NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatsO
v50d5r skrev:MatsO: Jag kör ca 4 mil till jobbet och tjejen 4 mil per dag, och det är inget problem med D5a. Och förra bilen vi hade var en c30 2.0d och den hade DPF, men regenerade inte mera än var 150e mil ungefär. Så köp en d5a =)
Om du bara kör 4 mil per dag med kallstart så kan det helt klart bli problem. 2 mil är för kort för att du ska vara garanterad att få upp full värme plus hinna göra en full regenerering.

Kör man däremot 4 mil i en sträcka är det kolungt.
Användarvisningsbild
av gundj
OK, då utesluter jag dieseln, det blir helt klart för korta sträckor.
DÅ är frågan, vilken är bäst, 1,8 eller 2,0 FF?
Tillförlitlighet och förbrukning kontra effekt.
Jag gillar 1,8f motorn, kanske inte någon sportprestanda men det räcker till för vardagsburk, kanske lite låg utväxling på 5an känns som en 6e växel hade varit bra på långvägen, inte för att man hör motorn men blir lite irriterad av att den varvar ca 3000 runt 110 :x förbrukningen för mig vid nästan bara statskörning är 1,2 etanol på sommaren 0,86 bensin på vintern
kalles skrev:Varför kör du inte på etanol året runt min går på ca:1,0 blandad körning max.
Vet inte rikligt varför :oops: det är första vintern jag äger bilen, men även Volvohandlaren i Umeå ansåg att man skulle köra på bensin på vintern, det är ju många gånger per vinter det är -20 -25 grader kallt i Umeå! jag skulle vilja syna att du kan köra under litern blandad körning året runt, det är helt omöjligt på min bil, är ju rätt svårt att komma under liter på långväg med etanol i tanken :-(O)
Det går hur bra som helst att alltid köra på E85 året om. Jag har snart haft min V70 2.0F i tre år. Jag har aldrig kört på något annat än E85.
Och någon sa att man inte kommer långt ute i Europa på E85. Titta på den här sidan: http://www.etanol.nu/tanka.php och gör gärna en liten resplan med några tilltänkta platser. Olika länder och städer går att bläddra fram. Jag lovar, man kommer faktiskt rätt långt. Och t.o.m hem igen även om man inte kör samma väg.
Det finns fler E85-stationer i Europa än i USA, bilismens hemland.
av v50d5r
Har inte haft något problem med min 2.0d iaf. Men med d5an är det stensäkert då det inte sker regeneringar på den motorn. Så att köra en d5a 500 meter till ica och tillbaka i 15- är aboslut inget problem. och 4 mil tur-och-retur med en 2.0D är heller inget problem. Men ogillar den motorn enormt.. Bättre med en stark snåldiesel med billiga servicar från Volvo (D5)
v50d5r skrev:Har inte haft något problem med min 2.0d iaf. Men med d5an är det stensäkert då det inte sker regeneringar på den motorn. Så att köra en d5a 500 meter till ica och tillbaka i 15- är aboslut inget problem. och 4 mil tur-och-retur med en 2.0D är heller inget problem. Men ogillar den motorn enormt.. Bättre med en stark snåldiesel med billiga servicar från Volvo (D5)
Kör du flera korta sträckor kommer du fortfarande få problem.. Parkvärmare, motor m.m mår inte bra av det. D5 kanske inte drar speciellt mycket men skatten är fortfarande väldigt hög på den så du måste köra många mil för att spara igen skatten på den.
När jag jämförde T5 och D5 på V50 så skilde inte skatten mer än drygt en tusenlapp per år.
De pengarna tjänar man ju in snabbt om man bara ser till skatt och bränslekostnader.
av v50d5r
Zanders skrev:
v50d5r skrev:Har inte haft något problem med min 2.0d iaf. Men med d5an är det stensäkert då det inte sker regeneringar på den motorn. Så att köra en d5a 500 meter till ica och tillbaka i 15- är aboslut inget problem. och 4 mil tur-och-retur med en 2.0D är heller inget problem. Men ogillar den motorn enormt.. Bättre med en stark snåldiesel med billiga servicar från Volvo (D5)
Kör du flera korta sträckor kommer du fortfarande få problem.. Parkvärmare, motor m.m mår inte bra av det. D5 kanske inte drar speciellt mycket men skatten är fortfarande väldigt hög på den så du måste köra många mil för att spara igen skatten på den.
Du är verkligen ute och cyklar du.. Vet du ens vad skatten ligger på en 2.0D my08 respektive D5? my09
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]