NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marmion
CarMan skrev: 1. Vid byte av PDF ska man endast montera ett nytt (utbytes filter) Mycket viktigt att även nolla räknaren för när detta filter byttes, då bilen har olika strategier för regenerering beroende på hur länge sedan filtret byttes.

2. Kolla om denna räknare stämmer! Det tror jag inte att den gör på din bil. (Gissar att den nu står på 250 000 mil)

3. Testa att ladda en ECM nollning och ECM omladdning, om nu räknaren visar fel,
4. Hjälper ej detta så byter du ECM ( om det är dom jag tror att räknaren fått fnatt)
Jag satte i ett helt nytt filter. Mätaren på filtret stod på ca 300 mil eftersom det nollades när filtret rengjordes på verkstad innan sjävla bytet.
Jag antar att det alltid är kondens i rören till tryckgivaren och i avgassystemet men vad kan vara felet om givaren är full med vatten?

Varje gång jag har tagit bort givaren så har bilen börjat bete sig annorlunda.
I början av veckan gick det att accelerera snabbt några gånger under första regenereringen för att få den att gå normalt under resten av körningen tills bilen stängs av.
Efter att jag haft bort givaren för att kolla hur mycket vatten som va i givaren/rören så funkar inte det tricket längre.

Det blinkar även till i halvljuset lite då och då när den sätter igång.
Användarvisningsbild
av CarMan
Vad sa du nu?
Nollade verkstad räknaren för partickelfilter byte, fast filtret inte byttes?

Det skulle jag aldrig gjort. Så du har åkt 300 mil med ett gammalt filter, som bilen trott varit ett nytt?
Användarvisningsbild
av CarMan
getsome skrev:Jag gör jobbet själv och motorn skadas definitivt inte , mer risk för skada med filtret kvar.
Bilen blir inte olaglig utan bara EURO3 klassad.
CarMan skrev:Ja, då blir bilen olaglig.
Du måste anlita en icke auktoriserad verksta och riskerar att få problem vid mjukvaruuppdateringar.
Vad får du för garantier att motorn inte kommer att ta skada?
Fel!
Minsta lilla ändring på avgasreningen, gör bilen olaglig.
Det går heller inte att typs om bilen till en smutsigare bil!

Byter man i te filtret så blir det motorernas på 9 av 10 motorer. Så den som programmerar bort funktionen bör ju lämna nån form av garanti på att detta inte händer.
av Marmion
Ja. Jag fick inte reda på det innan jag lämnade in den på en annan verkstad. Jag tycker det var väldigt lustigt för jag tror inte att filtret va bytt någon gång innan jag gjorde det efter ca 20000mil. Komplett ifylld servicebok men dom hade förmodligen bara rengjort filtret innan med.
Användarvisningsbild
av CarMan
Vad då rengjort filtret? Förstår inte vad du pratar om!
Användarvisningsbild
av CarMan
Tvingad regenerering är inte att rengöra filtret.
Räknare för senaste regenerering är inte samma sak som räknare gör senaste bytet av filter.
Sena sistnämnda är jag nyfiken på vad den visar.
av Marmion
CarMan skrev:Vad då rengjort filtret? Förstår inte vad du pratar om!
Dom hade väl förmodligen tagit bort filtret och spolat ur det. Sen varför dom nollade mätaren för filtret har jag inte en jävla aning om.
av getsome
Rättelse , bilen är fortfarande EURO4 klassad bara utan DPF = samma skatt.
Utsläppen ändras inte med hänsyn tagen till CO2 och det är det vi betalar skatt för , min bil är avgastestad utan filter och går igenom bilprovningen utan anmärkning på den biten (K-värde 0.0) .
Ford Mondeo av samma årsmodell och samma motor har inte DPF från fabrik och betalar lika skatt som vi för V50 (jag vet för jag har en) så jag köper inte detta alls. DPF är bara ett sätt att lura av folk pengar .
Det enda som skiljer i mjukvaran mellan EURO4 med och utan filter förutom just felkoder för de extra givarna och regeneringsstrategier är styrningen av EGR , bilar utan filter från fabrik har lägre värden på dutycykel = ryker mindre och släpper ut 20-30 % mer NOx medan bilar med filter från fabrik ryker lite mer (eftersom detta ändå inte syns) men har överlag bättre värde på CO2 och NOx och bägge bilarna har samma krav på utsläppsnivåer enl transportstyrelsen. Så jag betalar rätt skatt och hade man kunnat få bilen omklassad så hade jag gjort det också men tack vare svensk trångsynthet och byråkrati är det inte möjligt.

Vill du lägga pengar på underhåll av ditt filter och ha en törstigare bil som var 60:e mil går som en gammal 240 i 30 min är det ditt val jag valde att plocka väck filtret för att jag KAN och vill lägga dessa pengar på annat. Vill du propagera för renare luft så börja där dom stor utsläppen finns istället.

dieselputte skrev:
getsome skrev: Bilen blir inte olaglig utan bara EURO3 klassad.
Ja, och du betalar väl bilskatt också för Euro3??? Du kör mao olagligt.

Om du inte har råd att underhålla en sådan här bil och köra den lagligt kan du likaväl skaffa dig en 740 i stället.
Användarvisningsbild
av CarMan
Marmion skrev:
CarMan skrev:Vad då rengjort filtret? Förstår inte vad du pratar om!
Dom hade väl förmodligen tagit bort filtret och spolat ur det. Sen varför dom nollade mätaren för filtret har jag inte en jävla aning om.

Så kan man inte göra rent filtret.

Gör rätt o återkommer om felet kvarstår.

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]