NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Eller så köper man inte en bil om man inte har råd att göra en sån extremt grundläggande sak som att ha ett fungerande partikelfilter.
Dessa motorer är inte programmerade för att köras utan filter. Hade man försökt hålla nere utsläppen utan filter hade man gjort lågsotande mjukvaror som höll nere utsläppen en del, om du bara rycker filtret från en mjukvara som är gjord för att filterras så kommer den däremot att kunna gå extremt sotigt under många driftsfall. Detta är inte farligt för granar och björnar och sånt som man vanligen förknippar med miljömuppande stockholmare, utan det är extremt farligt för MÄNNISKOR. Dig, mig, dina barn och dina grannars barn.

Det är en vidrig grej för samvetet att rycka partikelfiltret som är ett så enkelt medel att sänka sina människofarliga utsläpp med en så stor andel till en så liten summa. Jag förstår knappt att folk ens är så vidrigt snikna.
Här haglar kreativiteten må jag säga. Det enda som saknas är väl att man använder dynamit eller nå´n kärnladdning - går visst att köpa billigt via en nordkoreansk hemsida. Allvarligt talat, varför krångla till allting så förbannat. De 1,6-motorer som ej har självrengärande filter går oftast betydligt längre än 12.000 mil, innan något behöver åtgärdas. Antingen rengör man själv, eller kostar på en seriös rengöring med upphettning m.m. upp till 700 grader och kör sen vidare runt 17-19.000 mil utan problem. Alternativet, som jag skulle använda, är att som någon nämnde att köpa ett nytt filter via Ebay eller någon annan, montera själv eller låta verkstaden göra det om man är bekväm. Eolysen (dieseladditivet) köps också på den öppna eftermarknaden. Man kan köra rätt många år med dessa bilar, utan att behöva ägna partikelfiltret en tanke. Förstör inte denna utmärkta uppfinning genom att börja borra, mixtra med mjukvaran och krångla. Min nuvarande V50 har s.k. underhållsfritt filter, men förr eller senare måste det sannolikt bytas och då är det bara att göra det - dock utan Bilias och liknande inblandade. Min tidigare 1,6 Drive har det äldre systemet, där vätska ska fyllas på och filtret bytas/rengöras någon enstaka gång. Vare sig jag eller nuvarande ägare har behövt ägna partikelfiltret en tanke.
crumpets skrev:Eller så köper man inte en bil om man inte har råd att göra en sån extremt grundläggande sak som att ha ett fungerande partikelfilter.
Dessa motorer är inte programmerade för att köras utan filter. Hade man försökt hålla nere utsläppen utan filter hade man gjort lågsotande mjukvaror som höll nere utsläppen en del, om du bara rycker filtret från en mjukvara som är gjord för att filterras så kommer den däremot att kunna gå extremt sotigt under många driftsfall. Detta är inte farligt för granar och björnar och sånt som man vanligen förknippar med miljömuppande stockholmare, utan det är extremt farligt för MÄNNISKOR. Dig, mig, dina barn och dina grannars barn.

Det är en vidrig grej för samvetet att rycka partikelfiltret som är ett så enkelt medel att sänka sina människofarliga utsläpp med en så stor andel till en så liten summa. Jag förstår knappt att folk ens är så vidrigt snikna.
Jag skrev så här:
Jag kommer förmodligen att köra med reningen om man kan rengöra filtret 2-3ggr och sedan köpa ett nytt på skruvat.se för 2500kr. Diseladditivet kostar max 1500kr enligt de länkar jag fått. 1500kr/10.000mil är 15 öre milen. Det är inte mycket att bråka om ooch så får man rent samvete på köpet.
Så du kan vara helt lugn!

Det andra är roliga spekulationer vad som går och inte går. Man lär sig fantastiskt mycket om tekniken genom att tänka "out the box".
Kunskap är jag aldrig emotsatt, men eftersom forummedlemmar faktiskt gjort ingreppet ville jag ändå passa på att avråda dig från att göra det i praktiken. Men självklart håller jag med dig om att information i sig måste få vara fri, även om det handlar om potentiellt skadliga saker.
Jag har själv tömt filtret i min 2.0D och själv kodat om ECM för att ta bort regenererings funktionen samt felkods bitar som har med hela DPF systemet att göra så du slipper gnäll från datorn att tryckgivaren inte funkar , additiv låg / filter funktion nedsatt osv. Att motorn inte är gjord för att köras utan DPF är ren skitsnack då samma motor säljs som EURO3/EURO4 utan DPF i t.ex england och andra länder med exakt samma mappning (har filer från dessa bilar som jag jämfört mot våra EURO5 och mapparna är 99 % samma ) . Vill du ful lura datorn så funkar pot men den kommer ändå med jämna mellanrum (1000-1200 km) att regenerera då detta är en funktion i systemet. Det går även att dra om den ena slangen från difftrycksgivaren till undersidan på luftburken och på så viss skapa difftryck på det viset som ganska bra stämmer överens med ett rent fungerande filter och man slipper mecka med pot och får ett varierat värde som lurar datorn bättre.
Vill inte låta som en moral predikare.

