NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
är inte skatten mycket högre på en bil utan PF, om det nu ens säljs några sådana, förutom begagnade :roll:
av Gourmand
jumu01 skrev:En anledning till att inte välja en bil med partikelfilter som kräver frekventa underhåll är de hutlösa servicekostnaden av partikelfiltret, sälj bilen och välj en annan modell!
Vi har ju just konstaterat att det definitivt inte behöver vara dyrt att serva en bil med partikelfilter. Det är om man lyder Bilia och liknande skojare som det blir dyrt, således sköter man denna fråga , när det blir aktuellt, utan inblandning av dessa s.k. verkstäder. Partikefiltret är en ickefråga och definitivt inga problem, om man tänker själv.
av jumu01
Vojje skrev:är inte skatten mycket högre på en bil utan PF, om det nu ens säljs några sådana, förutom begagnade :roll:
Det finns Volvo bilar med underhållsfria partikelfilter utan påfyllning av adaptiv vätska och där PF inte behöver bytas efter 12000 mil.
Skatten styrs efter hur mycket koldioxid bilen släpper ut.
Senast redigerad av 1 jumu01, redigerad totalt 0 gånger.
av jumu01
Gourmand skrev:
jumu01 skrev:En anledning till att inte välja en bil med partikelfilter som kräver frekventa underhåll är de hutlösa servicekostnaden av partikelfiltret, sälj bilen och välj en annan modell!
Vi har ju just konstaterat att det definitivt inte behöver vara dyrt att serva en bil med partikelfilter. Det är om man lyder Bilia och liknande skojare som det blir dyrt, således sköter man denna fråga , när det blir aktuellt, utan inblandning av dessa s.k. verkstäder. Partikefiltret är en ickefråga och definitivt inga problem, om man tänker själv.
Visst har det förekommit fall där bilen skenat motormässigt pga partikelfiltret, rätta mig om jag har fel.
Lite trist om det vid något fel framkommer att hemmapulare ej gjort servicen enligt ÅF föreskrifter kan knappast tro att Volvo skulle ta den skadan på "goodwill".
Kan knappast tänka mig att maskinskadeförsäkringen heller ger någon ersättning.
av Gourmand
Eolysvätskan, som här ibland kallas "adaptivvätska" ( dieseladditiv) ska fyllas på vid ungefär 6000 mil. Gör man det, så är risken obefintlig för "rusning", iaf av den anledningen. Dessa motorer är hållbara och är mkt ekonomiska under förutsättning att man undviker de stora märkesverkstäderna, av typen Bilia. Detta gäller såväl de äldre 16-ventilsmotorerna som den nyare versionen (D2). I övrigt finns det inga underhållsfria motorer, oavsett konstruktion. Men denna franska motor hör till de bättre. Att använda invektiv som "hemmapulare", om de som begriper sig på bilar och motorer eller väljer att anlita en riktig bilverkstad, istället för en av dessa okunniga Volvo-hangarer av typen Bilia, stärker mig i uppfattningen att alltför många gått på de s.k. märkesverkstädernas bluffpropaganda. Sorgligt, men tyvärr sant. Inte undra på att det blir dyrt och dessutom dåligt !
av jumu01
Lite OT.
Majoriteten väljer en beg. bil som har alla stämplar i serviceboken oavsett märkesverkstadens kunnighet än en bil som ägts av en hemmapulare som servat den själv. Att generellt hänga ut märkesverkstäder som okunniga är ju din värdering, synar man marknaden så är nog t .ex Mekonomen och andra verkstäder ingen garanti att jobbet blir till 100% trots att du betalar några hundralappars lägre pris.
Vad är för dig en riktig verkstad?

Den erfarenhet jag har av märkes verkstäder är att jag varit nöjd med arbetet mycket beroende på vilken mekaniker som servat bilen därför har jag en personlig mekaniker som servat den varje gång.

