NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gourmand skrev:Detta visar väl med all önskvärd tydlighet att man aldrig någonsin ska lämna bilen till Bilia eller andra stora Volvo-anläggningar.
Det finns ingen ursäkt för att inte ringa runt och jämföra priser, speciellt om man bor i ett storstadsområde. När jag ringt runt till volvo-verkstäderna i Göteborgsområdet (det handlar om 4-5 st.) har det skilt max 10%. Sedan får det avgöra om man har en speciellt mek på ett viss verkstad man är särskilt nöjd med, som jag hade på Bra Bil på Hisingen. Jag litar inte ett dugg mer på oberoende verkstäder. Vi har de verkstäder vi förtjänar.
Användarvisningsbild
av gooose
mickelin2 skrev:Servicen gjordes på Bilia i Nacka och som någon skrev på inläggen så ingick "tilläggen" adaptiv påfyllning, luftfilter, bränslefilter samt byte bromsvätska.

Har dock lite svårt att se detta som några speciella tillägg, vad är det då som ingår i en basservice utan tillägg, att någon pluggar in en dator för att nollställa serviceindikeringen ?

Hur många servicetillfällen under bilens livslängd utförs utan några tillägg om man ska följa Volvos rekommendationer ?

/Mikael

Tycker att det är väldigt dåligt att dom inte gav dig pris före servicen och att dom inte gick igenom fakturan när du hämtade bilen

Här är vad som skall utföras och när ...
Eller 1 gång /år

Vid 2.4.8.10.14.16osv skall det utföras en Bas service(inkl kupefilter)utan några intervall tillägg
Vid 6.12.18.24 osv är det intervall tillägg på bränslefilter+luftfilter + att fylla additiv/eolysvätskan + att man gör underhållsservice (något mer kontroller)
Vid 12.24.36 osv skall partikelfiltret bytas
Vid 24.48 osv skall kamrem bytas
Allt detta enl Volvos service anvisningar

Vad som ingår i servicarna står att läsa i din service bok Vad som kontrolleras och vad som bytes vilka mil och vilken tid som triggar ett byte av något
Så du behöver inte gå så lång för att få utförlig info om vad som erfordras på din bil

Så det är långt ifrån en vanlig basservice som är utförd på din bil dom brukar ligga mellan 2,5-3000:- Dom som betalar runt 2000:- Då brukar inte kupefiltret ingå att byta

//Gooose
Användarvisningsbild
av SvenB
mickelin2 skrev:Servicen gjordes på Bilia i Nacka och som någon skrev på inläggen så ingick "tilläggen" adaptiv påfyllning, luftfilter, bränslefilter samt byte bromsvätska.

Har dock lite svårt att se detta som några speciella tillägg,
Då frågar man sig, vad anser du är ett tillägg?

Jag håller med dig att över 8 000:- är mycket pengar. Men förra ägaren visste med största sannolikhet om vad 6.000 milservicen kostar, därför passade han på att byta bil. Det är dessa kostnader man bör ta med i kalkylen vid bilköp, inte bara den låga bränsleförbrukningen.
av Gourmand
KKR skrev:

Då frågar man sig, vad anser du är ett tillägg?

Jag håller med dig att över 8 000:- är mycket pengar. Men förra ägaren visste med största sannolikhet om vad 6.000 milservicen kostar, därför passade han på att byta bil. Det är dessa kostnader man bör ta med i kalkylen vid bilköp, inte bara den låga bränsleförbrukningen.
V50 Drive (1,6 D) är mkt billig att serva och äga. En förutsättning för detta är dock att du konsekvent undviker Bilia och liknande anläggningar. Jag gjorde 6000-milaservice på min tidigare V50 Drive till en kostnad av 3200:- inklusive påfyllning av Eolys. Då köpte jag Eolysvätskan själv via Ebay och lät en fristående verkstad göra jobbet. Mkt låg fordonsskatt, låga försäkringskostnader, låga servicekostnader och mkt låg förbrukning, det är verkligheten vad gäller V50 Drive. Under förutsättning att man undviker de stora, auktoriserade Volvoverkstäderna !
av MattiasD
Gourmand skrev: V50 Drive (1,6 D) är mkt billig att serva och äga. En förutsättning för detta är dock att du konsekvent undviker Bilia och liknande anläggningar. Jag gjorde 6000-milaservice på min tidigare V50 Drive till en kostnad av 3200:- inklusive påfyllning av Eolys. Då köpte jag Eolysvätskan själv via Ebay och lät en fristående verkstad göra jobbet. Mkt låg fordonsskatt, låga försäkringskostnader, låga servicekostnader och mkt låg förbrukning, det är verkligheten vad gäller V50 Drive. Under förutsättning att man undviker de stora, auktoriserade Volvoverkstäderna !
Vad har du då för bevis att du gjort 6000 mil servicen? Pengarna du sparade på servicen har du troligen förlorat dubbelt på andrahandsvärdet. En bil som saknar servicehistorik tappar mer i värde.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Servicen gjordes på Bilia i Nacka och som någon skrev på inläggen så ingick "tilläggen" adaptiv påfyllning, luftfilter, bränslefilter samt byte bromsvätska.

Inte konstigt att kostnaden sprang iväg. Du har ju valt till flera dyra tillägg i servicen!

Om det är en 6000-mils service så tillkommer naturligtvis dessa tillägg (förutom bromsvätska), men inte för 8k! Det handlar om drygt 2k i överpris här.
MattiasD skrev:
Gourmand skrev: V50 Drive (1,6 D) är mkt billig att serva och äga. En förutsättning för detta är dock att du konsekvent undviker Bilia och liknande anläggningar. Jag gjorde 6000-milaservice på min tidigare V50 Drive till en kostnad av 3200:- inklusive påfyllning av Eolys. Då köpte jag Eolysvätskan själv via Ebay och lät en fristående verkstad göra jobbet. Mkt låg fordonsskatt, låga försäkringskostnader, låga servicekostnader och mkt låg förbrukning, det är verkligheten vad gäller V50 Drive. Under förutsättning att man undviker de stora, auktoriserade Volvoverkstäderna !
Vad har du då för bevis att du gjort 6000 mil servicen? Pengarna du sparade på servicen har du troligen förlorat dubbelt på andrahandsvärdet. En bil som saknar servicehistorik tappar mer i värde.
Alla verkstäder har väl en stämpel? Kvitton kan man spara också. Men visst smäller det högre med konsekventa volvostämplar i serviceboken.
av Gourmand
MattiasD skrev:
Du tror väl inte på fullt allvar att en stämpel i serviceboken från Bilia är värdefullare än från en annan verkstad ?
Gourmand skrev:
MattiasD skrev:
Du tror väl inte på fullt allvar att en stämpel i serviceboken från Bilia är värdefullare än från en annan verkstad ?
Det bestämmer köparen.

Jag ser personligen hellre att boken är full av bilia-stämplar än berras bilservice, speciellt sålänge det är någon maskinskadeförsäkring med i bilden. Om jag vore köpare.
av MattiasD
Gourmand skrev: Du tror väl inte på fullt allvar att en stämpel i serviceboken från Bilia är värdefullare än från en annan verkstad ?
Det tror jag absolut stämpeln är - om den andra verkstaden är en liten och okänd. Detsamma gäller naturligtvis att använda billiga delar från ebay, för att minska kostnaden för att äga en dyr dieselbil, istället för orginaldelar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]