NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

fast med risk att låta som en bitter liten grabb så säger jag såhär. Volvos priser börjar på 225 000:- viIket JAG anser är alldeles för högt. Det skiljer 19 000:- på V40 och V60. Så då kan man lika gärna betala 19 000:- mer och få en bra mycket större och rymligare bil.

Då jag klassar V40 som en "Golf storlek" och bör jämföras med bmw 1-serie, VW golf, audi A1, mercedes a-klass osv. Alla dessa finns till lägre priser än V40, dock så har dessa mindre motorer. MEN, saken är den att det FINNS iallafall billigare modeller fast med mindre motorer. Varför kör inte V40 med en drivE för? Den lär ju vara billigare iallafall. Och om det nu kommer så tycker jag volvo prioriterat fel, små motorer först, sen kan man lansera dom lite värre motorerna till modellen.

Enbart min åsikt..
Bonlo skrev:Storleksmässigt är V60 fullt jämförbar med V50.
Nästan tio centimeter bredare. Det gör stor skillnad så fort det blir trångt.
StringerBell skrev:
OK, mina uppgifter säger att V50:n har: 989 * 1002 * 685 mm lastutrymme
V60 har enligt samma källa : 978 * 1082 *658mm , vilket stämmer med hur det "känns"... det skall tydligen vara 14 liters skillnad i lastvolym, men jag har inte räknat..
Vilken ledd man föredrar att ha större mått på är väl personligt antar jag, men skillnaden är hursomhelst inte så stor. Dock skulle jag, trots att jag har en ny V50 själv, faktiskt erkänna att V60:n är en trevligare bil.. Fast jag fick ett erbjudande som var svårt att motstå så det blev en V50..

/Thomas
Till Volvos försvar så måste bara sägas att det man får betala för när man köper en Volvo, är säkerhet, tyskarna vill gärna påstå att dom är lika säkra som Volvo, vill man ha så stor möjlighet att klara sig utan fysiska skador efter en olycka så välj Volvo, i annat fall om man vill prioritera pris och bli en dreglande grönsak istället så det är ditt val. Skillnaden mellan dom 2 alt. är inte så stor i en olycka. Volvo har alltid byggt bilar efter verkliga olyckor och ett gigantiskt utvecklings arbete samt krockprov, konkurenterna bygger bilar efter Euro NCAPs tester för att kunna visa upp fina siffror, vad händer om man inte krockar som man gör i labbet med en icke Svensk bil. Jag väljer säkerhet framför pris, hade jag snålat in där och något hade hänt (har 3 döttrar räkna ut resten själv) så hade jag inte kunnat se mig i spegeln efter det. Kolla in detta, här har ni era "premium" bilar.
Funk skrev:
StringerBell skrev:
V60 har enligt samma källa : 978 * 1082 *658mm , vilket stämmer med hur det "känns"... det skall tydligen vara 14 liters skillnad i lastvolym, men jag har inte räknat..
Vilken ledd man föredrar att ha större mått på är väl personligt antar jag, men skillnaden är hursomhelst inte så stor. Dock skulle jag, trots att jag har en ny V50 själv, faktiskt erkänna att V60:n är en trevligare bil.. Fast jag fick ett erbjudande som var svårt att motstå så det blev en V50..

/Thomas
För oss med barnvagn går v60 bort pga den lutande bakrutan. En barnvagn går helt enkelt inte, ovavsett lastvolym.
Så det blev en v50 för oss.
Dessutom gillar jag inte alls fronten på v60, lysena ser ju för ledsamma ut....baken är snygg men tyvärr helt opraktisk.
Funk skrev:
StringerBell skrev:
V60 har enligt samma källa : 978 * 1082 *658mm ,
Jag tänker på yttermått. Som storstadsbo gör man det rätt ofta när man befinner sig i parkeringshus och parkeringsfickor.
Bilnörden skrev:Till Volvos försvar så måste bara sägas att det man får betala för när man köper en Volvo, är säkerhet, tyskarna vill gärna påstå att dom är lika säkra som Volvo, vill man ha så stor möjlighet att klara sig utan fysiska skador efter en olycka så välj Volvo, i annat fall om man vill prioritera pris och bli en dreglande grönsak istället så det är ditt val. Skillnaden mellan dom 2 alt. är inte så stor i en olycka. Volvo har alltid byggt bilar efter verkliga olyckor och ett gigantiskt utvecklings arbete samt krockprov, konkurenterna bygger bilar efter Euro NCAPs tester för att kunna visa upp fina siffror, vad händer om man inte krockar som man gör i labbet med en icke Svensk bil. Jag väljer säkerhet framför pris, hade jag snålat in där och något hade hänt (har 3 döttrar räkna ut resten själv) så hade jag inte kunnat se mig i spegeln efter det. Kolla in detta, här har ni era "premium" bilar.
Säkerheten är alltid det som kommer främst ja. Men när dom själva går ut och säger att dom jämför sig själva med t.ex bmw i känsla och interiör m.m. så är dom helt ute och cyklar. Men en sak som är bra med volvo iallafall, det spelar ingen roll om du har en c30 eller xc90, det är ungefär samma kvalitétskänsla i samtliga bilar. Om man kollar på bmw så är det gigantisk skillnad mellan en 1-serie och en 6-serie.

Fast när volvo själva går ut och jämför så vet jag inte vad dom kollar på, har dom ens kört t.ex en 5-serie? Sen så visst, volvo är helt klart redan uppe i "premium" nivå när det gäller säkerhet, men då ska dom inte gå ut och jämföra sig med känsla och kvalité exemplevis och säga att dom är likvärdiga.
StringerBell skrev:
Jag tänker på yttermått. Som storstadsbo gör man det rätt ofta när man befinner sig i parkeringshus och parkeringsfickor.
Träna :wink: , jag kör XC90 och Ford Transit i Göteborgstrafiken i stort sett dagligen och det ända man behöver tänka på är att Transiten är rejält hög . Det enda stället jag på allvar önskat smalare bil var i Turin....det finns en anledning att italienska bilar oftast är små..

Det där med barnvagn är något man hör då och då, men så länge man bara har en unge i vagn så funkar det alldeles utmärkt tycker jag, mina är 13 och 17 numera och jag köpte första kombin i våras..och V60:n borde väl funka om en 850 sedan gjorde det för mig.

/Thomas

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]