NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kluster
Att inte funktionen "Automatisk värmare PÅ/AV" finns på V50 (finns t ex på nuvarande V70) hade nog sparat åtskilliga V50-värmare att "koksa" igen.
av timebandit
Ja precis. Finns ett tilläggspaket hos tex Eberspächer som kostar runt 8000:- som gör att man kan stänga av auto funktionen... Värt det? Kanske men ändå inte.
Komfortpaket kallas det för...
av pommfrittlund
hej,har en v50 drive -09,med krånglande värmare.startar inte för tillfället.
bilen står i varmgarage hemma,och frun har 4-5km till arbetet.allltså ca 5-7 minuters bilväg
inte optimalt direkt för värmaren.funderar på om det är möjligt att dra en kabel in i kupen med en brytare på..
från styrningen av värmaren,alltså,så man kan bryta strömmen när man inte vill att värmaren ska gå igång,skulle vara riktigt fint,det!
av olaham
Ja det är en kassako för Volvo det här med värmarproblemen, elektroniken är ju styrd så att man ska/måste in till Volvo för att "nolla" felkoder och kolla givare mm. Inget särskillt för Volvo dock utan det är ju samma hos dom flesta märken idag. Det finns visst något diagnosverktyg som man kan inhandla och "släcka/läsa av" felkoder med men det har jag inte prövat. Det går säkert att reparera värmaren själv eller lämna till firmor som håller på med värmare och sedan använda det diagnosverktyget för att nolla felkoderna som ev. orakats av att värmaren skickat felsignal och spärrat den.
Det är möjligt att det skulle gå att bryta signalen till värmaren med en knapp eller liknande för att hindra automatstart. Jag minns att jag tog upp detta med mekanikern som repade min värmare men han började prata om att det var olika givare som kunde få fnatt då men jag tvivlar på det. Värmaren har en separat säkring, det borde ju inte vara så att om den säkringen nu "går sönder" av någon anledning och man i vanlig ordning sätter dit en ny så då har elektroniken helt plötsligt "låst" värmaren så att man måste in till Volvo och ta bort spärren. Men man slutar ju aldrig förvånas nuförtiden, men jag tror att om man nu inte vill att värmaren ska starta så kan man ta bort den säkringen. Troligen så fungerar värmaren som vanligt igen när man sätter dit säkringen igen, men jag har inte testat det själv men jag är faktist bra sugen.

Ola
av dieselputte
pommfrittlund skrev:hej,har en v50 drive -09,med krånglande värmare.startar inte för tillfället.
bilen står i varmgarage hemma,och frun har 4-5km till arbetet.allltså ca 5-7 minuters bilväg
inte optimalt direkt för värmaren.funderar på om det är möjligt att dra en kabel in i kupen med en brytare på..
från styrningen av värmaren,alltså,så man kan bryta strömmen när man inte vill att värmaren ska gå igång,skulle vara riktigt fint,det!
Inte precis optimal körsträcka för värmare. Det är heller inte optimalt för partikelfiltret.

När jag får tid skall jag labba med utetemp-givaren i backspegeln och se om jag kan lura den att visa några grader varmare än vad det i verkligheten är.

Frågan är bara om denna givare påverkar andra inställningar i motorn?

Att kunna bryta strömmen till värmaren kan ju vara en lösning. Någon som vet om det sätts en permanent felkod av styrdatorn som inte kan kommunicera med värmaren när strömmen är bruten ?
av olaham
Nu har jag testat lite mer ang. mina teorier om denna i mitt tycke bristfälliga automatiska påslag av dieselvärmaren. Visst är det så att den bara pratar med yttertemp.mätaren som sitter i vänster backspegel. Det är endast denna som bestämmer om värmaren skall starta, (förutom direktstart då) jag har testat köra mellan olika varmgarage med "halvvarm" motor. Värmaren startar inte i garaget där det är ca 15 grader men direkt jag kör ut ur garaget och det är -8 ute så dröjer det inte lång stund för den startar helt i onödan.

Jag slet helt sonika ut säkringen, (nr 21 tror jag det var) jag testade köra utan säkring några dagar för att sedan sätta tillbaka den. Värmaren/systemet verkar inte ha märkt av detta utan den tuffar igång som vanligt. Så det går alldeles utmärkt att ta ut säkringen nu då det börjar ligga runt nollan och man tycker det är onödigt att värmaren ska starta om man har kortkörning på gång. Så är det med det..

Ola
Reklamation hos verkstaden?

Ja, om nu den bilfirma jag brukar anlita till s&ar[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till v5[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid tr[…]

@kebabpizza , finns sånt i Luxemburg?