NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cyberlelle
volvoaero skrev:Hej !

Har en V50 1.6D -07
Var inne på verkstad idag och de konstaterade partikelfilter tätt !!!

Var köper man DPF PROTEC ? ??:-/
Man kan köpa DPF Power Clean på MECA.

Läste förövrigt en intressant artikel i Expressens allt om bilar idag. Där erkände Volvo att det var ett problem med partikelfiltrena på deras 1.6 diesel före 2011 års modell och att det berodde på biodieseln som blandas i bränslet. Och på frågan om kunderna ska få betala åtgärderna själva så var svaret från Volvos presschef: "Jag kan inte lova att vi kommer att betala i alla fall, men jag kan lova att de kommer att bli bemötta på ett generöst sätt".

Så på måndag är det jag som ska gå till min Volvo verkstad (igen) och kräva ett nytt filter. Har kört ca 7000 mil nu med krånglande filter som gjort att bilen dragit nånstans mellan 1,5-2 L mer per 100 km än vad den gjorde innan problemen började. Lågt räknat så är detta en extra kostnad på ca 11000 kr. Har dessutom nästan enbart tankat på Volvos Tanka stationer under större delen av denna tiden så det blir intressant att höra vad dom säger om detta.
av dongan
Har själv en v50 drive -09 som nu gått ca 11000.
Och så länge jag haft den har den alltid legat på ca 0,4l/mil.
Men man har ju börjat fundera på att göra en rengöring för det pratas ju om att ett partikelfilter bör bytas vid 12000mil.
Får också se hur volvo agerar efter det som framkommit.
Gissar på att dom ger en bra rabatt på bytet.
av Gourmand
CrossFireX skrev:Kan man göra 12k mil service utan att byta partikelfilter? Känns ju onödigt att byta något som fortfarande fungerar! Annars får man väl skjuta upp de :shock:
Självklart kan du göra det. Beroende på hur man använder bilen, så brukar partkelfiltret inte behöva bytas förrän mellan 17-20000 mil och när det är dags - anlita någon annan verkstad än Bilia för guds skull. Man köper filtret på ordinarie eftermarknad och gör jobbet själv, eller också anlitar man en liten privat bilverkstad. Det finns inget svårt i detta och framförallt ska det inte behöva kosta 11000:-. Finns trådar om detta här.
av Gourmand
cyberlelle skrev:Jag har också problem med partikelfiltret och har börjat prova DPF Power Clean som man häller direkt i tanken. Det sänker förbränningstemperaturen på sotpartiklarna i partikelfiltret. Normalt sett så brukar regenereringarna ske var 12:e mil för mig. Nu så gick det 45 mil mellan regenereringarna och förbrukningen verkar betydligt lägre än vad den var innan. Frågan är ju dock hur det blir när man tömt tanken och bara har diesel i den igen.

Jag har för skojs skull också varit in på peugeot och frågat dom lite hur dom gör med sina partikelfilter och dom byst efter behov enligt dom. Dock så sa dom att dom aldrig tvättar upp filtrena och sa att det inte var tillåtet av miljö och hälsoskäl. Men nu var det ju bara en verkstad som sa det så jag vet inte hur dom gör på andra ställen.
Vilka sopprötter ! Antagligen en sån där stor Peugeot-anläggning med kundmottagning och trams. De vill helt enkelt inte skita ner sig, utan bara byta delar. Hitta en liten verksatd och hellre Citroen än Peugeot, de har oftare riktiga bilmekar. Att ange miljöhänsyn är så typiskt och är naturligtvis skitprat. Det handlar ju om hur man tar hand om avfallet, oavsett om det är inkapslat i ett partikelfilter eller ej.
av jaj
cyberlelle skrev:
volvoaero skrev:Hej !

Har en V50 1.6D -07
Var inne på verkstad idag och de konstaterade partikelfilter tätt !!!

Var köper man DPF PROTEC ? ??:-/
Man kan köpa DPF Power Clean på MECA.

Läste förövrigt en intressant artikel i Expressens allt om bilar idag. Där erkände Volvo att det var ett problem med partikelfiltrena på deras 1.6 diesel före 2011 års modell och att det berodde på biodieseln som blandas i bränslet. Och på frågan om kunderna ska få betala åtgärderna själva så var svaret från Volvos presschef: "Jag kan inte lova att vi kommer att betala i alla fall, men jag kan lova att de kommer att bli bemötta på ett generöst sätt".

