NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

nordstrom skrev:Tidigare har de inte fått upp några felkoder. Men helt klart värt att kolla upp.
Vad är det som brukar bli fel med EGR'n, brukar den lägga av eller beckar den igen så den måste rengöras?
Fram till hösten 2006 monterades en EGR ventil vars styrmotor var för klen. Detta resulterade i att ventilen fastnade då det blev lite för mycket sot/koks. Jag drabbades av detta och fick ny EGR gratis och sen dess har bilen gått bra.

Det verkar som den nya modellen inte har drabbats av några fel ? Jag kan iaf inte påminna mig om att ha läst om någon 2.0d efter årsmodell -07 som haft EGR problem. Det borde vara den senare EGR varianten på din bil, men det kan ju vara värt att kolla ändå. Rengöringsguide finns någonstans här på forumet, bara att söka.
Följetongen bara fortsätter :(
Upptäckte i Juni att oljenivån stigit igen, tröttnade helt på bilen så den blev i princip bara stående i garaget i sommar.
Lämnade in den på Volvo för att kolla felkoder och låta dom göra en felsökning.
Inga felkoder men men difftrycket över partikelfiltret var lite högt så jag blev rekommenderad att byta det.

Har skrivit ihop vad som hänt med bilen sista året för att ev. kunna underlätta felsökningen för verkstan.
Men det kanske finns någon här som kan komma med några tips.

2012-11-06, 19 668 mil
Service 18 000mila, Fyllning av additiv, uppdatering av mjukvara pga. något larm på additivtanken som inte gick att återställa efter fyllning.

2012-12-
Noterade ökad bränsleförbrukning under vintern.

2013-03-11, 20 448 mil
Billen stannar går HÅRT och det låter som den ej går på alla cylindrar, lämnar in på Volvo.
Fullt av diesel i oljan. Felsökning förslag 4 trasiga spridare.

2013-04-05, ? mil
Byte av dieselpump

2013-04-25, 20 486 mil
Byte av spridare, kalibrering med Vida

2012-05-05, ? mil
Ohm mätte glödstiften alla låg på 1Ω

2013-06-13, 20 745 mil
Oljebyte tömde ur 5,9 liter (1,1l diesel)

2013-07-12, 20 835 mil
Felsökning hos Volvo
Dragit åt insugsgummi, föreslår byte av partickelfilter.
(Vinande ljud försvinner)

2013-09-XX, 20 900 mil
Oljebyte tömde ur 5,2 liter (4 dl diesel)
Byte EGR och partickelfilter
(Bilen slutar att rycka)

Symptom jag noterat.
• Späder oljan med diesel
• Ökad förbrukning från ca 0,62-0,64 till 0,73-0,76 enligt färddator. Vi använder bilen för att pendla till och från jobbet så väldigt små skillnader i det sätt vi använder bilen.
• Ryckig gång runt 1700-1800 varv Löst 2013-09-?
• Vid kallt väder (0 till -10°) svårare att starta. Inte direkt svårstartad men man får köra starten längre än vad som tidigare var normalt. Men när den väl startar går den hårt låter som den ej går på alla cylindrar och svarar ej på gas. Pågår mellan 15-45 sek. Sen verkar den bete sig ganska normalt. Verkar vara temperaturberoende.
• Över 0° så märker man inte lika tydligt tidigare problem. Men det förkommer men varar mellan 5-20sek.
Brukar pumpa lite på gasen, inget händer sen helt plötsligt verkar den gå normalt.
• Noterat vinande ljud vid lättare belastning. (vet ej om det är något nytt eller bara för man lyssnar noggrannare på motorn nu förtiden) Löst 2013-07-12

Pump och spridarbyte blev en förbättring men fick inte bilen att gå helt som den ska.
Har nu varit med bilen på Volvo igen.
Det dom ville göra innan de gick vidare i felsökningen var att nolla DPF bytet i datorn och någon typ av kalibrering av EGR ventilen.
Hade inga stora förhoppningar men nu efter att kört ca 50 mil kan jag konstatera att så här låg medelförbrukning tror jag inte jag haft tidigare. Under 0.6 l/milen och bara noterat att den regenererat en kort stund.
Hoppas nu att detta fel är löst och inte kommer tillbaka.

Men fortfarande kvarstår problemet med att den går dåligt vid kallstart.

Kan det vara så att glödstiften har ok ohm värde i garaget men felar i kylan?
Kanske skulle ta och mäta dom någon morgon när det är några minus grader ute.
Provar skriva här trots gammal tråd, innan jag startar ny tråd.

Vad är artikelnummer för satsen med spridarna som talas om? :)

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]