NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jenz
MW78 skrev:Köpte en ny D2:a i november och har kört ca 1200mil, bilen drog onormalt mycket i början precis som alla säger låg väll på ca 0.65 blandat tyckte de va lite mkt för en snåldiesel pratade med en kompis som är mekaniker på Bilia Hornstull han fick fram att volvo har tagit fram servicemedelande för denna motor vet ej exakt vad dom gör men någon form av kalibrering av gasspjäll och EGR pratade han om, jag lämnade in bilen till honom och efter justeringen så har bilen legat på ca 0,56 blandat har kommite ner på ca 0,5 vid landsvägskörning då kör jag i ca 120-130km/h med fullpackad bil kan tillägga att ryckningarna vid jämn gas också försvann.

Så ni som tycker att bilen drar mycket lämna in dom på en Volvo verksta vet dom inte vad ni pratar om så hänvisa till Bilia Hornstull(bästa Volvo verkstan enligt mig)
Tack så hemskt mycket för lite matnyttig information :D .
Det du beskriver känns som mer normala siffror vid de farterna.

///Jens
av hanss
Jenz skrev:
MW78 skrev:Köpte en ny D2:a i november och har kört ca 1200mil, bilen drog onormalt mycket i början precis som alla säger låg väll på ca 0.65 blandat tyckte de va lite mkt för en snåldiesel pratade med en kompis som är mekaniker på Bilia Hornstull han fick fram att volvo har tagit fram servicemedelande för denna motor vet ej exakt vad dom gör men någon form av kalibrering av gasspjäll och EGR pratade han om, jag lämnade in bilen till honom och efter justeringen så har bilen legat på ca 0,56 blandat har kommite ner på ca 0,5 vid landsvägskörning då kör jag i ca 120-130km/h med fullpackad bil kan tillägga att ryckningarna vid jämn gas också försvann.

Så ni som tycker att bilen drar mycket lämna in dom på en Volvo verksta vet dom inte vad ni pratar om så hänvisa till Bilia Hornstull(bästa Volvo verkstan enligt mig)
Tack så hemskt mycket för lite matnyttig information :D .
Det du beskriver känns som mer normala siffror vid de farterna.

///Jens
Är detta något som vanligtvis åtgärdas vid en vanlig service? (De upgraderar mjukvaran vid service?)
av MW78
Det ska man nog inte vara så säker på min kontakt på Volvo visste inte om de utan han tog kontakt med Volvo och fick då reda på att man hade tagit fram info ang justering av D2 motorerna vad gäller ryckig gång samt hög förbrukning.
av hanss
MW78 skrev:Det ska man nog inte vara så säker på min kontakt på Volvo visste inte om de utan han tog kontakt med Volvo och fick då reda på att man hade tagit fram info ang justering av D2 motorerna vad gäller ryckig gång samt hög förbrukning.
Var in å pratade med min verkstad för 2a gången om detta... Verkar dock inte som att de orkar lyfta ett finger.. De menar att förbrukningen kommer gå ned efter några tusen mil...
Fyller på med lite info om min V50 D2 som jag plockade ut i slutet av januari 2011 och som nu har gått 700 mil.

Förbrukningen har minskat konstant och min senaste (och bästa) notering mätt vid pumpen är 0,52. Som mest har jag haft 0,74, helt ny bil, mitt i vintern. Dock så kan en minskad användning av värmaren vara svaret på att förbrukningen minskat, men det blir intressant att se längre fram i sommar om minskningen fortsätter. Färddatorn ligger konstant knappt 10% under verklig förbrukning.

Jag har inte kört några riktiga långkörningar ännu, mestadels handlar det om jobbpendling, 5 mil om dagen. Ca 60% motorväg, 30% landsväg och resten i stan. Orginaldimension på både sommardäck och odubbade vinterdäck. Däckstryck mellan 2,4 och 2,6 bar.

Pratade med Bilia i samband med däckbytet och sade att jag tyckte att förbrukningen var för hög. Fick då till svar att jag skulle avvakta till första servicen. Han tyckte att bilen behövde 2000 mil i sig innan den var inkörd. Fanns vid det datumet (ca en månad sedan) inte heller någon ny mjukvara som jag förstod det. Jag har förresten inte haft några problem alls med ryckningar eller liknande.

//Johan
av hanss
Känns som att något är galet när vissa får en förbrukning runt 0,4 och andra inte kommer ned under 0,7... Varför vill inte volvo ta tag i detta?
av Jenz
Lämnade in min bil i tisdags men det enda de gjorde va å göra en "reset" av systemet samt lära in bilen igen enligt en viss körcykel. Jag frågade vad nästa steg va om det inte blir någon förbättring och de sa att det enda de kan göra är att skriva en kundklagan till Volvo. Om Volvo får in mycket klagomål så borde de undersöka det tycker man. Jag uppmanar alla som har problem med hög förbrukning att göra detta. Förövrigt så är det ingen skillnad på min förbrukning än, sista tankningen blev det ett snitt på 0,53.
av hanss
Okej, Min verkstad vill inte göra något och jag snittar 0,65 och uppåt... De menar att förbrukningen kommer gå ned med milen.. Men för mig har den bara stigit de senaste 400 milen
av Thor86
Ni som har töstigare D2or, vilka förbrukningssiffror har ni på 120km/h på farthållaren plan väg?

Ni borde ligga runt 0,50-0,55 annars är det nog någon motorinställning som inte är som det ska

Min D5 vill ha ca 0,65 då. Jag provkörde en V50 drive med euro4 motorn förut och den ville ha ca 0,57 vid kuperad 120väg(Min D5 ca 0,68). På plan väg vill jag minnas att den låg på 0,51-0,55.

Provkörde en bmw 320 effiency dynamics på samma kuperade 120 väg och den ville ha 0,69, fast den hade i och för sig bara gått 16mil. Den var även föredömligt högt växlad på 6an 69km/h vid 1000rpm, min D5 54km/h vid 1000rpm
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 51
Lambdalampan lyser

Kolla insugspackningen noga. Det behövs inte[…]

Vilken säkring är det till strålka[…]

Visa din semesterbil(d)

Strax utanför Trollhättan hittade jag ty[…]