NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av djcad
grillchips skrev:Hålet i bromsskivan är väl för att indikera slitage/livslängd osv om jag förstått det hela rätt.
Stämmer väldigt bra :)
av pavan
Jasså det hade jag ingen aning om, jag har då inte sett det på mina tidigare skivor, och hålet ser inte ut som att det är fabriksgjort, ojämna kanter och ojämt djup. Men där ser, alltid lär man sig nåt nytt.

Någon som har förslag på vad som kan åstadkomma att belägget börjar ligga an mot skivan helt hux flux? Bromsoket eller?
Och nån som känner till nåt om skrapande ljud från drivknutar/drivaxel, eller kan man bortse från att det skulle vara dom som låter?

P.S Hur många millimeters djup ska det minst vara kvar av hålet då?

mvh.
av djcad
pavan skrev:Jasså det hade jag ingen aning om, jag har då inte sett det på mina tidigare skivor, och hålet ser inte ut som att det är fabriksgjort, ojämna kanter och ojämt djup. Men där ser, alltid lär man sig nåt nytt.

Någon som har förslag på vad som kan åstadkomma att belägget börjar ligga an mot skivan helt hux flux? Bromsoket eller?
Och nån som känner till nåt om skrapande ljud från drivknutar/drivaxel, eller kan man bortse från att det skulle vara dom som låter?

P.S Hur många millimeters djup ska det minst vara kvar av hålet då?

mvh.

Ligger belägget och skrapar mot skivan så är det oftast oket som kärvar.
Kan va bra ide att ta loss det och konditionera kolven, samt titta på glidpinnarna ifall de går torrt (fixa nytt fett) eller börjat rosta.
Användarvisningsbild
av Vojje
Men hallå! Kravet på nödig kännedom vid elektriska arbeten som inte kräver ackrediterad elektriker är inte tillkommet för att skydda dina barn utan banker och försäkringsbolag.
Att fråga efter hur en glidpinne ser ut, var den sitter och med vad den ska smörjas för bästa glid tycker jag tyder på en hög grad av inkompetens ... eh, jag menar vetgirighet och vilja att lära sig innan reparationen.
Det är väl bra :D
av pavan
Du kanske inte ska sticka ut hakan överhuvudtaget, kan du inte besvara en fråga utan börjar vara otrevlig och påsta att jag skulle vara en fara för dina barn så behöver du inte kommentera i tråden. I detta fall med glidpinnarna så var det så enkelt som att jag vet exakt vad det är för något, var bara så att jag inte kände igen namnet på dom, men det kanske inte slagit dig att det kan vara på det sättet. Och att jag skriver att däcket sitter fast beror på att jag inte är någon ordpolis som anser att det måste vara exakt rätt skrivet, huvudsaken folk förstår. Det förstod jag också att det var fälgen som sitter fast. Är det inte bättre att fråga och lära sig istället för att inte fråga och vara en trafikfara, som du påstår v50summum? Och du pratar om att lämna bort bilen, tro mig det skulle jag mer än gärna göra men nu är det så att det kostar ganska mycket att lämna bort en bil så om jag kan försöka fixa saker själv så gör jag det. Men att oroa dig för att jag skulle vara en trafik fara för dina barn är ju bara rent jävla larv, finns nog ganska många som är bra mycket farligare än mig ute i trafiken. Och inkompetens, det må så vara, men alla kan inte vara experter på bilar, men när man frågar så ska väl det uppmuntras att man har en vilja att lära sig. Vet man svaret på en tråds fråga så är det bara att svara om man har lust, vet man inte svaret så kan man låta bli, inte börja svamla om hur vida trådskaparen är trafikfarlig och inkompetent att utföra arbeten på bilar. Men då ska jag genast sluta ställa frågor i detta ärende så inte v50summum blir ytterligare upprörd. Komma här och börja klaga på folk som åtminstånde är beredda att försöka själva istället för att lämna bort bilen vid minsta lilla fel.

mvh.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag hade också svårt att få av hjulen från navet, tills jag började smörja på aluminium-pasta på navet. Sedan dess har det aldrig fastnat överhuvudtaget.
Reklamation hos verkstaden?

Ja, om nu den bilfirma jag brukar anlita till s&ar[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till v5[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid tr[…]

@kebabpizza , finns sånt i Luxemburg?