NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alltid bra med brainstorming. Men det verkar som att det är en separat mjukvara eller område för egr. Frågan är om den är inladdad korrekt. Kolla I VIDA efter artikelnummer och jämför med kvittot. Kan vara så att ecm etc är uppdaterat men avsaknad specifik mjukvara för den nya egren. Bara en fundering. Annars borde dem väl rekommendera en ecm uppdatering istället för bara egr mjukvara så man uppdaterar hela den styrenheten på samma gång? Bara en fundering :-)
Passar på att brainstorma när man går på dass å gör sina enkla behov, hehe.
Problemet var att volvo inte kunde köra bara en uppdatering på min bil för vida rödflaggade för att det inte gick. Jag hade ett ecm checksum fel som låg aktivt jämt. Gick inte att nolla bort. Då gjorde teknikern en total ecm omflashning och då gick det att lägga in de andra uppdateringarna som kommit efter den den nya ecm programvaran, vilket jag hoppas var av den senaste versionen till min biltyp.

Egr ventilen som satt i min bil innan jag böt och flashade ecm var av samma typ och artnummer som de jag testat efter omflashningen. Innan jag var in på volvo funkade bilen bra med den redan utbytta egr ventilen.

Tyckte dock det var konstigt att datorn hittade på egr ventilen och började reglera den efter att luftmassemätaren (maf) varit urkopplad en liten stund och inte kunnat reglera nåt. För bilen var verkligen skitsvag och seg på alla vis.
Väcker min gamla tråd om egr problem igen.

Ville mest tala om att jag idag monterade en helt ny egr ventil (delphi) som jag köpte från mister auto för knappt 1300 ink frakt.

Den löste mina problem jag haft länge med ibland väldigt hög förbrukning och hackig/ryckig gång mm.

Böt ventil i april mot en från en demontering som gått knappt 10000 mil och den funkade en stund men sen kom problemen tillbaka. Nu var jag så trött på allt strul så det vart en helt ny och det ångrar jag inte :-) Förbrukningen gick ner till normala värden och bilen har en helt annan gång.
Sierra94 skrev:Väcker min gamla tråd om egr problem igen.

Ville mest tala om att jag idag monterade en helt ny egr ventil (delphi) som jag köpte från mister auto för knappt 1300 ink frakt.

Den löste mina problem jag haft länge med ibland väldigt hög förbrukning och hackig/ryckig gång mm.

Böt ventil i april mot en från en demontering som gått knappt 10000 mil och den funkade en stund men sen kom problemen tillbaka. Nu var jag så trött på allt strul så det vart en helt ny och det ångrar jag inte :-) Förbrukningen gick ner till normala värden och bilen har en helt annan gång.

Riktigt skönt att höra! :)
Å tack för att du gjorde en återkoppling, det är viktigt för oss alla här på forumet :) :)
Ja, så mkt huvudbry detta orsakat och när det inte heller dykt upp konkreta felkoder eller symptom som pekat på egr ventilen direkt.

Böt både turboreglerventil, luftmassemätare samt egr utan att det löste sig. Men det är klart att en egr som redan gått 10k mil kan vara trasig utan att demonteringen vet nåt och säljer den vidare. Verkar som att det är ett vanligt problem på alla bilar denna typ av egr ventil sitter i nämligen.
Återfinns i både peugeot och citroen samt fiat mfl.
Problemet med de tidiga EGR ventilerna är vad jag förstått att reglermotorn är för svag. Den orkar helt enkelt inte styra ventilen i vissa lägen. Min bil (2.0D -06) har gått som en klocka c 3500 mil efter bytet och förbrukningen har varit klart lägre än tidigare. Enda ryckningar som uppstår nu är vid regenerering. Hade mycket mer ryckningar innan bytet. När det blev riktigt illa blev motorn svårstartad och tjuvstannade ofta vid korsningar.
De jag köpte från demonteringen var från 2010 år modeller. Var även in till volvo och fick nya programvaran inlagd för den nyare varianten.
Ny uppdatering! Nu börjar jag bli jävligt less på volvon. Körde 25 mil med nya egr:en och fick ner förbrukningen till 0.63 på de milen men nu har alltså bilf*n börjat krångla igen. Enligt vida ska bilen dra ca 300 mg/s luft genom lmm:en och mitt måndags exemplar drar 480-500 och egr:n är tokstängd hela tiden fast den ska ha 30-70% på tomgång och även reglera vid körning. Problemet verkar vara att lägesgivaren i den har totalt fel värden. Den visar konstant 0.01 volt när den är inkopplad och 0.02 volt när kabeln är ur. Enligt vida ska den ha 2-4 volt när den arbetar på tomgång och 1.5-4.5v vid gaspådrag. Och 0-1.5 volt vid fullt gaspådrag. Det har den aldrig visat i denna bil fast egr:n reglerat som den ska.

Blir galen snart. Snittförbrukningen ökar hela tiden fast bilen står på tomgång. Har ökat från 7.3 till 7.6 l/100km på 10 mins tomgång :-(

Nu behöver jag idéer som gör att allt blir ok.
Ska ta ner partikel filtret imorgon och kolla hur det ser ut. Ska inte bilen varna och tappa prestanda om filtret är fullt? Inte bara försöka regenerera i oändlighet utan att felkoder sätts och nånting kommer upp i displayen?

Mitt partikelfilter värde i Vida är 0 hpa på tomgång och man får gå upp till minst 15-1600 varv innan mätaren i Vida ger utslag och värdet börjar röra på sig. Är detta normalt eller tyder det på att givaren eller filtret är kasst? Återkommer med info om filtret ;-)
Sierra94 skrev:Ska ta ner partikel filtret imorgon och kolla hur det ser ut. Ska inte bilen varna och tappa prestanda om filtret är fullt? Inte bara försöka regenerera i oändlighet utan att felkoder sätts och nånting kommer upp i displayen?

Mitt partikelfilter värde i Vida är 0 hpa på tomgång och man får gå upp till minst 15-1600 varv innan mätaren i Vida ger utslag och värdet börjar röra på sig. Är detta normalt eller tyder det på att givaren eller filtret är kasst? Återkommer med info om filtret ;-)
Svar ja och nej. Det har tyvärr inte gått så långt att det är fullt tyvärr. Då kommer det upp i DIM. Det ligger troligen på gränsen precis som det gjorde för mig. Höll på konstant. Ibland kunde det gå 1-2mil mellan regenereringarna. Med andra ord något felkonfiguerade värden för MAX å så kan tyckas!
Först när det varnar för att filtret är fullt så stryps prestandan.
Givaren mäter bara trycket men givaren visade OK värden för mig trots konstant regenereranden... Givaren bytte jag men blev ingen skillnad.

Även väldigt dåligt skriven kod, för jag tycker att systemet borde hålla koll och varna om det blir för många täta regenereringar! Men så är tyvärr inte fallet. Kanske åtgärdat på nyare bilar?

Ja, givaren har vissa värden vid tomgång respektive 2000 eller 3000rpm. Detta står beskrivet i VIDA vad värdena BÖR vara. Kan ta fram det men är helt 100 på att du redan har VIDA :)
Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]

talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]

Rattvinkelgivare V70 -05

Borde va lika 2005-2008,när jag bytte på[…]