NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tomas88 skrev:Kollar man besiktningsstatistik så var S40N i topp bland Volvo. Så att dessa skulle vara sämre än tex V70 tror jag inte.
Besiktningsstatistiken är bra för både S40 och V50 (Har för mig den är bättre än V70), men den säger inget om de små problem som ägarna drabbas av mellan besiktningarna.

I mitt fall, byte av kabelstam A-stolpe, byte av tryckgivare för partikelfälla, byte av EGR ventil, byte av generator. Har fått allt utom generatorbytet gratis. Det irriterar mig ändå när man ser att så många drabbats av samma fel= skitprodukter från början som konsumenterna får "prova ut" åt Volvo.

De fel som hamnar i besiktningsstatistiken är väl uteslutande bromsfel, glapp i leder/bussningar/hjullager, fel på ljusinställning etc.

Alla bilmärken sina svagheter så man kommer nog aldrig att bli helt nöjd, men kanske mindre besviken?

Volvo är iaf inte vad de har varit kvalitetsmässigt (Fords fel enligt min åsikt) och kommer nog aldrig att hitta tillbaka.
Jag funderar på att köpa en V50 D4R av sista årsmodellen så jag skulle mer än gärna veta vad det är för något du har råkat ut för? Ska jag slå till eller kika på nått annat...? Jag tycker att V50 annars är en väldigt trevlig modell, både i storlek och utseende... speciellt med R-designpaketet :)!
Har en C30 D2 sedan April 2011 har idag rullat strax över 7000mil :

Dessa är de stora felen

* Massa olika motorupdateringar ( Var till verkstaden 3-4 gånger innan bilen började gå bra)
* Byte EGR (<1000mil)
* Gick inte att styra luft till fötterna (spjäll som hakat sig) (<100mil)
* Byte Hjullager x 2 (< 5000 mil)
* Byte Framhjulsnav vä (< 4000mil)
* 2 elfel (Kylfläkten stannade aldrig och förardörrens ruta gick inte att köra ned) (<4000)
* Byte av skeva bromsskivor fram (<1000mil)
* Byte drivaxlel (dock tog det bara ca 1000mil innan det började klonka lika friskt som innan) (<5500mil minns ej exakt)
* Byte stötdämpare vä bak (<2000mil)

Sedan är det mängder av besök där de har försökt få bort div störande ljud... Säker varit inne med bilen 10 ggr för olika missljud och annat. Allt från "plastgnek" till knäppande och vinande ljud...

Kan inte säga att jag är nöjd med bilen... Förstår inte att det kan bli så mycket småskit på en NY bil... Och Volvo tycket det är normalt.. Det är ju tragiskt...

--- Edit 2013-07-31---
Glömde att jag bytt stolsklädsel 2ggr pga spruckna sömmar...
Senast redigerad av 1 hanss, redigerad totalt 0 gånger.
Stämmer att man inte bara kan gå på besiktningsstatistik. Men det ger ju en indikation på vissa saker.
Jag har haft C30 T5 MY2007 och nu en V50 D5- 2008 och har inte haft några större problem med någon än så länge. Hoppas det håller i sig!
Användarvisningsbild
av mobe
Jag skulle nog inte säga att kvalitén är dålig snarare väldigt varierande.

Men kan nog hålla med hanss endel för det verkar som Volvo höjt toleransen för vad som är ok och inte
Senast redigerad av 1 mobe, redigerad totalt 0 gånger.
mobe skrev:Jag skulle nog inte säga att kvalitén är dålig snarare väldigt varierande.
Håller med dig.. Tråkigt bara när man råkar ut för de dåliga bilarna... :(
KoolaVippen skrev:Jag funderar på att köpa en V50 D4R av sista årsmodellen så jag skulle mer än gärna veta vad det är för något du har råkat ut för? Ska jag slå till eller kika på nått annat...? Jag tycker att V50 annars är en väldigt trevlig modell, både i storlek och utseende... speciellt med R-designpaketet :)!
Jag har en v50 D4 -11 momentum och jag har inte haft något som helst problem med den men jag kanske har haft tur. Kan starkt rekommendera den iaf! kör en automat och den går som en dröm.
V50 1.8F -08 här och inga problem här inte, annat än en taskig tändspole som gav sig för några månader sen men som inte kostade många hundralappar att byta själv.
Ja man blir inte sugen på att köpa V50 när man läser på detta forum det är ju ett som är säkert.. Hade för runt 4 år sen en S60 och jag tyckte inte det var något annat än småstrul med bilen... Hade tidigare ägt BMW och Audi och det var samma skit. Bytte till Toyota Corolla T-Sport då det var den enda Toyotan med rolig motor och kört 3 år problemfritt. Det speglas på Toyotaforumen där det mest är snack om hur man byter bromsbelägg och olja så det handlade bevisligen inte bara om tur...
Nu är jag i behov av kombi och letar efter något som inte är en Avensis pga tråkiga motorallternativ men vettetusan. Det kommer nu tillbaka till mig hur det är att köra europeiskt... Funderar på att sjunka så lågt att köpa mig en SAAB 9-3 SC. Vägrar komma tillbaka i träsket att betala 150 000 för en bil som står på verkstad varannan månad
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]