NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
Om den kyler med full effekt enl dig och sedan lägger av har du inget problem med gasen
utan ett elektriskt fel så att säga

Det du beskriver är ett magnetkopplings symptom
dessvärre så är det rätt svårt på vissa modeller av ac kompressorerna att mäta spelet och på så sätt
få fram hur mycket du skall ta bort när du schimsar om

Enl spec så skall det vara 0,3-0,6 mm spel på en OK magnetkoppling och från ca 1 mm så börjar det strula
Så mitt tips till dig är att mät dom schims som sitter monterade och ta bort ca 0,5 mm så bör du hamna rätt OK
Om spelet blir för litet så tar det i när magnetkopplingen inte är dragen/aktiv och du får ett skavande ljud då spelet är för litet

Din modell är det rätt enkelt "bara" att lossa inner skärmen
Ta bort skruven i mitten på magnetkopplingen på kompressorn
Dra av "mitten delen" var försiktig för nu kommer schimsen ut se till att fånga alla
Mät upp och montera sedan igen i omvänd ordning
Du behöver inte lossa rem eller något annat

//Goose
jag har också blivit en volvokund med ac-problem, åkte till bilia idag för att jag bara fick kyla i 2 utblås vid förarsidan och kändes som mer varm luft på dom andra 2. visade sig att det är en liten läcka någonstans i systemet och att gasen var helt slut nästan , så nu fyllde dom på gas och spårmedel , nu funkar det perfekt igen och ska dit till hösten och kolla var läckan är och ta kalaset på maskinskada försäkringen. han sa att man kan få en läcka inne i bilen och då måste man plocka bort hela instrumentpanelen. låter ju jävligt billigt om man inte kan ta det på försäkringen. bilen är en s40 2,0d 07a
av strannio
Blåbärsmannen:
Då snackar han om evaporatorläck, men känns konstigt på en -07a.. Har aldrig bytt på en s40/V50 yngre än -06, systemen ändrades efter detta, men man ska aldrig säga aldrig!
strannio skrev:Blåbärsmannen:
Då snackar han om evaporatorläck, men känns konstigt på en -07a.. Har aldrig bytt på en s40/V50 yngre än -06, systemen ändrades efter detta, men man ska aldrig säga aldrig!
nä man vet ju aldrig men jag får ju det via försäkringen ändå isåfall har ju volvia men tänkte andra som har något annat bolag. dom kanske inte har samma förutsättningar som volvia har. kan ju inte var mer nöjd för tillfället åkte in och prata med en service kille och dom kunde ta in bilen med ängång och kolla ev felkoder och sen tömma och fylla på gas igen
Användarvisningsbild
av gooose
evaporator kan läcka på alla har bytt från åm 2004-2011 Så ingen åm undantagen
Senast förra veckan bytte jag på en 09 och en 08 så det händer allt
Det som är viktigt är att kupefiltret byts om inte så samlas det mycket skit som i hop med fukt kan ge oönskade effekter läckage/ lukt

vid felsökning av Ac ser jag många som inte har bytt kupefiltret och det är mer frekvent att dom som har läckande evaporator har "fulla" kupefilter

//Goose
av agusta44
gooose skrev:evaporator kan läcka på alla har bytt från åm 2004-2011 Så ingen åm undantagen
Det som är viktigt är att kupefiltret byts om inte så samlas det mycket skit som i hop med fukt kan ge oönskade effekter läckage/ lukt

vid felsökning av Ac ser jag många som inte har bytt kupefiltret och det är mer frekvent att dom som har läckande evaporator har "fulla" kupefilter

//Goose
När jag gjorde en anpassad service hos Bilia så valde meken att inte byta kupefiltret då bilen gått så lite sen senaste service, rätt eller fel.
Men blir ju fundersam när man läser vad Goose skriver.

Tycker inte det är något "tryck" i min Ecc nu när det är så varmt, uppåt 27grader ute.
Och inte släpper den nämnvärt med kondensvatten vilket gör mig lite fundersam, när man ser andra bilar som pinkar utav bara fan.

På vilket "steg" kör ni era Ecc på för att få behaglig kupe temperatur, jag får gå ner på typ "20 grader" för att det ska bli behaglit.
Men å andra sidan är det som sagt jätte varmt ute just nu.

Bilen i fråga är en S40 T5 -05
av timebandit
Nått man också skall tänka på är att det här med temperaturer är subjektivt. ALLA tycker/känner olika. Medans du tycker att 23 grader är vamt så kanske en annan tycker att det är lite för kallt osv.

Själv kör jag med anläggningen på Auto och inställt på 23-24 grader. 24 grader vid temperaturer under 22 grader (utetemp). Annars är den inställd på 23 grader. Tycker det blir en behaglig temperatur i bilen. Vinkar även om utblåsen så man inte får så mycket kallluft på sig. Tycker luften kyls väldigt bra. Kör aldrig med temperaturinställning under 23 grader förutom när jag vill kyla ner luften snabbt och mycket och höjer sedan tillbaks till 23-24 grader igen.

Vi kör en Volvo V50 2.0D 2007.
av blåbärsmannen
agusta44 skrev:
gooose skrev:evaporator kan läcka på alla har bytt från åm 2004-2011 Så ingen åm undantagen

//Goose
När jag gjorde en anpassad service hos Bilia så valde meken att inte byta kupefiltret då bilen gått så lite sen senaste service, rätt eller fel.
Men blir ju fundersam när man läser vad Goose skriver.

Tycker inte det är något "tryck" i min Ecc nu när det är så varmt, uppåt 27grader ute.
Och inte släpper den nämnvärt med kondensvatten vilket gör mig lite fundersam, när man ser andra bilar som pinkar utav bara fan.

På vilket "steg" kör ni era Ecc på för att få behaglig kupe temperatur, jag får gå ner på typ "20 grader" för att det ska bli behaglit.
Men å andra sidan är det som sagt jätte varmt ute just nu.

Bilen i fråga är en S40 T5 -05
roligt att du nämner det ,så upplevde jag också med kondensvattnet . och idag så bara pissa det ut en lång sträng när jag backa ut från parkeringen men kan ju inbilla sig också men med tanke att gasen var istortsätt slut så kanske det inte blir någon direkt kondens
av Bogus
Ok, nu har jag kollat magnetkopplingen, och "tyvärr" verkar det ok. Glappet är bara ca 2 mm så det verkar normalt. Dock så har jag märkt att det går igång (klickar igång) väldigt ofta. Typ var 6-7 sekund. Är inte det lite för ofta? Kan det vara läckage ändå?
Användarvisningsbild
av gooose
Bogus skrev:Ok, nu har jag kollat magnetkopplingen, och "tyvärr" verkar det ok. Glappet är bara ca 2 mm så det verkar normalt. Dock så har jag märkt att det går igång (klickar igång) väldigt ofta. Typ var 6-7 sekund. Är inte det lite för ofta? Kan det vara läckage ändå?
Om OK spel skall vara 0,3-0,6 mm och att den är kass vid 1-1,2 mm hur kan du då tycka att spel på bara 2 mm är OK ????

Du har ett spel som är 1,5 mm för MYCKET
Antingen så mäter du fel eller så bör du Schimsa

//Gooose
Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]