NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P210
Visst kan du pröva att blanda, F motorerna anpassar sig efter alla blandningar, men jag har upplevt att en skillnad på mindre an 20-30% märker motorn knappt av så testa blandningar på ca 1:2, 50/50 eller 2:1 tex;

Om bensinen kostar 15kr och etanolen 10kr;
100% bensin 0,8lit mil=10,5kr/mil
100% etanol 1,1lit/mil=11kr/mil

Blanda 70/30 kostar då 13,5kr/lit och om bilen då drar 0,8l/mil = 10,8kr/mil
Blanda 50/50 kostar då 12,5kr/lit och om bilen då drar 0,9l/mil = 11,25kr/mil
Blanda 30/70 kostar då 11,5kr/lit och om bilen då drar 1,0l/mil = 11,5kr/mil

Men som du ser rör det sig inte om många ören i skillnad, mina erfarenheter är att bästa effekten får man om man späder ut bensinen med ytterligare lite etanol (B95 har redan 5% etanolinblandning), ca 30% i bensinen.
Har du tur ökar inte förbrukningen nämnvärt, och då kanske du kan tjäna någon krona
70/30 = 13,5kr/lit och om bilen då fortfarande drar 0,7l/mil = 9,45kr/mil

Detta har jag testat i ett par av mina bensinbilar, även om de inte är gjorda för etanol.. kör man mycket kan man spara ett par tusenlappar per år.
Det snackas ju även att grundinblandningen i bensinen ska ökas till 10% i pumparna, det verkar 85% av vår bilpark klara rakt av.

Kan tillägga att en Peugeot 407 2.0 bioflex jag körde 9000mil med hade 2000milaintervall på servicen oavsett bränsle, tror Volvo tog till både hängslen och livrem när de började med etanolmotorer av ren osäkerhet, Peugeot har ju sålt etanolbilar i Brasilien i 20års tid så jag antar att de vet vad de pysslar med.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ibland blir jag förvånad över de "råd" som ges här på forumet. Här är det en ny forummedlem som ställer en fråga i sitt första inlägg på forumet. Han har köpt en FFV bil och ställer en fråga, troligen på grund av felinformation, om hur man skall blanda bränslet i sin nyinköpta bil. Då är det medlemmar som, som jag uppfattar det, inte har erfarenhet av att äga en FFV bil som spär på den osäkerhet TS har genom att komma med konstiga råd. De som haft/har FFV bilar kommer med rätt råd, men hur skall TS veta vad han skall lita på? En FFV bil går mest ekonomiskt genom att köra på enbart E85 till 100%, allt annat är fel, enligt min erfarenhet :!:
Användarvisningsbild
av joel80
Reagerar på precis samma sätt som SvenB! Konstiga råd.. jag körde etanolbil i 4 år (eller 3?) Och förde statistik på förbrukning. Min bil gick 1,50-2,50kr billigare per mil på etanol. Med samma körsätt drog min ca 0,9 med bensin och drygt 1,1l/mil med etanol. Alltså ca 13kr/mil med bensin (beräknat på 14.50kr) och ca 10.50kr/mil på etanol (beräknat på 9.50kr/lit, den var nere på strax över 8kr ett tag.)

Ibland blev det lite blandning för mig då jag ibland hamnade på mackar som inte hade e85.. plus att min bil var en av de få som hade svårt med kallstarter på bsra etanol.. så någon månad per vinter när det var som kallast tankade jag också bensin.
Upplevde inget konstigt av att blanda, annat än att förbrukningen hamnade någonstanns där emellan. :)

