NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Sepåfan. Jag hade iofs inga belägg för att den skulle vara större utan enbart antog det. Men den lutande rutan gör nog mycket ja. Trökigt då det var ett alternativ när det är dags att byta upp sig om några år. :) men är den alltså lägre också? Jag med mina 175cm tycker att v50 kan kännas låg/trång ibland invändigt.
av dissonans
Säkerheten i en V50 är ju _något_ högre än i en Golf från 2001. Bara avsaknaden av whiplashskydd gör beslutet väldigt enkelt för mig.
av stylla
grillchips skrev:Egentligen hade jag velat säga; sälj Golfen. Men 1500kr/månad är ändå en slant (även om det låter som småpotatis för dig ;))
Frågan är egentligen VAD du ska med en till bil till? Att åka från punkt A till B utan någon större packning osv? Behåll Golfen. Inte så hemskt gammal och förmodligen en hyfsat säker bil i den storleksklassen.
Har Golfen fungerat felfritt i din ägo? Har V50n fungerat felfritt i din ägo?
Finns många parametrar att ta hänsyn till men Volvotorsk som man är så hade man ju hellre sett att du behåller just V50n.

Jag själv gick förra sommaren från just en Golf, dock en 3a från 94 :lol: till en V50 pga gravid sambo. Inte ångrat mig en sekund. Anledningen? Behov av större bil givetvis, en barnvagn i en Golf3 (förmodligen ALLA Golfar) är ju inte att tänka på men framförallt säkerheten. Den hade inte ens ABS. :) Nu är förvisso din Golf såpass mycket nyare att sådana orosmoment kanske inte är att bejaka men ändock!

Och grattis får man väl säga. :D
Tack får man säga =)

Både golfen och V50n har fungerat relativt felfritt, några reparationer har båda åkt på, men inget blodigt.

Saken är den att som vi bor nu borde golfen vara det självklara valet. Men vi har planer på att flytta. Ska försöka förklara:

Vi bor i stad A
Jag jobbar i stad A och sambon jobbar i stad B som ligger 5 mil bort. Som det ser ut nu åker jag golf till jobbet och sambon V70 (V50 är avställd)
När barnet kommer, tänker jag fortsätta åka golf till jobbet och sambon har V70 hemma om och när hon ska iväg någonstans med knodden.

Men nu är det så att vi har planer på att köpa hus i stad B, eftersom bådas föräldrar bor där (enklare med barnvakt) samt att det är betydligt billigare hus där.
Men då jag ska pendla känns inte golfen något vidare att åka med. Då kommer jag ta V70 till jobbet (säker dieselbil).
Och det är här min egentliga fundering ligger. Att då behålla V50 så sambon och knodden har en vettig bil att ta sig fram med (V50 alltså).

Fast och andra sidan. Om vi bor kvar i stad A så länge sambon är hemma, och flyttar till stad B när jag ska vara pappaledig, så är ju saken avggjord. V50n säljs.

Men jag är ju ganska förtjust i V50n... =(
av Malmstroem
Vi är också i den situationen att vi behöver (i alla fall vill ha) två bilar.

Vi hade tidigare en XC70 2012 och en V70 2005. I höstas valde jag att byta ut V70n mot en ny BMW 520, främst för att jag uppfattade BMWn som roligare. Numera kör jag mest BMWn och frun XC70. Jag skulle inte gärna skicka ut henne i en Golf utan antisladd etc.

Jag lägger en rätt stor del av bilkostnaden på "nöjeskontot" och ser inget fel med det. Har du råd och vill ha kvar V50n finns det väl ingen orsak att åka gammelgolf?
av perhall
Grattis till barn!
Tyvärr kan du inte använda samma hjul på V50 och V70.
V60 är ju rätt mycket bredare än V60, vilket ger bättre körkomfort och rymligare förarmiljö, i övrigt är den verkligen klart trängre i bagaget...
PH
Användarvisningsbild
av StringerBell
Bred bil är sällan kul när man skall parkera.
av sweanbrown
perhall skrev:Grattis till barn!
Tyvärr kan du inte använda samma hjul på V50 och V70.
V60 är ju rätt mycket bredare än V60, vilket ger bättre körkomfort och rymligare förarmiljö, i övrigt är den verkligen klart trängre i bagaget...
PH
Konstigt... Jag använder samma hjul på V70 som på V50. De gamla V70 hade något större nav men navringar går på 50kr/st så det är knappast något problem. Nya V70 har samma nav. Bultcirkeln är samma på alla.
Användarvisningsbild
av grillchips
Då skötte valet sig självt med andra ord. ;)

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]