Underhållningsfria motorer finns ej men underhållningsfria PF finns, men dessa får man byta ut någon gång i framtiden då dom är förbrukade men mellan dessa byten existerar inget underhåll på dem. Bytesintervallet ligger inte på låga 12000 mil.
av Gourmand
De auktoriserade märkesverkstäderna håller på att spela ut sin roll pga dåligt kunnande, höga priser och utbrett fusk. En liten privat verkstad med en stadig kundkrets och med en eller två riktiga bilmekar, har inte råd med sådant. Jag har då aldrig vid ett tillfälle fått ifrågasättanden kring vilken verkstad jag anlitar när jag sålt någon av mina bilar. Tvärtom har jag uppmanat seriösa spekulanter att kontakta min verkstad, då de har en kunskap om just min bil. Inte sällan har de som köpt någon av mina bilar också blivit kunder på denna verkstad och aldrig mer anlitat verkstäder av typen Bilia-hangar. Att det finns bilägare med egen kunskap och som dessutom kan fixa endel själv, är knappast heller det någon nackdel - tvärtom. Sen må du kalla dessa för "hemmapulare", om du vill, men det förändrar inget i sak.
Partikelfiltret som denna tråd handlar om är inget tekniskt problem - det är ett verkstadsproblem orsakat av Volvo och deras märkesverkstäder själva.
Min verkstad skulle definitivt avråda från ett byte av partikelfilter på 1,6 D-modellen i samband med 12.000-milaservicen om det inte var tekniskt motiverat och det är det nästan aldrig vid dessa miltal.
När det blir dags (18-20000 mil), så hjälper de till att få fram ett nytt partikelfilter till en bråkdel av kostnaden som t.ex. Bilia begär. Om man inte vill fixa det själv, vilket naturligtvis inte är särskilt svårt för oss "hemmapulare".
Ponera att du ska sälja en V50 Drive och bilen har gått ca 17.000 mil. Då kanske du väljer att byta partikelfiltret genom att köpa ett nytt filter för ca 2600:- och låta verkstaden byta detsamma på ca 40 minuter. Vilken bil blir då mest lättsåld - den som fick filtret bytt vid 12.000 mil (helt i onödan), eller den bil som nyss fått ett nytt filter ? Frågan besvarar sig själv, anser jag. Ska du inte sälja bilen, så kör du bara vidare och och gör inte något problem av det som inte behöver vara det.
av jumu01
"De auktoriserade märkesverkstäderna håller på att spela ut sin roll pga dåligt kunnande, höga priser och utbrett fusk" Stockholmssyndrom????

Jag tror inte utan vet att bilen med fullstämplad servicebok säljer, än en som gjort service hos "hederliga Harry".

Om jag går till en bilaffär och är intresserad av några bilar så är service historiken mycket viktig för mig, ratar omgående bilar med otydlig service historik och där ägaren påstår att han själv gjort det, tyvärr tillhör jag inte det godtrogna släktet. Att köpa privat utan garantier är inget för mig överlåter dessa objekt till andra trots priset. Satsar hellre då på en ny bil.

Sedan är det nog ointressant detta med att bytet på PF, om den är gjord vid 12000 mil eller 17000 mil Serviceboken talar sitt eget språk och en kunnig tar nog reda på att det billiga PF inte håller måttet utan måste bytas tidigare.
av Gourmand
I själva verket säger serviceboken väldigt lite, särskilt om bilen är "servad" på ställen av typen Bilia. Nu vet jag inte vad "Hederliga Harry" är för firma, eftersom jag lämnar bilen till en riktig bilverkstad och skulle aldrig överlåta skötseln av bilen till nån oproffsig auktoriserad märkesverkstad och dessutom betala dyrt för eländet. Och återigen - partikelfiltret är en ickefråga, problemen har skapats av den typ av verkstäder, som du hyllar. Partikelfilter byts när det behövs inte innan det behövs - på riktiga verkstäder vill säga. Volvo tillverkar inga egna partikelfilter och då finns det naturligtvis ingen anledning att handla sitt filter av Volvo, särskilt inte när man handla det för en bråkdel av Volvos pris på den öppna efterhandsmarknaden. Att betala överpriser, som du tycks vara lite förtjust i är inte bara dyrt, det är dessutom dumt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Är inte all service förebyggande åtgärder, för att slippa dtiftstörningar? Hade volvo rekomenderat byte vid 20kmil hade ni väl gnällt på att det behöver bytas redan vid 17kmil vilket medförst en ökad kostnad.

/Martin
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)