NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Doby
Arne skrev:Våran S40 2,0 D är utrustad med sportpaketet, Summum svart skinn. Den har gått 2000 mil nu och upptäckta fel är att hjulvinklarna har stått fel så både sommarhjulen och vinterhjulen har slitits snett, (upptäckte tyvärr inte direkt då jag tog av vinterhjulen). Det andra problemet är att kopplingspedalen knarrar, det ska åtgärdas genom att byta ut pedalstället till hösten. I övrigt känns bilen väldigt pigg och har fin väghållning. Hög kvalitetskänsla på inredningen, men det är ingen standard inredning.
Min koppling började också knarra. Löstes med lite smörjning...
av Predator666
Vanligt fel på dom bilarna. Det är lägesgivaren som byts ut inte hela pedalstället.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Men som en vän sa till mig, det säljs ca 4 v50 på en s40n, så de är inte så populära....tror inte att det har gått så bra som volvo velat gällande s40n, men jag förstår inte hur de kunde göra de smala och höga...för de har det utseende,,,skulle gjort de mer låga och lite mer bredare som en s60 fast då hade det inte varit s40n, men tror föräljningen hade gått bättre sedan andra hands värdet är inte det bästa heller på s40n...
Användarvisningsbild
av mane
Har själv "gått" ifrån en S60 till en V50.

Skillnaderna har väl varit uppe utav andra.
S60 är mer påkostad, vilket den givetvis bör vara då den är dyrare.
S60'ns stolar var bättre.
V50 är betydligt roligare att köra, trots mindre motor än S60n
Smidigheten, S60 var som en supertanker att köra i innestan. V50n är rena "drömmen".
V50n interiör känns mer modern, logiskt då den är nyare(?)
Användarvisningsbild
av G-kraft
mane skrev:Har själv "gått" ifrån en S60 till en V50.

Skillnaderna har väl varit uppe utav andra.
S60 är mer påkostad, vilket den givetvis bör vara då den är dyrare.
S60'ns stolar var bättre.
V50 är betydligt roligare att köra, trots mindre motor än S60n
Smidigheten, S60 var som en supertanker att köra i innestan. V50n är rena "drömmen".
V50n interiör känns mer modern, logiskt då den är nyare(?)
kan nog hålla med om att v50 har modernare interiör...men den övertygar inte mig så som s60, v70n gjort...samt det är bekvämare säten på v70n och s60 än s40n och v50, provkörde s40n nyligen,,tyckte inte alls om det,,,saknade direkt känslan från s60 samt vxl.knoppen va inte skön alls på s40n...nu förstår jag varför värdet sjunker hastigt...
nu blir jag säkert påhoppad av s40n och v50 ägare.... :roll:
av dali
Olika människor tilltalas av olika bilar ... S40/V50 är sportiga, S60/V70 är komfortkryssare. Tror inte det är så många som väljer mellan en S40 T5 Sport och en XC70, det är helt olika biltyper/behov. Det är nog vanligare att man byter från den ena till den andra när behoven ändras.

Prioriterar man lastutrymme är V70 enda alternativet, men man får då försaka körglädje och smidighet. Prioriterar man körglädje så är V50 bästa alternativet, men man får lite sämre komfort och mindre utrymmen. I slutändan ska man köpa bilen man själv vill ha, då blir man mest nöjd.
Användarvisningsbild
av G-kraft
dali skrev:Olika människor tilltalas av olika bilar ... S40/V50 är sportiga, S60/V70 är komfortkryssare. Tror inte det är så många som väljer mellan en S40 T5 Sport och en XC70, det är helt olika biltyper/behov. Det är nog vanligare att man byter från den ena till den andra när behoven ändras.

Prioriterar man lastutrymme är V70 enda alternativet, men man får då försaka körglädje och smidighet. Prioriterar man körglädje så är V50 bästa alternativet, men man får lite sämre komfort och mindre utrymmen. I slutändan ska man köpa bilen man själv vill ha, då blir man mest nöjd.
visst måste man anpassa sig efter sitt eget behov , men man vill ändå ha den känsla från volvo bilar så som s60, v70n, och s80...bra komfort...och det finns mycket körgläjde på starkare motorer....tycker det är för lite satsning på s40n och v50 men jag förstår deras tankar gällande de bilarna....
av mojja
Kan nämna den enda negativa jag upplevt med min bil 3 månadersen jag beställde den o fortfarande ingen s40 på gården....

m.v.h mojja
Användarvisningsbild
av robbygg
Efter 200 mil så sluta växellådan att fungera, det gick helt enkelt inte att köra. Jag kunde inte lägga i några växlar. Det tog en vecka för Verkstaden att fixa det, och dom hade egentligen ingen aning om vad som var felet, dom hade inte varit med om det innan iaf.

Annars är det en del problem med elektroniken, bla att temperatur mätaren visar -29 grader när det egentligen är +20. Bensinmätaren har det också varit mycket strul med, ibland "hänger" den sig och visar halvfull tank fastän tanken e nästan tom eller full. Sen är det även dessa displayer som ska visa olika bakgrunder pga ljuset men dom ändrar sig aldrig. Jag har en s40n -06, som köptes helt ny, verkar till att vara ett riktigt måndagsexemplar jag fått tag i.
Användarvisningsbild
av G-kraft
robbygg skrev:Efter 200 mil så sluta växellådan att fungera, det gick helt enkelt inte att köra. Jag kunde inte lägga i några växlar. Det tog en vecka för Verkstaden att fixa det, och dom hade egentligen ingen aning om vad som var felet, dom hade inte varit med om det innan iaf.

Annars är det en del problem med elektroniken, bla att temperatur mätaren visar -29 grader när det egentligen är +20. Bensinmätaren har det också varit mycket strul med, ibland "hänger" den sig och visar halvfull tank fastän tanken e nästan tom eller full. Sen är det även dessa displayer som ska visa olika bakgrunder pga ljuset men dom ändrar sig aldrig. Jag har en s40n -06, som köptes helt ny, verkar till att vara ett riktigt måndagsexemplar jag fått tag i.
tycks finna en hel del fel på de bilarna....

Då är vi överens. Faserna byter in[…]

https://www.youtube.com/watch?v=NRc-B9sbvuQ

Fel generator V70??

Hej, generatorn på min V70 -2005 kvittrar/l&[…]

B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]