NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
pommfrittlund skrev:koppling och växellåda i 1,6d.är det samma grejer i 2,0d..?
och återigen,tål inte motor/ drivlina 10-20% mer effekt/vridmoment..?
är inte ute efter att rakt över försvara dom här fulboxarna,utan att det ska vara en vettig diskussion om det.
sen är det synd att tex.bsr har den prissättningen.skulle utan tvekan handlat av dom för längesen,om priset
skulle varit kring 400-500 euro.men ett företag som dom resonerar kanske att ett högre pris betonar att det är bra kvalitet på deras produkter.
Jag tror att så länge man inte vålds kör bilen så håller det med en ökning av effekten. Ökade själv effekten i en bil med ca 40-50 hk och ca 60 Nm utan några problem alls trots markant starkrare vrid på grund av ökad slagvolym. Samt testat under många års körning med det så. Skötte servicen på den åt 2 ägaren efter mig då han fått reda på att jag byggt om den och gissade att jag visste hur den skulle vara.
Troligen var drivlinan relativt identisk som den starkare modellen i samma serie av bil. I början körde jag dock med den lilla bakaxeln som jag sedan bytte ut till den stora som satt i dom starkare versionerna utan några problem. Men var så hög varvig med den lilla därav byte. Var prat om att drivaxlarna skulle vara tjockare kraftigare på den starkare versionen men märkte aldrig några problem med dom från den svagare versionen.

Men sätter man i trim box och rivstartar och pressar allt man kan på 1-2 och kastar i växlarna då kan man nog köra sönder sakerna. Speciellt som dom flesta modellerna låter på många som Volvo har strypt lite på just 1-2 för att skona drivlinan ska man nog vara lite försiktig med dom växlarna och inte utnyttja full kraft om man har en box som kanske tagit bort denna begränsning på 1-2 växel. Men inte säkert dom programmerat in en strypning av effekten men pratats om det i andra trådar att det är begränsad effekt på just 1-2 an på många modeller.

Då tror jag inte man kommer få några problem alls om man kör lite eftertänksamt och inte kör några rivstarter och kasta i växlarna samt håller igen lite på 1-2 om man märker att den verkar vara alldeles för stark på dessa växlar mot vad den borde vara.

Det här med partikel filtren har jag ingen kunskap om ännu. Så nytt och inte forskat så mycket i det. Mer än hört lite mummel från biltokiga vänner att dom gillar inte allt för mycket stads körning och bör gasar ur då och då för att hållas rena så dom inte sotar igen. Motorvägs körning rekomenderas gärna någon gång i veckan om man bara kör stads körning. Samt att programmet på verkstaden via dator för Manuel urbränning inte låter nyttig för motorn.

Lycka till med trimningarna.
Med vänlig hälsning,
Andis
pommfrittlund skrev:funk.
varför skulle 1,6d-motorn ha "begränsade marginaler"?
effektuttaget/motorvolym är ju iaf mindre än hos de flesta motorer idag..
Läs nästa rad också...
Motorn i sig tål säkerligen en aning mera mos, men om man skapar det genom att bara feta till med mera bränsle över hela registret så mår knappast bränslesystem eller avgasrening speciellt bra
Pump och filter är inte direkt överdimensionerade, och inte heller turboaggregatet, om man nu skulle öka det trycket också... den gamla 109hkr lär visst tåla mer än den nyare 115hkr om jag hört rätt.

/Thomas
Enligt Torque appen så laddar turbon i en C30 D3 lika mycket med RICA steg 1 som original dvs 1, 6bar. Ja trodde att laddtrycket skulle öka men icke.
Volvo brukar inte göra klena växellådor men vi får väl se vad som rasar först.
Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]

Kan även vara värt att lossa innersk&aum[…]

Nordic Plus vs Ultra

Hejsan Vad är egentligen skillnaden mellan No[…]

Jordpunkt V70-12

OK, det var om du skall ge starthjälp med sta[…]