NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det var ett intressant monteringsverktyg som användes på filmen. Jag bytte mitt lager ena lager vid 10 000mil genom att ta bort hela spindelhubben och satte upp den i pressen. Lite pressverktyg måste man ha förståss.
Skall snart byta hjullager fram på V50 -10 1,6D. Har någon pressat ur och i med en portopower? Eller måste jag ta av huben och lägga i pressen?

Skulle hellre pressa på plats men har inte någon sådan fin press som de har i filmen.
Bytte i helgen. Det är en kvarts jobba att ta av hela spindeln typ. Å sen upp i pressen. Gick åt c:a 4 ton. Gjorde det med en lite hobbypress utan problem. Se till att pressa dit det med ett riktigt verktyg och pressa INTE på "hubben".
bytte båda framhjullagren i somras(till skf)
jag skruvade loss det hela.slog med kraftig gummiklubba ur lagren.
har tillgång till press,men inte i garaget hemma.
så jag lade spindeldelen i ugnen(300c) i 20-30 min,och lagerdelen i frysen lika länge.
sen bara att släppa dit lagerenhet på plats..
hoppas att det håller bättre än original,som höll ca 120 000 km..
Det slutade med att vi lämnade in bilen. Ångrar det lite för när de väl bytte lagret upptäckte de att lagret på andra sidan var dåligt oxå :evil: Så kalaset slutade på ca 6000kr.
Får väl hoppas att de nya håller mer än 9000mil iaf :???:
I efterhand är det svårt att veta om verkstaden bytte rätt vid det första bytet. Jag trodde att båda mina var dåliga så jag köpte två hubbar. Bytte den som det var glapp i och allt oljud försvann. Har nu en extra hub i garaget. Att lagren går sönder förr eller senare är helt självklart efterom de sitter helt öppet i hjulhuset.
inget konstigt egentligen att båda sidor är dåliga samtidigt.egentligen helt normalt.iaf om det gäller en bil
så båda lagren är nya samtidigt=lika mycket slitage..

som det var i mitt fall.svänger bilen kraftigt till höger,sedan vänster för att höra skillnad på oljudet..
det hördes skillnad i högersväng och vänstersväng,men bara olika sorts oljud.
vad göra?jo,beställde till båda sidor,och bytte på den sida jag trodde var sämst.det blev bättre,men ändå oljud kvar.

så bytte då det andra,och då blev det tyst och fint.. :)
kanske inte så dumt att byta på båda sidor,när man ändå har verktygen framme..!
volvo originallager ger iaf jag inte mycket för.borde hålla längre.
av Tim
Det är inte lagrena i sig som är själva orsaken till att dom blir dåliga så fort utan det är för att det saknas en tätningsring mellan drivaxel och lager så det går in vatten och skit där vilket förstör lagret i förtid, när man byter hjullager och köper ett originallager följer det med tätningsringar till drivaxlarna..
Tim skrev:Det är inte lagrena i sig som är själva orsaken till att dom blir dåliga så fort utan det är för att det saknas en tätningsring mellan drivaxel och lager så det går in vatten och skit där vilket förstör lagret i förtid, när man byter hjullager och köper ett originallager följer det med tätningsringar till drivaxlarna..
Det är ingen tätningsring. Det är ett skvättskydd som dom tror funkar...
Min har gått 12000mil och jag bytte vänster sida, men väntar på att höger ska gå snart oxå. :-/
12000mil är inte jätteanmärkningsvärt lite på "felhjulsdriven" bil.
V50Summum skrev: 12000mil är inte jätteanmärkningsvärt lite på "felhjulsdriven" bil.
Njaa, det var väl bättre förr.... min gamla Saab 900 -84 hade gått 33000 mil när den stals 1997. Inte ett enda hjullager hade då bytts och det var ju cckså en "felhjulsdriven" bil.

Men kanske det var en annan typ av hjullager då? Mer sluten konstruktion?

V70 D5an -03 som jag hade innan hade gått 18000 mil när jag lämnade tillbaka den och inte ett hjullager byttes på den under dessa mil

Frågan är om SKF lagret håller längre än Volvos (Fords) orginal, men det är väl ingen som kört lika långt med nya hjullagren än. Min bil har snart gått 10000 mil och inga oljud från hjulen än så länge.

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]