NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frohm
Köpte ett fjäderbensstag av lite grövre modell en original och tänkte ev använda 2 domkrafter 1 på varje sida för lyfta fronten så däcken "hänger"då jag monterar eller har ni någon annan bra ide? Behöver man göra framvagnsinställning efteråt ?

c30 t5
Användarvisningsbild
av Perra83
Öppna bara huven och skruva fast staget. Jag förstår inte varför du vill lyfta bilen? Eller är det krängningshämmaren du tänker byta?
Användarvisningsbild
av Perra83
Jaha det sitter så! Originalstaget sitter bara mellan stötdämpartornen och har inte kontakt med någon komponent till stötdämparen.
av Frohm
Packade upp staget idag och det fästes bara med dem 3 bultarna runt fjädertornet så den har ingen direktkontakt med fjäder så är nog bara att skruva fast det men jag måste lossa jordkabeln (minuspolen). Är det bara koppla ur batteriet eller måste man uppsöka volvo för släcka diverse felkoder efter urkopplande?
Användarvisningsbild
av crumpets
Grejen är ju att chassit påverkas av om det är vikt på hjulen eller ej. Kraften överförs ju via fjädrarna upp till kupolerna där du skruvar fast staget. Om du skruvar när bilen är belastad kommer den att styva upp på fel sätt. Normalläget för chassit kommer bli att vara belastat. Köp 2st pallbockar på biltema för typ 50 spänn styck och gör det ordentligt istället.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Frohm skrev:Packade upp staget idag och det fästes bara med dem 3 bultarna runt fjädertornet så den har ingen direktkontakt med fjäder så är nog bara att skruva fast det men jag måste lossa jordkabeln (minuspolen). Är det bara koppla ur batteriet eller måste man uppsöka volvo för släcka diverse felkoder efter urkopplande?

Det blir alldeles utmärkt som du gjort, alla hjulvinklar är ju satta med bilen på marken...

.

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]