NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zanders
andreas_lofgren skrev:Inte på årsmodell 11. Den har gamla filterkonstruktionen med bytesintervall. Sen om det är exakt 12' mil som Volvo säger eller 15' tycker jag spelar mindre roll, det håller inte i närheten lika länge som det underhållsfria filtret som kom året efter.
underhållsfria kom -11
av SEpaket
Vi får inte glömma att det är en sen 2011 heller. Levererades i juni och 2012 började väl säljas i september om jag inte minns fel?

Gällande D2 så är det ju en helt annan motor, sitter väl PSA-maskin i den? D4 är ju Volvos egna dieselmotor från Skövde.

Dock är jag lite tveksam till motorkraften på låga varv. Den kanske är svårkörd i stan? Om några timmar skall jag hämta den, jag har fått låna den i helgen för provkörning.
av Lövet
Zanders skrev:
andreas_lofgren skrev:Inte på årsmodell 11. Den har gamla filterkonstruktionen med bytesintervall. Sen om det är exakt 12' mil som Volvo säger eller 15' tycker jag spelar mindre roll, det håller inte i närheten lika länge som det underhållsfria filtret som kom året efter.
underhållsfria kom -11
Ja, som modellår 2012, inte 2011.
Som vanligt en soppa när biltillverkare ska räkna modellår.
av SEpaket
andreas_lofgren skrev:
Zanders skrev:
underhållsfria kom -11
Vad du menar är att underhållsfria enbart sitter på Classic-modellen? För det var enda modellen som såldes som årsmodell 2012. Eller ja, D4 såldes bara som R-design sista året.

Är det 12 000 som gäller kommer dock filtret vara nybytt om jag köper loss bilen.
Användarvisningsbild
av Zanders
andreas_lofgren skrev:
Zanders skrev:
underhållsfria kom -11
Har flertalet arbetskompisar som kör s40/v50 d2 modellår 11 och uttagna 11 och dem är alla underhållsfria.
Användarvisningsbild
av mobe
Volvo satte namnet D2 från och med MY11, det i samband med att det blev en annan motor samt högre vrid än 1.6D. Så jag skulle också tippa på att MY11 har ett underhållsfritt partikelfilter.
Användarvisningsbild
av Zanders
SEpaket skrev:
Är det 12 000 som gäller kommer dock filtret vara nybytt om jag köper loss bilen.
"din" d4 har underhållsfritt!!! det vi pratar om nu är D2:an.
av SEpaket
Zanders skrev:
SEpaket skrev:
"din" d4 har underhållsfritt!!! det vi pratar om nu är D2:an.
Jaha... Ni får ursäkta, icke lätt att hänga med i svängarna. Har hämtat den nu för en provkörning i helgen.

Tycker den är ganska snygg, faktiskt. Ser ut såhär fast med taklucka och tvåfärgat skinn:
Bild

Dock är den väldigt, väldigt snabb.
av SEpaket
Nu har jag provkört bilen 73,5 mil. Jag åkte Göteborg-Malmö med avstickare på ett par håll, körde en hel del motorväg, en del landsväg och faktiskt en del stadstrafik, främst i Malmö och Halmstad. Alltså hyggligt blandad körning. Snittförbrukning under resan var 5,7 l/100 km och då hade jag "roligt" bakom ratten, alltså ingen hysterisk snålkörning. Den kan antagligen gå på runt halvlitern om man kör betydligt försiktigare.

Saker jag gillar:
Motorn, helt underbar maskin med kraft i hela registret. Plus för att man slipper växla ned vid omkörning.
Farthållaren med plus/minus på ratten så man kan öka och minska hastigheten via knapp. Det saknas i nuvarande bruksbilen som bara har en farthållare utan korrigeringsmöjlighet.
Den inbyggda handsfree som finns fungerar bra.
Ljudnivån i bilen är ganska låg.
Bra högtalare i stereon (större paket tillvalt i bilen)
Fin känsla i styrningen
Bra väghållning.
Motorljudet som känns helt okej för att vara en diesel.

Saker jag tycker kunde varit bättre:
Regnsensor är fruktansvärt onödigt. Man får hålla på och fippla med känsligheten hela tiden, ibland kör den torkarna även när regnet håller upp, i annat känslighetsläge reagerar den inte fastän rutan är totalt indränkt i vatten.
Klimatanläggningens knappar och reglage sitter för långt ned, innan man lärt sig var allt sitter får man släppa blicken från vägen alltför länge.
Dåligt ljud när man kör AUX från mobilen.Det sker en ljudförlust mellan enheterna, kan ha berott på kabeln.
Dörrsidan är lite för hög för att kunna vila armen på den vid långkörning.
Stolarna är eventuellt lite smala och inte riktigt lika bra som i V70, dock fortfarande betydligt bättre än hos många konkurrenter.
Eventuellt lite mycket kraft från start, vilket gör att anti-sladden går in redan vid hyffsat normal start på regnvåt väg.

Så, är jag köpsugen efter dessa mil? Absolut, vi får se vad som händer och vad priset blir till våren, men just nu känns det aktuellt att överväga.

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]