NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
AC'n själv slutar inte fungera, men kylningen i kupén fungerar inte så bra eftersom du släpper in varmluft genom rutorna (om det är varmt ute).
Användarvisningsbild
av Rydell
Jag skulle nog säga så att det inte är bra för ac:n att ha den på när man har fönstren nere. Kompressorn får ju gå på högvarv för att försöka att kyla ner luften som kommer in i bilen när det är varmt. Det måste ju föra med sig ett större slitage på kompressorn. Kör man med ac:n på så behöver man väl inte ha fönstren nere?
Rydell skrev:Jag skulle nog säga så att det inte är bra för ac:n att ha den på när man har fönstren nere. Kompressorn får ju gå på högvarv för att försöka att kyla ner luften som kommer in i bilen när det är varmt. Det måste ju föra med sig ett större slitage på kompressorn. Kör man med ac:n på så behöver man väl inte ha fönstren nere?
På min S40 så går AC:n automatiskt ner i varv om fönster eller dörrar är öppna. Sen drar den igång igen när dessa är stängda, schysst funktion i mina ögon. :)
av stRaend
Rydell skrev:Jag skulle nog säga så att det inte är bra för ac:n att ha den på när man har fönstren nere. Kompressorn får ju gå på högvarv för att försöka att kyla ner luften som kommer in i bilen när det är varmt. Det måste ju föra med sig ett större slitage på kompressorn. Kör man med ac:n på så behöver man väl inte ha fönstren nere?
ne givetvis inte, men eftersom folk säger att den inte går att stänga av så skulle man ju i teorin aldrig kunna ha fönstren nere? Men det är alltså för att stänga av kompressorn då? Och det ska man göra ifall man står i McDrive kön eller liknande t.ex? Längre stopp med rutorna nere enkelt förklarat?
av 2444ever
tror inte att det är så känsligt, varma dagar går AC'n ändå mycket så om man har rutan nere en stund tror jag inte det spelar någon roll.
När det är kring 18-20 grader såväl inom som utanför bilen stänger jag ibland av rena komfortskäl av ACn för att slippa att det strömmar kall luft mot kroppen helt i onödan. Annars alltid på.
Användarvisningsbild
av opA
Har jag fönster eller taklucka öppen så drar AC:n ner luftmängden automatiskt.

Ontopic är väl att låta den vara på.. de misstaget har jag fått sota för när min AC la av för 3 veckor sen och jag löd bara rådet jag fick för något år sedan att ha den avstängd på vintern, starta den bara någon gång i veckan när man kör nån längre sträcka. På vår/sommar/höst har jag bara haft igång den när de är varmt ute.. påstås ju att har man AC:n på drar de 10hk :P

Felsökning kommer ske på onsdag för att se vad som gått sönder.. Volvo gissade på kondensorn utan att ha kollat på bilen än.
opA skrev:Volvo gissade på kondensorn utan att ha kollat på bilen än.
Trasig kondensor inom något eller några år har tyvärr varit väldigt vanligt för alla V50 ägare.
Användarvisningsbild
av opA
StringerBell skrev:Trasig kondensor inom något eller några år har tyvärr varit väldigt vanligt för alla V50 ägare.
Suck... vet du om något fått de på goodwill ?
opA skrev:
StringerBell skrev:Trasig kondensor inom något eller några år har tyvärr varit väldigt vanligt för alla V50 ägare.
Suck... vet du om något fått de på goodwill ?
Kolla denna ganska färska tråd, t.ex.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=84555

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]