Förresten är exemplet i inlägget ovan SvenB felräknat. 0,8*15=12
av Rådlös
Jag hoppar in här för jag är en av dom som SvenB säger, har erfarenhet. Jag har om några månader ägt min V70 2.0 F -08 i fyra år. Jag har visserligen aldrig tankat Bf 95 i den. Enbart E85. Den drar i genomsnitt 1,18 liter per mil. Jag kan påpeka för den som inte visste att det är samma motor som TS har och undrar över. Det är bara större cylinderborrning.
För ett par vintrar sedan hade jag glömt eller förträngt att koppla in motorvärmaren (som är originalmonterad). Nästa morgon var det -27°C. Bilen startade på enbart E85 som vanligt.
Hugo91, du skall inte blandtanka. Du skall enbart fylla tanken med E85. Är det kallt så använder du motorvärmaren. Kallare än -15°C säger Volvo, men det är naturligtvis valfritt. Det är nyttigt både för bilen och människor (plus alla djur och växter)
Användarvisningsbild
av joel80
Sen är det ju också så att från i allafall Stockholm och norrut (kanske även längre söderut?) så blandar dom 25% bensin i "vinteretanolen". Det märks ofta på att priset går upp något på vintern (eftersom literpriset på bensinen som blandas i är högre). Samtidigt brukar förbrukningen gå ner något (i och med att man får i lite mer bensin i tanken) så det brukar typ jämna ut sig.

Med reservation för att dom ändrat på blandningen sen 2012 då jag sålde min V50.
:)
av umekille
Jag körde både min 745 och min hyunday accent på E85 med husvagnen efter.
En Polar300. Bägge bilarna snittade volymmässigt en markant förbrukningsökning
på E85 så jag räknade prismässigt /mil samma kostnad varesig bensin eller E85.
Det enda med E85 är att vid släta vägar går motorn jämnare men vid minsta motförslut
märks att motorn blir slöare och drar då mer. Skulebacken E4 håller jag 70 med bensin i 745
men med E85 50-60 på toppen beroende på ingångsfarten i backen(får hålla 90-100 med E85)
Blir jag sinkad i ingången med bägge bilar ger etanolen sämre ork och farten minskar drastiskt redan
från början.
Användarvisningsbild
av joel80
Det var märkligt.. jag upplevde precis tvärtom med min V50 med husvagn efter. Fick dra in en tank BF95 när vi var uppe i Norrlands inland och kuskade.. dåligt med etanolmackar där. Då blev det märkbart slöare i uppförsbackarna. Det är ju rätt logiskt då etanolen har högre oktan och mer ska vara ett mer explosivt bränsle än bensin.

Tror det vanligaste är att de flesta upplever bilen som piggare med etanol i tanken.
Har också läst biltester i tidningar som får ut fler HK när dom haft E85 i tanken..
av Rådlös
Du har helt rätt Joel! Se exemplet Med SAAB BioPower 9-5. Den hade 175 hkr på bensin. Tankade man E85 fick den helt plötsligt 220 hkr utan någon annan åtgärd än att hälla i ett annat bränsle. Nu var det i och för sig en turbomotor, så det var ju lite speciellt.
När Volvo skulle släppa sina 2,5 F så berättade dom i intervjuer att dom hade fått liknande effekter, men valde att hålla tillbaka. (Det kanske är det som finns i Polestar?)
Så Umekille, att dina bilar "sviktade" beror nog på att dom inte var konverterade. Hade du gått ner ca 10% i etanol/bensinblandningen så hade du förmodligen "flugit" över backrönet. 8)
Det finns tester som visar detta med effektökningen på E85. Ett andra exempel i klartext. Indy 500 körs sedan flera år tillbaka på E85. Det skulle man knappast göra där om det inte hade någon fördel. Koeningseggs värsting går på E85.
av umekille
Jag drog ju husvagn efter,kanske blir annat med bara bilen.
745 har ju 1-pumpssystem och går klanderfritt på E85 utan konvertering.
Hyundai och min 945 börjar motor/lamda lampan lysa vid mer än ca 50% inblandning.
Och vid segdragning på låga varv och hög växel kan den börja lysa vid runt 30% E85.
Edit: Etanol E85 är enligt utsago ett vasst bränsle och nöter mer på insidan av bränslesystemet
än bensin så det kanske blir dyrare slitagereparationer än vid bensinkörning av det man sparar in
KR/mil vid ren E85 körning i längden.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror inte du skall jämföra bilar som är byggda för att köras på E 85 med bilar som inte är det, men att man kör på det bränslet ändå. :!:

1510 har även jag, utan fungerande RTTI. S&ar[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Okej, har tagit bort vänsterskärmen nu o[…]

Service Subaru XV

Subarun har funkat som förut sedan jag var p&[…]

Hade varit koppling så hade det släppt […]