Förstår tanken med att tänka out of the box.

Men tycker det är trist att man funderar så mycket på hur man ska kunna förgifta omvärlden för sina medmänniskor som kanske inte vill få dessa partiklar på sig.

Fundera kan man göra, men jag avråder starkt från att göra Alvar av dom tankarna. Finns ju många alternativ som Ebay och liknade som kommer upp här.

Har själv varit stor motståndare till diesel just av den anledningen att det går att förgifta omvärlden rejält med dom. Även om dom flesta ägarna av dom inte tycks ha ont av fult med svart rök från framförvarande bil. Så är jag inte så jätte intresserad av det.

På senaste tiden har jag dock kört några nya dieslar. Bland annat en Ford med samma motor som Volvos D2 och det är en fantastiskt låg förbrukning på dom. Snittade i Tyskland i Autobahn tempo ca 120-160 km/h stundtals fortare 0.55 per mil. Vilket jag måste säga är helt fantastiska siffror när man är van vid bensin drift.

Detta har fått mig att tänka om lite på diesel frågan. Speciellt sen partikel filtren kom.Och man kunnde börja se dieslar som inte ens var svarta i avgasröret. Men denna typ av trådar gör mig lite bekymrad, vill svenskar inte köra med rening av sina bilar? Är det något staten borde avskaffa? Kanske ha en folk omröstning? Börjar kännas som EGR frågan där biltillverkarna sätter dit det för att rena avgaser vid lågbelastning av motorn. Men i folk mun tror man att det är en sak som kommer trimma bilen om man tar bort den. Har även här sätt trådar om att ta bort dom på dieslar för det är onödiga påfund av staten. Själv tror jag att igensotade motorer på dieslar beror nog på bränsle sort eller spridare som är trasig brukar ju finnas rätt stor påhittig het när det gäller att få tag i dåligt bränsle till just dieslar. Än att det är fel konstruerat med EGR system.

England som nämns på ett ställe har vad jag vet varit väldigt sena med att införa avgasrening om dom ens har det nu. Så förvånar mig inte en sekund om dom kör utan partikel filter. För bara 8 år sen höll man ju på att bli förgiftad i London av alla diesel avgaser. Har dock inte varit där på ett tag nu.

Ja det var lite politisk syn på saken från mig.
Min vädjan tänk på dina medmänniskor ta inte bort en bra avgasrening. Samt kör inte på bränslen som tänder varningslampor för att det är så dålig kvalité på det.

Nu kommer nog ett svar att köra bil är aldrig bra. Nej visst men vi kan ju försöka göra det bästa av saken och behålla det som sitter från början och renar. Samt undvika högsvavligt bränsle som kanske är tänkt för mindre fartyg eller liknade i mindre nogräknade delar av världen.

Med vänlig hälsning,
Andis
getsome skrev:Jag har själv tömt filtret i min 2.0D och själv kodat om ECM för att ta bort regenererings funktionen samt felkods bitar som har med hela DPF systemet att göra så du slipper gnäll från datorn att tryckgivaren inte funkar , additiv låg / filter funktion nedsatt osv. Att motorn inte är gjord för att köras utan DPF är ren skitsnack då samma motor säljs som EURO3/EURO4 utan DPF i t.ex england och andra länder med exakt samma mappning (har filer från dessa bilar som jag jämfört mot våra EURO5 och mapparna är 99 % samma ) . Vill du ful lura datorn så funkar pot men den kommer ändå med jämna mellanrum (1000-1200 km) att regenerera då detta är en funktion i systemet. Det går även att dra om den ena slangen från difftrycksgivaren till undersidan på luftburken och på så viss skapa difftryck på det viset som ganska bra stämmer överens med ett rent fungerande filter och man slipper mecka med pot och får ett varierat värde som lurar datorn bättre.

99% samma tycker du räcker? Om den kvarvarande procenten är gaspådragsbiten gör det enorm skillnad.

