NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för era tips.

Att köpa en ny laddare och montera är inget jag vill lägga pengar på. Inte heller att fastmontera CTEK laddaren i bilen då det händer att jag använder den till annat än bilen.

Bästa alternativet då är väl att förlänga kabeln med snabbkontakten och dra fram kabeln på ett snyggt sätt och som dessutom inte syns så bra, tex vid dimljuset.

Eller så får jag lägga lite pengar på en DEFA laddare etc men iom att jag redan har laddare och det bara är kabeln som behöver dras så är det ju det mest ekonomiska valet.
Det är nog inte heller så bra att ha en oskyddad kontakt med 12V hängande nere vid dimljuset.

Jag har samma problem med Skodan (bensinvärmare och kort väg till jobbet) och jag har helt enkelt en snabbkontakt med en dryg meter sladd permanent kopplat på batteriet. Att lyfta huven är jobbigt men jag har inte hittat på nåt vettigare.
Perc skrev:Att lyfta huven är jobbigt men jag har inte hittat på nåt vettigare.
Det beror väl på hur ofta man göra det. En gång i veckan kan nog alla stå ut med.
av umekille
Man kan ju köpa den där lilla solcellspanelen
som biltema o jula säljer och hänga vid nåt av
bilens fönster och koppla in den via bilens elsystem.
den ger inte flera ampere men den räcker för att hålla
liv i batteriet ialla fall...HAr en sådan i framrutan på
sommarbilen i garaget och via garagets fönster så
räcker ljusinsläppet så den laddar.
timebandit skrev:...måste ändå öppna huven varje gång och det är faktiskt jobbigt.
Perc skrev:Att lyfta huven är jobbigt men jag har inte hittat på nåt vettigare.
För kännedom. Motoroljan skall kontrolleras med hjälp av stickan vid varje tankning. Hur gör ni det?
Dags att ta fram lite "finsk sisu" :lol:

ps. är inte huven gjord av aluminium och t.o.m. utrustad med gasfjädrar.
Volvo får väl framgent montera elmotorer, eller kan det skötas med hydraulik ??:-/ ds.
Vojje skrev: För kännedom. Motoroljan skall kontrolleras med hjälp av stickan vid varje tankning.
Det var nog rätt länge sedan den rekommendationen var aktuell. Min manual rekommenderar var 250 mil, vilket även det verkar lite överdrivet. Det finns ju ett elektroniskt varningssystem också.
Min bil ska tydligen säga till om det behövs fyllas på olja.. jag har ingen sticka. :)
av umekille
Kloge skrev:Kan man ladda via eluttaget till dragkrok? Där finns kabel med ständig plus.
Göra om laddarens anslutning till en släpkontakt?
Japps bara du ser till att du får jord. du kan även göra en kabel därifrån
som kan kopplas och ladda andra batterier(typ hjälpstarta en annan bil genom
att ladda den en kvart eller så med egna bilen igång) eller ladda upp egna bilen från en annan.

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]