NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70nisse
andreas_lofgren skrev:Nej de stämmer inte. Dessutom kräver 1.6D riktigt dyr service var 6000e mil om du ska följa serviceboken vilket trycker upp driftskostnaderna i nivå med de större dieslarna. Kör du inte långt kan en bensinare vara ett helt okay alternativ. Dessutom oerhört mycket roligare 8)

Awd lägger på cirka 1dl med mil jämfört med en vanlig T5.

(ur minnet)
Kinetic = vanlig utrustning såsom farthållare, färddator osv
Momentum = Kinetic + parkeringsvarnare + xenonljus
Summum = som ovan plus skinnklädsel och elstolar

Har en 2006:a, Kinetic som jag uppfattat det enligt nåt klistermärke innanför dörren, med xenon, metallic, pdc bak, larm, HP stereo. Kan det vara så att jag har en momentum ändå?
Användarvisningsbild
av grillchips
v70nisse skrev:
andreas_lofgren skrev:Nej de stämmer inte. Dessutom kräver 1.6D riktigt dyr service var 6000e mil om du ska följa serviceboken vilket trycker upp driftskostnaderna i nivå med de större dieslarna. Kör du inte långt kan en bensinare vara ett helt okay alternativ. Dessutom oerhört mycket roligare 8)

Awd lägger på cirka 1dl med mil jämfört med en vanlig T5.

(ur minnet)
Kinetic = vanlig utrustning såsom farthållare, färddator osv
Momentum = Kinetic + parkeringsvarnare + xenonljus
Summum = som ovan plus skinnklädsel och elstolar

Har en 2006:a, Kinetic som jag uppfattat det enligt nåt klistermärke innanför dörren, med xenon, metallic, pdc bak, larm, HP stereo. Kan det vara så att jag har en momentum ändå?
Låter nästan så, men mycket kan väl samtidigt vara tillval än ett paket?
av Lövet
v70nisse: Står det Kinetic så har du en Kinetic med tillvalen löst. Jag har också haft en lite "konstigt" specad bil där bilen var en Kinetic men hade samma utrustning som Momentum. Ibland blir det lite märkligt.

För 200k får du vilken V50 du vill Brandten. De är normalt billigare än så.
av Mwi
Om jag fattar dig rätt skall ditt företag leasa bilen och du skall köra den som tjänstebil. Inte helt säker men jag tror inte du kan leasa en bil som varit ägd av en privatperson så kallad ”momssmittad” bil, alternativt så går det inte att göra något momsavdrag på leasingen och då stiger kostnaden. Så antingen hittar du en bil som inte är momssmittad eller en ny bil, är inte säker på att totalkostnaden skiljer så mycket i slutändan men lyssna med någon som kan tjänstebilar. Alternativet är egen bil och en bra milersättning, kan vara bra både för dig och företaget.
Men lycka till med valet av bil.
kom ihåg att även partikelfilter som inte ska bytas i serviceplanen,ändå kan komma att behöva bytas
inom liknande körsträcka,(som drive).och det är oberoende på bilmärke..som tex förhållandet kamrem/kamkedja.
av Lövet
I fallet D5 är det väldigt ovanligt. Finns i stort sett inga trådar om det alls även bland långmilare.

Leasa en momssmittad bil är oerhört olämpligt ekonomiskt. Låt bli det.
Jag skulle rekommendera en V50 D4, utan tvekan. Modern, snål motor och praktiskt taget samma krut under huven som D5:an. Såvida man inte till varje pris vill maxa ut V50 diesel med polestar och 205HK, men då bör man välja en manuell så man får 450NM vrid. (380 med aut)
av Gourmand
Med den budget du har, så räcker det till , vilket tidigare nämnts, till vilket V50 som helst. En V50 D2 Classic momentum 2012, kan du säkert få loss för runt 170 000 kronor. Mkt låga ägarkostnader, som skatt, försäkring och service och den snålaste versionen av alla V50-modeller. Och motorn har fullt tillräckligt med kraft i alla sammanhang. Inget partikelfilterbyte heller, vilket inte är nödvändigt i de äldre "D2"-motorerna heller egentligen. Och det viktigaste - undvik Bilia och liknande för service och ev. reparationer. Detta är tvivelsutan det vettigaste valet av V50-modell.
Användarvisningsbild
av brandten
Mwi skrev:Om jag fattar dig rätt skall ditt företag leasa bilen och du skall köra den som tjänstebil. Inte helt säker men jag tror inte du kan leasa en bil som varit ägd av en privatperson så kallad ”momssmittad” bil, alternativt så går det inte att göra något momsavdrag på leasingen och då stiger kostnaden. Så antingen hittar du en bil som inte är momssmittad eller en ny bil, är inte säker på att totalkostnaden skiljer så mycket i slutändan men lyssna med någon som kan tjänstebilar. Alternativet är egen bil och en bra milersättning, kan vara bra både för dig och företaget.
Men lycka till med valet av bil.
Man KAN leasa en momssmittad bil men företaget får inte tillbaka någonting för leasingen vilket blir dyrare (som jag förstått det).
Vi vill inte dra på oss privata lån med bilarna (rna (kollegan är sugen på en A5a)) utan företaget ska äga dessa och vi har de som förmånsbil tänkte vi.

Pratade med en partner till oss igår som haft en SAAB 9-3SC och som fick unge. Han tyckte det var oerhört trångt i bagaget på den med barnvagn och lite packning. Vad jag sett på bilder så verkar det inte vara mycket skillnad på bagageutrymmet på en 9-3a och en V50 men jag får gå loss med måttbandet och kolla. Efter allt jag läst nu så kan jag leva med något mindre bagage, bara den är billig i drift (det är alltså prio 1 just nu).

Tack för alla tips och råd!
Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]

Körde hem husvagnen förra söndagen,[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Det är problem med dessa nästan moderna […]