Att motorn fysiskt är samma betyder inte ett smack. Är du dessutom säker på att de bara kör med en mapp? På tyngre fordon har du gärna en separat mappning för gaspådrag, en för låglast, en för låg/hög temp, låg rånox, låg sot m.m. Vet ej hur långt personbilar kommit med detta men orimligt känns det inte. Hur du än vill två dina händer förgiftar du med din snålhet andra runt dig, och försöker komma med kvasivetenskapliga påståenden som att det är samma mappning i eu3 som eu4 som eu5. Att de har totalt olika krav på nox spelar såklart ingen roll. Självklart är det samma motor där Eu3 offrar förbrukning för att hålla eu5-nox? Eller? I så fall är det kanske världens bästa motortillverkare samvetsmässigt och världens sämsta affärsmässigt. Bara EGR-mappningen brukar skilja sig rejält mellan eu-klasserna, eftersom EGR kan leda till mer sot och sämre förbrukning, vilket man endast uppfyller för utsläppskraven på de högre klasserna.
crumpets skrev: 99% samma tycker du räcker? Om den kvarvarande procenten är gaspådragsbiten gör det enorm skillnad.

Att motorn fysiskt är samma betyder inte ett smack. Är du dessutom säker på att de bara kör med en mapp? På tyngre fordon har du gärna en separat mappning för gaspådrag, en för låglast, en för låg/hög temp, låg rånox, låg sot m.m. Vet ej hur långt personbilar kommit med detta men orimligt känns det inte. Hur du än vill två dina händer förgiftar du med din snålhet andra runt dig, och försöker komma med kvasivetenskapliga påståenden som att det är samma mappning i eu3 som eu4 som eu5. Att de har totalt olika krav på nox spelar såklart ingen roll. Självklart är det samma motor där Eu3 offrar förbrukning för att hålla eu5-nox? Eller? I så fall är det kanske världens bästa motortillverkare samvetsmässigt och världens sämsta affärsmässigt. Bara EGR-mappningen brukar skilja sig rejält mellan eu-klasserna, eftersom EGR kan leda till mer sot och sämre förbrukning, vilket man endast uppfyller för utsläppskraven på de högre klasserna.
Det som skiljde var just EGR , mappningen för allt annat var lika så ja jag är ganska nöjd med dom 99 %
Dom kör med många mappar så dom är lika långt komna på personbilar , vill du veta exakt antal så forska med winols , SID803 ECU.
Jag har fått bilen avgastestad på en bilprovning och den gick genom med 0.0 i avgasvärde så förgifta planeten konceptet köper jag inte , vill man förändra dom största utsläppen så finns det andra ställen att börja med , färjor , maskiner osv.
Du har ditt sätt att se på saken och jag har mitt.
Jag hade aldrig tagit bort filtret om det varit ett underhållsfritt så som på D5 , idén med filtret är fantastisk det är bara just tillämpningen som PSA enl mig misslyckats kapitalt med , det var problematiken med utspädd motorolja / risk för motorrusning pga för hög oljenivå jag ville komma ifrån.
getsome skrev:Jag har själv tömt filtret i min 2.0D och själv kodat om ECM för att ta bort regenererings funktionen samt felkods bitar som har med hela DPF systemet att göra så du slipper gnäll från datorn att tryckgivaren inte funkar , additiv låg / filter funktion nedsatt osv. Att motorn inte är gjord för att köras utan DPF är ren skitsnack då samma motor säljs som EURO3/EURO4 utan DPF i t.ex england och andra länder med exakt samma mappning (har filer från dessa bilar som jag jämfört mot våra EURO5 och mapparna är 99 % samma ) . Vill du ful lura datorn så funkar pot men den kommer ändå med jämna mellanrum (1000-1200 km) att regenerera då detta är en funktion i systemet. Det går även att dra om den ena slangen från difftrycksgivaren till undersidan på luftburken och på så viss skapa difftryck på det viset som ganska bra stämmer överens med ett rent fungerande filter och man slipper mecka med pot och får ett varierat värde som lurar datorn bättre.
Intressant!
Diskusioner om miljö kontra ekonomi är svår och full av samvete.
Det är inte många som har råd med service och + 12.000 på en gång¨efter 12.000 mil. Vid 6.000 mil kostar det service+6.000kr och däremellan kostar det 3-4000 i vanlig sevice. När bilen gått 30.000 mil har man nästan köpt en ny bil i dessa kostnader. Det tycker jag inte är rimligt och jag förstår de som bygger om bilen så de slipper dessa höga kostnader. Om man tänker så här, när grannen eldar upp löv bildas mer sot än en Diesel producerar under många mils körning osv. Om en lite del av dessa bilar skulle köra utan dessa grejer kommer jag inte att hymla om det, inte alls.

Hur ser avgaserna ut när flter mm är borta?

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]