wilsonlarsson skrev:Har tittat på min läckande kondensator. Finns ingen skyddsfärg på dom. De är jävligt utsatta då den sitter längst ut. När min är ditsatt så skall jag behandla nedkanten av kondensorn som är synlig i luftintaget under kofångaren med någon form av skyddsmedel.
Kommer framför allt vid tvätt spola ordentligt här hädan efter.
Bästa hade varit en epoxy lack men en tunn rostskyddsvätska som stoppar angrepp längst är inte fel där verkar det vilja samlas och där min läcker.
Har lite erfarenhet av dessa typer då jag tom har tillverkat sådana en gång på 80 talet. Man kan tom täta dessa med epoxy lim ( ialla fall bilkylare) men vill inte chansa i detta fall nu när jag får det på garanti. Förr så cromaterades kylaren/kondensorn (doppades i bad) och även målades men detta verkar ha sparats in på. Hade jag haft en äldre bil och sett läckan skulle jag provat att täta med epoxy (två kompinents lim) hade läckan varit stor på röret kapat detta ute i kanterna fyllt med lim sedan plattat röret med en tång. dvs blindat röret.
Man får inte göra så med AC-kondensor pga. att läckkraven (max 3 gram köldmedier /år) samt trycket är ganska mycket högre än bilkylare. Plugga och löda igen med metall är nog OK - så länge det inte är plast/epoxi som tätar.
Problemen med kondensorer började när man gick ifrån kylare med kopparrör till helt baserade på aluminium då aluminiumets självskydd inte fungerar så bra i saltslasket och skit på ytan som hindrar reparation av oxidlagret och man får en omvänd process med por-korrosion under smutsen och till sist så är det hål - det hjälper inte heller att aluminumhårdlöda hålet då det är massor med ytterligare korrosionspunkter som snart också går igenom på en rad olika ställen och det är en never ending story i reparationer.
Till detta så finns det olika aluminiumlegeringar (det är sällan ren aluminium) och somliga är kvickare på att korrodera och bilda porösare oxider än andra och därmed ömtåligare och att en serie kondensorer är trasiga efter 3 år istället för 5 år kan bero på batchen aluminium eller att tillverkaren snålat med en en billigare legering utan att informera biltillverkaren (ganska vanligt att det görs så i kina där fabrikören tar mellanskillnaden direkt i handen om de tror att de kan komma undan med detta om man inte har kontrollörer från kundsidan på plats hela tiden och gör löpande metallegeringsanalysere etc.)
Det må vara billigt att tillverka saker i kina men när man upptäcker att man måste ha sina 3 bästa ingenjörer på plats året runt för att stävja risken för 'fusk' och kvalitetsnedgång så är det helt plötsligt inte lika billigt - för sådant behöver man inte göra med en tysk, japansk eller dom flesta europeiska undeleverantörer (undantaget England då - där bör man fan i mig också ha kvalitetskontrollörer på plats hela tiden...)
Sedan gör placeringen att kondensorn är extremt utsatt för stensprut och sten/dubbskott som slår hål i rören och jag tycker att man redan på designnivån borde kunna lägga in lösningar som får stensprutet och stenskotten att tappa energi innan den träffar kondensorn - snedvinklade ytor som böjs en smula bakåt vid träff (tar upp rörelsenergi), myggnätsliknande lösningar etc.