och Pål hade var sin bil med på papperet samma förbrukning.
En dag körde de precis bredvid varandra. Per tyckte att han hade lite högre förbrukning än Pål. För att försäkra sig om att Per inte lekte jojo med gaspedalen slog BÅDE Per och Pål på sina farthållare.så att de höll samma fart. Trots detta drog Pers bil nästan tre deciliter mer än Påls bil. Ulrik tyckte att Per inte skulle gnälla. Per hade ju haft farthållaren på och då drar alla bilar mycket. Per förstod inte riktigt vad det hade för relevans i sammanhanget och misstänkte att Ulrik hade otur när han tänkte.

Varför drog Pers bil så mycket mer än Påls när de var på papperet lika?

Rätt svar emottages tacksamt till detta forum.

/Thomas
orkar inte läsa allt ditt dravel,men det ä'r väl självklart att man måste skilja på lansväg och stadskörning det fattar ju en apa,så det ansåg jag att man kunde tyda,men jag kanske misstagit mig rejält på din intelligens?!
per å pål kanske inte hade samma lufttryck och däck,olja.,vinge,kjolar m.m ,men det kanske du glömde tänka på?bilarna mättes upp i belgien,och ja har ingen aning vilka instanser och hur dom mätte,ganska ointressant ansåg jag!
av Hellrider
#77565
Jag kan inte sluta tänka på hur fruktansvärt ointilleigent man är om man klagar över sin förbrukning och kan med å säga att man använder farthållaren? hallååååå? halllååååå nån hemma eller?? halllooooooo?
Användarvisningsbild
av Bosa
#77596
Hmm...Jag har ju en V70 140hk som motormässigt är samma som V50 2.4, kör jag med farthållaren på 95-100 när jag åker till jobbet(7,5 mil enkel) så har jag ett snitt på ungefär 0.72-0,75 med bykörning inräknad. I Julas när jag var ner till Uppland med fullpackad bil och mestadels 110-120 så drog den 0,82. Tycker en V50 borde dra mindre än en V70...
av thomash
#77612
Hellrider skrev:Jag kan inte sluta tänka på hur fruktansvärt ointilleigent man är om man klagar över sin förbrukning och kan med å säga att man använder farthållaren? hallååååå? halllååååå nån hemma eller?? halllooooooo?
Om du sätter dig ner och läser inläggen ordentligt och sedan tänker en stund på vad det egentligen står nästa gång.

1) Det är självklart att farthållare drar mer på vissa bilar. Max en halv dl / mil brukar man kunna räkna med och man kan se en ökning på backiga landsvägar, eftersom man utan farthållare tenderar att släppa på hastigheten i uppförsbackar. Skillnaden kommer inte i närheten av vad jag och andra på detta forum observerat på V50 2.4i.

2) Fallet du refererar till var en ren jämförelse mellan två bilar. I detta fall är det lämpligt att reglera hastigheten automatiskt. I konstant fart i lätt uppförsbacke som testet gjordes i påverkar per definition inte farthållaren förbrukningen överhuvudtaget, förutom att generatorn möjligen får jobba marginellt hårdare för att kompensera eventuell ökad elförbrukning.

3) Innan man anmärker på förbrukningen är det väl fullständigt självklart att man undanröjt vanliga felkällor.

4) Eftersom du är övertygad om att man inte kan lura en certifiering kan du ju läsa
http://www.transportenvironment.org/Dow ... id-17.html
som beskriver hur i sammanhanget kända biltillverkare blåser certifieringen med hjälp av cycle-beating och släpper ut stora mängder kolväten utanför testcykeln.

Nästa gång du har otur med tänkandet kan du väl hålla dig från datorn en stund så man slipper se fler mogna inlägg i stil med det som citerats ovan.