Så på måndag är det jag som ska gå till min Volvo verkstad (igen) och kräva ett nytt filter. Har kört ca 7000 mil nu med krånglande filter som gjort att bilen dragit nånstans mellan 1,5-2 L mer per 100 km än vad den gjorde innan problemen började. Lågt räknat så är detta en extra kostnad på ca 11000 kr. Har dessutom nästan enbart tankat på Volvos Tanka stationer under större delen av denna tiden så det blir intressant att höra vad dom säger om detta.
Funderar på om jag kan ha samma problem kört 8.000mil
Bilen har tappat mycket prestanda 80 - 120Km/h på 21 sek mot förväntade 12sek (4an växel)
Brukar märka att bilen startar och kör en regenereing med det tycks ha uteblivit de sista 300 milen ...
Bränsleförbrukningen har sjunkt från 0,4 till 0,35 :)
Byte av brönslefilter och påfyllning av addetiv hjälpte inte (Blev en skvät över i påfyllningsburken)
Inga larm eller felindikering i instrumentet.

har beställt tid för felsökning ... och här ryker första tusenlappen ...
av Donkeyboy
Hej alla Volvo ägare jag läste detta inlägg och tänkte reagera lite på detta.
Jag har en kusin som jobbar hos Volvo och hur mycket berättelse angående partikelfilter och sånt.
Eftersom jag själv kör en Citroën C4 gp 1.6 hdi drabbas jag också då och då av problemet som ni har.
Jag tänkte dela lite angående vad jag har hört i en del år nå.
Bilen min är nu 3 år gammal och jag har rullat 206000 km i den
Jag fick min första problem rund 140000km då visade sig att en temperatursensor i katalysator var sönder.
Den har vi byttas och i tillägg har vi kollat hur det sto till med partikelfilter.
I följe den boschdator var kvaliteten på partikelfilter rund 73% från 100% och askhalt i partikelfilter låg på 27%.
Jag kör nämligen varje dag från Årjäng till langhus i Norge som är 120 enkel resa, i utgångspunkt det bästa för en dieselmotor 24 mil varje dag. Men också jag blev efter min semester drabbat av en meddelande i skärmen att partikelfilter kanske var tätt och då började jag gassa på i treans växel i 90 i timmer till den felmeddelande försvinnande men dagen efter dukade felmeddelande upp igen. Jag letade på nättet efter en bra grej på grund att inte alla partikelrengöring är bra för partikelfilter med tillsatts som eolys eller additivevätska men då köpte jag en medel som heter JLM dpf cleaner 2.2 och man beställer detta genom konvegas.se detta ligger rund 330 SEK en flaska från bara 100 ml men den håller i en hel serviceintervall. Jag brukade den i början av vecka efter att jag har tankat bilen fult . Bilen kändes kraftigare vid gas pådrag och idag har jag varit hos min kusin för att bytta olja som är också väldig viktig för partikelfilter.
Jag har inte fått någon felmeddelande denna vecka men jag var nyfiken hur det sto till med filtret i skrivande stund har bilen rullat 206315 km dvs 46000 km mer en förringa gång vi kollade läget på filter men kvaliteten på filter var 79% och askhalt i partikelfilter låg på 20,3% .
JLM har gjort jobben som lovad och jag är imponerad dem påstår att produkten gör att avgaser blir varmare och att automatisk regenerering blir lättare till och med för folk som bara kör korta sträcker.
Jag vill också passa på att tillföra att miljödiesel är också en problem . Dem har tagit ut mycket fosfor som behövas för att förbättra förbränning just i partikelfiltret. En bra kvalitet olja och regelmässig bytta av olja är nödvändig på grund att det alltid läcker lite olja genom som kommer också i förbränning och katalysator till partikelfilter.
Och inte var rätt att köra kanske 2 gånger i månader motorn varm och sen en 2 eller 3 mil 90 eller 100 i 3ans växel.
Din motor klarar detta bättre en din Planbok 11000 SEK.
av rodi
Jag har också en v50 1.6d 06 ca 19500mil, igår lyste avgaslampan på min bil.
Fick följande fel kod : ECM-2A30 partikelfälla blockerad.
Nu köpte jag JLM dpf cleaner 2.2 på ebay, hoppas att det hjälper :)
av hakant2
Nu har jag kört 1000 mil sen jag gjorde min rening. Inga anmärkningar på besiktingen 0 på allt så filtret funkar perfekt.

Vill man hitta det jag använder är det bara att googla ( DPF PROTEC ). Jag ringde dom mitt i semestern de skickade de iväg flaskorna samma dag bra service.

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]