NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
joel80 skrev:Deparment Of Transportation? :)

Du menar datummärkningen va? Date of T... eh.. vad står T:et för?
Du har ju själv svarat på vad T betyder, Department Of Transportation. DOT-märkningen är ett standardiserad sätt att ange vissa tillverkningsparametrar och måste finnas på däck som säljs i USA.
av V50Bromma
Helt rätt Joel, ruskigt okunnig!
Det är tur att ni finns att fråga :D
Uppskattar verkligen all er hjälp.
Användarvisningsbild
av joel80
Däckmärkningen för när däcken är tillverkade har ju funnits på alla däck även i Sverige/Europa sen år 2000.. det är väl inte bara ett amerikanskt krav?
av ptrj
DOT kravet gäller bara för den amerikanska marknaden. Sen att tillverkarna väljer att märka upp däcken som säljs i europa kan vara bra för det personer som har råd att flyga över bilen till USA.
Tyvärr så brukar DOT även användas inom besiktning av motorsport. D.v.s samma regler som USA.

För att ett däck ska få framföras i europa så krävs det att det är E-märkt. Egentligen samma sak men skiljda märkningar. Europa vill såklart inte vara sämre än storebror och hittade därför på en egen märkning. Dock så måste det finnas på däcket.

/Peter
Användarvisningsbild
av Perra83
kvillebäck skrev:Måste även sommardäck vara E-märkta?
Ja tror alla premiumdäck är av rätt kvalité så vem bryr sig!?
av ptrj
Alla däck måste vara E-märkta. Men sen om det är någon som kollar är en annan femma. :)
E-märningen består av en Ring med ett "E" i samt en siffra som talar om tillverkningsland.

källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Va ... personbil/

Det är betydligt vanligare att folk köper billigare däck med för låg Hastighetskod. Har bilen en tophastighet av 215 km/h så måste däcket vara klassat med ett "V". d.v.s 240km/h på sommardäcken. Räcker med ett "Q" (160km/h) har jag för mig på vinterdäcket.
av Viktorsjögren
Hej alla!

Hoppas det är ok att jag skriver i denna tråden. Tänkte kolla vad ni har för erfarenheter av att handla däck på internet.
Jag har insett att det finns en uppsjö av olika sidor och några måste ju vara bättre än andra och visa bör man säkerligen unvika helt. Någon som har tips?

Däckonline, skruvat.se och dack365 har jag hört ska vara ok, http://www.tirendo.se/ verkar vara billigt som tusan men ingen jag känner har hört talas om dem och då blir man ju osäker...

Det är ju såklart vinterdäck som ska köpas, 4 st hakkapeliitta 7 blir det och nu säger vädergubbarna att det eventuellt blir snö till helgen så nu blev det bråttom plötsligt också, typiskt mig...

tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har handlat av Däckonline 2 ggr.. 2 olika uppsättningar däck. Ena gången hämtade jag ut dem själv på bussgods och den andra gången valde jag att få dem skickade till en däckverkstad där jag bor.. Sen åkte jag förbi dit och fick allt balanserat och påsatt på bilen för typ 75kr/däck tror jag det var.
av Viktorsjögren
Det verkar som däckonline är det säkraste kortet så det får bli dem, hittade dessutom en verkstad som kan ta emot dem så det blir perfekt. Tack för hjälpen!

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]