- mån 19 aug 2013, 20:06
De auktoriserade märkesverkstäderna håller på att spela ut sin roll pga dåligt kunnande, höga priser och utbrett fusk. En liten privat verkstad med en stadig kundkrets och med en eller två riktiga bilmekar, har inte råd med sådant. Jag har då aldrig vid ett tillfälle fått ifrågasättanden kring vilken verkstad jag anlitar när jag sålt någon av mina bilar. Tvärtom har jag uppmanat seriösa spekulanter att kontakta min verkstad, då de har en kunskap om just min bil. Inte sällan har de som köpt någon av mina bilar också blivit kunder på denna verkstad och aldrig mer anlitat verkstäder av typen Bilia-hangar. Att det finns bilägare med egen kunskap och som dessutom kan fixa endel själv, är knappast heller det någon nackdel - tvärtom. Sen må du kalla dessa för "hemmapulare", om du vill, men det förändrar inget i sak.
Partikelfiltret som denna tråd handlar om är inget tekniskt problem - det är ett verkstadsproblem orsakat av Volvo och deras märkesverkstäder själva.
Min verkstad skulle definitivt avråda från ett byte av partikelfilter på 1,6 D-modellen i samband med 12.000-milaservicen om det inte var tekniskt motiverat och det är det nästan aldrig vid dessa miltal.
När det blir dags (18-20000 mil), så hjälper de till att få fram ett nytt partikelfilter till en bråkdel av kostnaden som t.ex. Bilia begär. Om man inte vill fixa det själv, vilket naturligtvis inte är särskilt svårt för oss "hemmapulare".
Ponera att du ska sälja en V50 Drive och bilen har gått ca 17.000 mil. Då kanske du väljer att byta partikelfiltret genom att köpa ett nytt filter för ca 2600:- och låta verkstaden byta detsamma på ca 40 minuter. Vilken bil blir då mest lättsåld - den som fick filtret bytt vid 12.000 mil (helt i onödan), eller den bil som nyss fått ett nytt filter ? Frågan besvarar sig själv, anser jag. Ska du inte sälja bilen, så kör du bara vidare och och gör inte något problem av det som inte behöver vara det.