NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sportbilsentusiasten
Vår V50T5 är över 7år (köpt ny av oss) och ser ut som ny trots 16.5k mil, kollar den noga varje gång jag byter sommar-vinterdäck. Endast lite ytrost på bakre avgasröret. Ljuddämparna är utan påverkan.
Bytte främre bromsbackar vid 10k mil och hjullager vid 16k, inget annat förutom nya däck och enstaka glödlampor. = grymt bra!
Är den bara välservad och lagom ompysslad är det ett bra köp.
av JohnB
Jag kanske överdriver lite eftersom jag är 1.93 och för mig tar nästan förarstolen i dynan på baksätet. Har man inte det problemet är det en kanonbil. Kolla efter en AWD när du ändå håller på.

/John
av euroman
har allt köpt mig en nu och än så länge så gillar jag bilen förutom ett tickande som började någon dag efter köpet -_- Men plats finns det med för mig som 1,75 iallafall :) Det är + paketet så det mesta finns förutom telefon och gps. Annars är det xenon helskinn elstolar high performance sound bländbar backspegel regn sensor motorvärmare dragkrok ja allt det där sköna man behöver :P
av JohnB
Grattis till bilköpet! Hoppas ni får många sköna mil tillsammans. Bra att det är helskinn, t-tec klädseln har en egenskap att den spricker så nu slipper du det problemet :-).
/John
av euroman
Tackar! :) jag gillar skinn mer för det håller sig renare och håller det bättre som du säger så är det ju kanon :)

Hoppas jag med änsålänge riktigt nöjd mycket och trycka på :P
Användarvisningsbild
av vangabo
Jag ska med köpa en V50 T5 2007 FWD.
Har de återgärdat problemen med drivknutarna på den och hur är serviceintervallen på dom? Vart 3000 mil ?
Sj tänkte jag byta olja och filter vart 1000 mil själv för att underhålla. Vilken slags olja är lämplig att köra på då? Förslag? Helsyntet delsyntet eller mineral?
av Lövet
Delsyntet eller mineral har man inte i nyare bilar. Finns ingen anledning att välja så dålig olja. Däremot behöver du inte köpa dyrare olja än att den uppfyller Volvos krav. Dessa står i instruktionsboken. Byta var 1000e mil är fantastiskt för motorn men kanske inte nödvändigt.

Drivknutarna drabbar inte alla. Jag hade inte problem med dem iaf.
av euroman
Har hört att det skall vara fram till 2006 med drivknutarna men kanske har fel? :)

Oljan brukar jag med byta var 1000mil (hade 9-5 med oilsludge problemen innan) så vill alltid byta tidigare än det ska så allt håller sig friskt :) Kör på helsyntet med rätt krav så kommer du långt! :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
vangabo skrev:Jag ska med köpa en V50 T5 2007 FWD.
... hur är serviceintervallen på dom? Vart 3000 mil ?
2000mil eller ett år. Det som inträffar först.

Som sagt. Inget annat än helsyntet. Dock räcker det inte att det är helsyntet utan det måste vara rätt kvalité också.
Gällande märken på olja hit och dit så diskuteras det mycket. Själv är jag ganska övertygad om att det inte spelar någon roll så läge rätt klassning uppnås.
av Peckham
Jag måste säga att min T5a-05 är riktigt bra och pålitlig! Jag är ruskigt nöjd och det enda felet jag haft var att tempmätaren var knasig, men efter givarbyte så funkade den igen!!
Nu ska den in på 12000-servicen för 5000kr, sen äre bara att tuta å köra igen ;)
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]