NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

doggeli skrev:Sååååå nu har jag kollat

¤ Batteri, Check!
¤ Startmotor, Check!
¤ Jordningen, check!
¤ Säkring, check!

Fortfarande "klick", CHECK! ?:-/

Känns som det kommer vara något skit fel. Vad kostar det att fixa tändningen?
Är det bara en kodning eller måste Volvo byta hela skiten?

Har inga priser men billigt är det inte iaf. Tror med jobb å material runt 5000-6000:- ? Tror låset i sig kostar runt 1700:- . Inte jättesvårt att byta men tar tid.
Räcker å byta låset då det är en separat styrenhet till nycklarna :)

Min fd. arbetskamrat hade problem med tändningslåset. Symptom = svårstartad bil.
Hej

Hade samma problem med min att den bara klickade, trodde också det var batteriet, Så ringde en kompis som kom förbi med startkablar men hjälpte tyvärr inte, Så vi puttade igång bilen och drog till garaget skruvade ner startmotorn och kopplade på strömmen på startmotorn när det var lös och den bara klickade och körde ut kugghjulet men ville inte få någon fart på det = / Så åkte förbi JB bildemo och köpte en beg startmotor och funkade klockrent, Tror felet är startmotorn är det en beg eller ny? säkert att alla sladdar är på och åtskruvade?
Harrysson skrev:Hej

Hade samma problem med min att den bara klickade, trodde också det var batteriet, Så ringde en kompis som kom förbi med startkablar men hjälpte tyvärr inte, Så vi puttade igång bilen och drog till garaget skruvade ner startmotorn och kopplade på strömmen på startmotorn när det var lös och den bara klickade och körde ut kugghjulet men ville inte få någon fart på det = / Så åkte förbi JB bildemo och köpte en beg startmotor och funkade klockrent, Tror felet är startmotorn är det en beg eller ny? säkert att alla sladdar är på och åtskruvade?
Kollade alla kablar igår och när jag skruvade fast den. Tyvärr kollade jag aldrig startmotorn innan jag satte i den.
Startmotor är beg från Skroten. 3800mil ska den förra V50 rullat.

Felsökning på verkstad imorgon...

Fortsättning följer.
Fick samtal av verkstad igår och det hade tagit en kort stund att hitta felet.

Den feta + kabeln som går ifrån batteriet till startmotorn har "brunnit".
Det sitter en 300A säkring i kabeln och den säkringen har gått. Därför klickar det bara när jag vrider om nyckel.
Nu kan man inte bara byta säkringen utan måste byta hela kabelstammen. Ny kabelstam kostar 1200kr sedan tar det 1-1,5 timme att byta så det lär kosta runt 2000kr innan det är klart.

Anledningen till allt detta är den gamla startmotorn som det blivit kortis i. När startmotor dog så tog den säkringen också.

Ska hämta den i em och jag hoppas det var det enda...

Tack för alla förslag & tips! :-)-)
Märkligt att de nämner 300A när det elschema som finns i Haynes säger 150A. Om det är 300A kan det förklara varför generatorerna ofta går sönder. Sen kan man ju undra vad säkringen har för nytta när kabeln brinner ändå....

Fick du inte laddningsfel när du rullstartade bilen och körde bilen hem? Strömmen från generatorn går via startmotorn och delar den brända kabeln till batteriet vilket borde ha gett laddningsfel.

Hur som helst det är bra att veta för framtiden.
dieselputte skrev:Märkligt att de nämner 300A när det elschema som finns i Haynes säger 150A. Om det är 300A kan det förklara varför generatorerna ofta går sönder. Sen kan man ju undra vad säkringen har för nytta när kabeln brinner ändå....

Fick du inte laddningsfel när du rullstartade bilen och körde bilen hem? Strömmen från generatorn går via startmotorn och delar den brända kabeln till batteriet vilket borde ha gett laddningsfel.

Hur som helst det är bra att veta för framtiden.
Precis som du säger. Säkringen gick i kabeln och den går inte att byta heller. Du måste byta hela kabelhärvan.
Och ja fick laddningsfel när jag rullstartade bilen. Den tändes när jag körde till verkstad.

Fick mycket bra service av verkstad som hjälpte mig att fixa detta.

Verkstadskillen lyckades få tag på en kabelhärva som hade legat på hyllan pga tidigare felbeställning 500kr istället för 1200kr.
Jobbet med felsökning och montering av kabelhärva 1400kr. Startmotor bytte jag själv 1800kr ifrån skroten ink frakt.
Totalt landande hela kalaset på 3700kr

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]