NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#747188
Assarsson skrev:
santander skrev:Länkar till "fälgskola" och olika listor i all ära, men jag fattar fortf inte mkt.
Kan man inte säga lite mer generellt vilka som passar?
Tex att alla som suttit på c30, V50, V40 -13 mfl ?
Eller att man t.ex. Ska titta på dimensioner mellan 200-255, mellan 30-55 och mellan 15-18" ?
Om du vill ha ett generellt råd, tror jag att du får gå på Volvos rekomendationer.
Tror inte du skall gå över 215 breda sulor utan andra åtgärder på bilen.
Omkretsen på hjulet är det viktiga så det blir en kombo av profilen 30-55 och fälgens diameter 15-18. Det finns länkar till omräkningssidor på nätet.
Där står det troligen oxo vilka regler som gäller vad gäller avvikelser o.dyl på diameter.
Tänk oxo på bromsskivor om du funderar på 15" (Min näsa är inte lika kort nu ;-))
Så du menar att man ska hålla sig under 215? Är det bredden?
Kanske 195-215 då?
Sedan mittenmåttet mellan 30-55? Det spelar ingen större roll vad man väljer?

Och sedan fälgdiameter 15-18"?
Tilläggas bör att jag siktar på 17" eller 18", varken högre eller lägre.
#747208
santander skrev:
Assarsson skrev:
santander skrev:Länkar till "fälgskola" och olika listor i all ära, men jag fattar fortf inte mkt.
Kan man inte säga lite mer generellt vilka som passar?
Tex att alla som suttit på c30, V50, V40 -13 mfl ?
Eller att man t.ex. Ska titta på dimensioner mellan 200-255, mellan 30-55 och mellan 15-18" ?
Om du vill ha ett generellt råd, tror jag att du får gå på Volvos rekomendationer.
Tror inte du skall gå över 215 breda sulor utan andra åtgärder på bilen.
Omkretsen på hjulet är det viktiga så det blir en kombo av profilen 30-55 och fälgens diameter 15-18. Det finns länkar till omräkningssidor på nätet.
Där står det troligen oxo vilka regler som gäller vad gäller avvikelser o.dyl på diameter.
Tänk oxo på bromsskivor om du funderar på 15" (Min näsa är inte lika kort nu ;-))
Så du menar att man ska hålla sig under 215? Är det bredden?
Kanske 195-215 då?
Sedan mittenmåttet mellan 30-55? Det spelar ingen större roll vad man väljer?

Och sedan fälgdiameter 15-18"?
Tilläggas bör att jag siktar på 17" eller 18", varken högre eller lägre.
Man kan inte välja vilka kombinationer som helst...

Du bör hålla dig inom +-5% av original dimensionens rullomkrets.

Räkna fram skillnader kan du göra tex med: http://www.nordicaudi.com/arkivet/artik ... /a1294.php

.
#747299
Vill du ha 16" är 205-55 16 rekommenderat
Vill du ha 17" är 205-50 17 rekommenderat
(bredd i mm-profilens höjd i procent av bredden)

Som tidigare nämnts så är det samma fälgar till C30, S40N och V50. Så vill du slippa krångel med att hålla koll på hålcirkeldiameter, ET osv så är det ju lättast att ha nåt som suttit på nån av dessa bilar.
Tänk bara på minst 16" till T5 och D5 (eller är det nån mer kanske)?
#747321
Även 225/45 funkar (som är en lite billigare dimension) om man vill.
#747323
santander skrev:Tilläggas bör att jag siktar på 17" eller 18", varken högre eller lägre.
Som Tomas88 skrev så är 205/50 volvos rekommendation för 17", och för 18" rekommenderas 215/45.

Jag kör dock med 225/40 på mina 18", då höjden blev samma som mina förra 205/50 17".

225 är dock i bredaste laget. Det tar inte i, men det är inte långt ifrån vid fullt rattutslag:)
#747447
Tomas88 skrev:Vill du ha 16" är 205-55 16 rekommenderat
Vill du ha 17" är 205-50 17 rekommenderat
(bredd i mm-profilens höjd i procent av bredden)

Som tidigare nämnts så är det samma fälgar till C30, S40N och V50. Så vill du slippa krångel med att hålla koll på hålcirkeldiameter, ET osv så är det ju lättast att ha nåt som suttit på nån av dessa bilar.
Tänk bara på minst 16" till T5 och D5 (eller är det nån mer kanske)?
D3-D4 ska ha 16"
#747504
Okej, vi kommer framåt :P

Det jag har konstaterat är att de officiella rekommendationerna från Volvo alltså är:
16" = 205/55
17" = 205/50
18" = 215/45
Säg till om någon har invändningar mot ovanstående.

Men, med utgångspunkt från ovan så kan man alltså vrida och vända lite sålänge man inte överskrider förändringar på mer än 5% om jag förstått det rätt.
Jag har varit inne på denna sidan som tidigare länkats i tråden, http://nordicaudi.com/index.php?url=ark ... 4.php&var=
Jag har där fyllt i måtten 205/50 17 som originaldäck och sedan provat 225/45 17 vilket visade på rullomkrets på -0,4% vilket alltså ska vara inom gränsen.
Väljer jag istället 225/55 17 så blir det en skillnad på alltså -6,7 vilket alltså inte ska gå?

Fråga: Är det enbart rullomkretsen man ska titta på? Enbart den som kan stjälpa mig så att säga?



Fråga: Ska man alltid utgå ifrån originalmåtten som står överst i tråden?
T.ex. om jag köper en beg C30 där monterade hjulen har helt andra mått, ska jag då utgå från de monterade hjulens mått och hålla mig inom 5% eller utgå ifrån originalmåtten?
#747565
225/55-17 är helt fel. Det kommer se ut som SUV-däck på en C30.

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]