NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Okej, men måste göras på Volvo o kostar pengar. Eller hur? Tänkte du att jag skulle beställa uppdatering?
vad tänkte du att dessa uppdateringar eventuellt skulle fixa?

nyfiken
Hej,

Jag har fått samma problem som du på min V50 1.6D, -07. Problemet kom första gången för ca 2 veckor sedan, med beskedet "Styrservo service erfordras". Detta var den första kalla vintermorgonen på året (ca 5 minusgrader). Senare samma dag så fungerade servon igen. De senaste 2 veckorna har problemet återkommit 2 ggr till, alla gånger på kalla morgnar. Har haft den inne på Volvo verkstad och betalat 1500kr för felsökning utan att de har kunnat hitta något konkret fel.

Själv så vet jag inte mycket om hur servosystemet fungerar, men eftersom det verkar väderberoende (kyla?), så är det inte helt främmande för mig att tänka att det skulle kunna fukt i systemet som fryser och "pluggar igen" någonstans? Ni som säkert kan mer om tekniken än mig - är detta en helt otänkbar förklaring??

Utifrån datumen på de inlägg jag har hittat på nätet med samma problem, så verkar alla vara postade i vintermånader...

Tacksam för kommentarer!
Caspian skrev:Hej,

Jag har fått samma problem som du på min V50 1.6D, -07. Problemet kom första gången för ca 2 veckor sedan, med beskedet "Styrservo service erfordras". Detta var den första kalla vintermorgonen på året (ca 5 minusgrader). Senare samma dag så fungerade servon igen. De senaste 2 veckorna har problemet återkommit 2 ggr till, alla gånger på kalla morgnar. Har haft den inne på Volvo verkstad och betalat 1500kr för felsökning utan att de har kunnat hitta något konkret fel.

Själv så vet jag inte mycket om hur servosystemet fungerar, men eftersom det verkar väderberoende (kyla?), så är det inte helt främmande för mig att tänka att det skulle kunna fukt i systemet som fryser och "pluggar igen" någonstans? Ni som säkert kan mer om tekniken än mig - är detta en helt otänkbar förklaring??

Utifrån datumen på de inlägg jag har hittat på nätet med samma problem, så verkar alla vara postade i vintermånader...

Tacksam för kommentarer!
Kanske du har dåligt batteri? Är det inte bytt sedan 2006-2007 så är det verkligen dags att byta, så prova att byta innan du slänger bort mer pengar på felsökning. Ett batteri tappar energi vid kyla och spänningsdippen som blir när du drar startmotorn kan mycket väl skapa detta larm.

Har du tillsatsvärmare som är timerstyrd / direktstart via färddatorn? Om du har det så prova om värmaren startar med motorn avslagen när det är kallt, om batteriet är dåligt brukar man få upp meddelande om att värmaren stoppats pga låg batterispänning. Ett bra batteri bör du ha uppemot 12,5 V när bilen stått nåt dygn.

Knappast någon is i servovätskan som orsakar detta.
Borde inte vara batteriet, det bytte jag för 2,5 år sedan...

Dieselvärmaren säckade ihop förra vintern efter att ha rykt ordentligt i 2 vintrar, så jag satte in en eldriven motor- och kupevärmare istället. (V50n blir oftast använd till kortare sträckor till dagis och affären. Med den körningen så sotar nog värmaren igen fort, och batteriet får aldrig tillräcklig körtid för ladda upp sig ordentligt).

Andra ideer?
Gjengangerfeil dette her. De litt eldre modellene 04-07 med reservoir til servopump. Sitter kontakten så att det akkumuleras vann i kontaktstykket, da dette kontaktstykket er riktad uppåt (som en liten kopp) - vil vann til slut gå forbi kontaktpolar och finne veien til nedre del av servopumpen, der ligger kretskortet.

2,5 år gammelt batteri...hmm og dynamoen lader bra. Om Dynamo sliter med å lade vil man får samma fel som om batterivolt er lav. Ting shutter ner etc.. ABS, servo
Ja, det låter som en möjlig förklaring ja... Har du erfarenhet med detta fel? Isåfall, vad är lösningen? Kan man förvänta att kretskortet är permanent skadat, eller är det "bara" att vattnet isåfall "stör" funktionen i kretskortet?
Kolla korrosion på kontakterna på servopumpen, kolla de två säkringarna som finns F2 och F53. Vissa har haft problem med generatorn när de fått detta felmeddelande.
Byt batteri, kolla batterikablarna så kontaktytorna är bra.
Jag kan ju också tillägga att bilen inte var mycket äldre än 3 år förra gången som batteriet behövde bytas. Den gången fick jag framförallt problem med att låsa upp bilen och att starta. Kanske inte är helt orealistisk ändå att batteriet är dåligt igen.

Kan för övrigt också nämna att jag vid 3 tillfällen (dock för ca 6 månader sen) fick felmeddelanden om problem med bromsarna, trots att allt verkade vara ok. Hade bra nivå på bromsvätskan, nya bromsbelägg och skivorna var ok. Meddelandena om detta har inte kommit igen, och jag vet fortfarande inte vad som orsakade meddelandena.
Haha... låter dock jobbigt å ha det så i längden.
Vad hände till slut med din styrservo? Behövde du byta hela styrservoenheten?

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]