- tor 10 okt 2013, 14:27
#794717
14,8 V även när du fått larmet? Om du tittar på generatorns märkskylt så skall den normalt vara blank, om den är mörk så tyder det på att statorn överhettas vilket betyder generator byte eller byte av stator.
Slå på alla strömförbrukare som går i bilen, helljus,dimljus, stolvärme, bakrutevärme , varningsblink, kupefläkt på max, bromsa och mät spänningen. Om det fortfarande är en bra bit över 14 V när du har larm så är nog generatorn ok. Har du otur är det generatorns övervakning i CEM som spökar till det och då kan du bli tvungen att byta CEM (Central Electronic Module bilens största styrdator)
Slå på alla strömförbrukare som går i bilen, helljus,dimljus, stolvärme, bakrutevärme , varningsblink, kupefläkt på max, bromsa och mät spänningen. Om det fortfarande är en bra bit över 14 V när du har larm så är nog generatorn ok. Har du otur är det generatorns övervakning i CEM som spökar till det och då kan du bli tvungen att byta CEM (Central Electronic Module bilens största styrdator)