NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
Detta filter bytes vid beroende på intervall 2/3000 mil eller 1 år
Och som tidigare inlägg skrivit att han upplever en lukt som försvinner efter service

Byter man inte filtret enl rek så kan man få lukt i bilen + att det samlas väldigt mycket skit från naturen i filtret

Och i hop med fukt så kan det börja växa en bakterie härd eller vad man kan kalla det som luktar skit och har man otur så käkar dessa grejjer på evapuratorn

vilket senare leder till läckande AC

ofta då evapuratorn läcker så har kupe filtret inte vart bytt utan man får skyffla ur skit från värmepaketet

Bättre att byta filtret 1 gång för mycket

//Gooose
Användarvisningsbild
av Orfeous
Jag tycker att det ibland kan lukta ättika då jag startar min bil iaf.. kanske beror på att inte kupéfiltret är bytt sen nåt år tillbaka?
Användarvisningsbild
av RödC30
Raymond skrev:Enligt Volvos serviceprotokoll ....
Det här börjar likna en djungel..
I tråden nämns "mellanservice" , "basservice", "intervallen" som olika namn på service.
Kanske någon vänlig själ kan reda ut begreppen?
Sedan finns det också, "Volvos serviceprotokoll", tydligen. Jag har letat i min Servicebok och instruktionsbok till bilen,
men VAD som görs på service har jag inte hittat.
Min bil ska in på service nu, 900mil och 12mån sedan förra. ~7100mil på mätaren.

Be om ursäkt ifall jag tagit tråden lite bort från ursprungsfrågan. :???:
av Kluster
Gjorde min 6000 milaservice (basservice) förra veckan på min V50 D3 MY12 och där byttes kupéfiltret.

Kanske 1-2 mån innan servicen började jag känna en konstig lukt direkt efter jag hade startat bilen, kan nog säga att det berodde av gammalt filter.

RödC30, har du inlogg till Mina Sidor på Volvo kan du ju se vad resp service innehåller för servicepunkter.
av dieselputte
Kärt barn har många namn......på sidan 12 i min Service och Garantibok står det iaf:

För varje 20000km=Underhållsservice skall kupéfiltret bytas.(+ en massa annat)

Vid Underhållsservice anpassad (dvs om man kör mindre än 20000km inom 12 månader skall enbart motorolja/filter bytas, kupéfilter bytas samt kontroll av bromsbelägg.

Detta är vad Volvo föreskriver för min årsmodell -06, sen kanske en del verkstäder har sin egen tolkning om när kupéfiltret skall bytas samt hur de namnger de olika servicetillfällena. Möjligt att Volvo ändrat intervallen senare?
Användarvisningsbild
av RödC30
Kluster skrev:..... har du inlogg till Mina Sidor på Volvo kan du ju se vad resp service innehåller för servicepunkter.
Tack - Nu har jag det. Och ja, jag kunde välja "Volvo Originalservice Anpassad" vilket alltså är "Volvo Originalservice" minus kupéfiler och programuppdateringar.
Det blev 1948:- på röd avgång, känns ju lite dyrt för att byta olja, oljefilter och luftfilter, samt kolla på slitage-delar (typ torkarblad), men men..
Tack för info alla.

Nu får jag chansen att byta kupéfilter själv :D
av Raymond
Min mening er at det er skit samma hur långt eller kort man åker iløpet av ett år. Kupefiltret er like forbannat et år gammalt om du åker 500 eller 5000 mil på et år. Dumsnålt att inte byta det en gång per år.
Användarvisningsbild
av Perra83
Raymond skrev:Min mening er at det er skit samma hur långt eller kort man åker iløpet av ett år. Kupefiltret er like forbannat et år gammalt om du åker 500 eller 5000 mil på et år. Dumsnålt att inte byta det en gång per år.
Så kan det ha varit för mig. Jag hade åkt så lite ett år att Volvo menade att man då inte behövde byta kupéfiltret. 19mil blev det ett år men då servade jag inte heller. Ett kupéfilter som bara är 500mil gammalt är inte nödvändigt att byta. Dumsnålt vet jag inte om det är.
av dieselputte
Håller med Raymond filtret är 1 år gammalt oavsett körsträcka! Jag hade bilen avställd i 6 månader 2008 pga utlandsarbete och under det "serviceintervalls året" gick bilen knappt 500 mil, men likt förbannat kom lukten.

Videon som tysken gjort visar ju hur enkelt man fixar detta själv och filtret kostar väl bara runt 350kr.
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag har inte känt av någon sådan lukt från filtret :roll: Bra att veta i fall man skulle känna någon ovanligt.

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]