Då var jag färdig med monteringen av det nya partikelfiltret och förutom att jag var tvungen att slipa bort de gamla muttrarna så var det inga större problem. Men vi var 2 stycken och jag tycker det är minimum. Det är inget arbete som rekommenderas för en person om du inte gjort det tidigare. Förutom själva partikelfiltret så köpte jag in 2 avgaspackningar på adcenter och muttrar på närmaste volvohandlare. Fick 2 kopparmuttrar som skulle in mot katalysatorn och 2 andra svartmålade som skulle sättas in mot avgasröret.
Använde inga fetter eller sådant. Förrutom lite sprayolja när jag skulle trä in gummislangar till 2 rör som går in i filtret. Bild 8.
När allt var färdigt med den mekaniska biten, gick jag in på vida och nollställde räknaren för partikelfälla på Diagnostik/Bilkommunikation.
Före bytet såg det ut så här och eftersom muttrarna inte ville ge med sig, så slipa jag bort dem helt enkelt.

Elektronisk kabel/gummislang till diff givaren som går in i filtret. Ville först koppla bort denna slangen eftersom jag hade problem att skruva loss givaren, men den fick vara så.

Givarens/sensorns kabel som fortsätter in i bilen. Man ska vara försiktig när man skruvar loss denna. Den verkar kunna gå sönder lätt.

Skyddsbalk? som gjorde arbetet svårare. Kom inte riktigt åt skruvar och muttrar med denna på så jag lossa den rätt så enkelt.

Skyddet borttaget och det gick mycket bättre.

Filtret borttaget. Så här tomt såg det ut utan filtret.
Så här såg det ut efter att jag montera upp det nya filtret. Det är nya muttrar mot avgasröret. Jag råkade också komma åt avgasröret med så det blev lite pasta där.

Mot katalysatorn är det kopparmuttrar som gäller enligt volvohandalren och ni ser också rör kopplade från filtret till bilen i samma bild.

Efter monteringen satte jag tillbaka "skyddsbalken" och det såg finare ut ;)
Jag har bara förklarat lite kort hur jag gick tillväga när jag bytte filtret och oftast så brukar man fylla på additiv samtidigt vid partikelfilter och då även nollställa den räknaren. Men detta har jag gjort vid ett tidigare tillfälle så jag tar inte upp det här.
Alla termer stämmer kanske inte i förklaringarna men det hjälper kanske någon lite vid ett byte.
Jag vill även passa på att tacka timebandit och getsome för att ni tog er tid att besvara mina frågor. Jag har även använt era tips i detta inlägg.
Har någon några frågor så är det bara att fråga på. Ska göra mitt bästa för att hjälpa er ;)