/Mvh
Thomas
teknisk fysiker och
f d förbränningssystemforskare, dieselmotorer.
av Hellrider
#77631
thomash skrev:
Hellrider skrev:Jag kan inte sluta tänka på hur fruktansvärt ointilleigent man är om man klagar över sin förbrukning och kan med å säga att man använder farthållaren? hallååååå? halllååååå nån hemma eller?? halllooooooo?
Om du sätter dig ner och läser inläggen ordentligt och sedan tänker en stund på vad det egentligen står nästa gång.

1) Det är självklart att farthållare drar mer på vissa bilar. Max en halv dl / mil brukar man kunna räkna med och man kan se en ökning på backiga landsvägar, eftersom man utan farthållare tenderar att släppa på hastigheten i uppförsbackar. Skillnaden kommer inte i närheten av vad jag och andra på detta forum observerat på V50 2.4i.

2) Fallet du refererar till var en ren jämförelse mellan två bilar. I detta fall är det lämpligt att reglera hastigheten automatiskt. I konstant fart i lätt uppförsbacke som testet gjordes i påverkar per definition inte farthållaren förbrukningen överhuvudtaget, förutom att generatorn möjligen får jobba marginellt hårdare för att kompensera eventuell ökad elförbrukning.

3) Innan man anmärker på förbrukningen är det väl fullständigt självklart att man undanröjt vanliga felkällor.

4) Eftersom du är övertygad om att man inte kan lura en certifiering kan du ju läsa
http://www.transportenvironment.org/Dow ... id-17.html
som beskriver hur i sammanhanget kända biltillverkare blåser certifieringen med hjälp av cycle-beating och släpper ut stora mängder kolväten utanför testcykeln.

Nästa gång du har otur med tänkandet kan du väl hålla dig från datorn en stund så man slipper se fler mogna inlägg i stil med det som citerats ovan.

/Mvh
Thomas
teknisk fysiker och
f d förbränningssystemforskare, dieselmotorer.
Men snälla du,jag tycker du skall ta och räkna om lite på din farthållar teori,om du nu är förbränningssytemforskare som du så fint påstår,så förstår jag inte att du inte kan fixa förbrukningen själv?
Jag tycker du skall låta någon annan köra dina bilar,så får du själv se att det är ditt körsätt det beror på!så ta nu och somna om,förmodligen är du för gammal för att lära dig något nytt.

Du säger att du undanröjt felorsakerna,men det har du ju uppenbarligen inte gjort eftersom din förbruknng är fortsatt hö,vilken bil du än kör,konstigt!vägverket har fina kurser för dig!ta en sån och kom tebax hit sen!
av Hellrider
#77633
4) Eftersom du är övertygad om att man inte kan lura en certifiering kan du ju läsa
http://www.transportenvironment.org/Dow ... id-17.html
som beskriver hur i sammanhanget kända biltillverkare blåser certifieringen med hjälp av cycle-beating och släpper ut stora mängder kolväten utanför testcykeln.

Ja det är väl inte så svårt och skriva en artikel på nätet,det finns ju fullt av fler stollar än dig,vissa tror inte på förintelsen,månpromenader m.m
av thomash
#77651
Hellrider skrev:
Ja det är väl inte så svårt och skriva en artikel på nätet,det finns ju fullt av fler stollar än dig,vissa tror inte på förintelsen,månpromenader m.m
Jamen, det är väl inte så konstigt att man ibland känner sig manad att betvivla etablerade sanningar? Efter den här diskussionen tror jag inte ens på Darwins teorier längre.

/Thomas
Som inte orkar tjafsa mer.
av Hellrider
#77682
thomash skrev:
Hellrider skrev:
Ja det är väl inte så svårt och skriva en artikel på nätet,det finns ju fullt av fler stollar än dig,vissa tror inte på förintelsen,månpromenader m.m
Jamen, det är väl inte så konstigt att man ibland känner sig manad att betvivla etablerade sanningar? Efter den här diskussionen tror jag inte ens på Darwins teorier längre.

/Thomas
Som inte orkar tjafsa mer.
Bra!
DEFA Power

Hej, har sökt men inte hittat. Har ni kolla p[…]

OK, jag hittade ett schema jag kunde ladda ner och[…]

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]