NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rekommenderar absolut - "Alt5 Biltema 1800kr "4-års garanti" AGM 95Ah 850CCA men L=351mm (vet ej om det får plats).!

Helnöjd.
Mät batterilådans längd.

Kör sätesvärmare, dieselvärmare och full fläkt samt korta sträckor.
Fungerar utmärkt till det.

Körstilen har ofta varit stadskörning (ca 2x2o min) ca 2 veckor Må-fre sedan en längre körsträcka varannan eller tredje helg, osv.....
Lite Kuriosa:
Ett batteri är som ni alla vet uppbyggda mha blyplattor och en jonrik vätska. Vad som bestämmer ett batteris kapacitet är då den anliggande ytan mot vätskan, dvs en kylflänskonstruktion hade inte varit en så dum ide, nu får dock detta inte plats och blyet gillar inte riktigt heller de formerna.
Vad man då gör är att göra blyet mer poröst för att öka ytan, detta ger dock ett batteri som inte tål vibrationer såväl, så vad man kan göra åt det?
Jo ett första steg var att göra vätskan mer trögflytande(Gel/fritidsbatteri).

Men detta fick då lite problem med CCA och man kunde inte riktigt ta ut lika mycket kräm på en och samma gång. Därför fick någon för sig att man skulle göra blyblattorna riktigt porösa och sedan förstärka/armera dem med glasfiber dvs (AbsorbentGlassMat). Ett AGM klarar mycket fler djupurladdningar och är därför ypperligt för tex start/stopp.

Ett bra AGM skall tom gå att lägga uppochner eller liggandes utan problem med läckage, detta har jag dock aldrig vågat prova.

Slut på kuriosan, Välj det AGM-batteri som har störst siffror men fortf ryms i din bil. Om du nu också har motorvärmare på din bil så kan jag rekommendera att montera in Cteken där =)
Så otroligt smidigt att få bilen laddad utan att behöva krångla, bara i med motorvärmarsladden en halvtimma eller så.
Har ännu inte köpt batteri, det är ju fortf nästan sommar :)... men det lutar åt biltemas AGM för 1600kr, måste dock kontrollera att höjden 195mm ryms, för standard/rekomenderat (av alla firmor jag kollat) är tydligen 175mm.

Angående laddare, lutar mer åt Exide 4A istället för t ex Ctek5.0, varför? Exide har temperaturkompensering ("till och med" i de fasta anslutningskablarna med ringskor som följer med) samt klassad ned till -40C vilket känns mer seriöst än Ctek -20C, samt "har hört" att Exide toppladdar mycket bättre än Ctek i kyla, Ctek har svårt att nå över 80% i kyla, säg 0C och nedåt... och det är ju toppladdningen man vill åt, speciellt när det är kallt...!! Är i kontakt med både Ctek och Exide och inväntar bägges respektive partiska svar angående framförallt laddning i kyla, deras svar kommer såklart innehålla en del "om" och "men", men det räknar jag med, och förväntar mig heller inget annat, för batterier och laddning i kyla är inte direkt självklara saker.
Detta med laddare är ju lite offtopic men intressant :D... kanske nån på forumet med erfarenhet av både modern Ctek och modern Exide, i kyla...?? Men det svåra är ju att "veta" sanningen, i princip är det ju omöjligt att säga något om toppladdning utan att göra belastningsprover med fasta parametrar osv...
Att BMW och Porche mfl tydligen använder Ctek (enligt Ctek) betyder inte så mycket i mina öron, mer än att de litar på att Ctek med sina laddare inte kan skada bilarnas elektronik och batteri. Ctek är suveräna på marknadsföring, och de gör "bra laddare" är min känsla, men hur de står sig mot Exide i kallare väder vete tusan...
Larzan skrev:Rekommenderar absolut - "Alt5 Biltema 1800kr "4-års garanti" AGM 95Ah 850CCA men L=351mm (vet ej om det får plats).!

Helnöjd.
Mät batterilådans längd.

Kör sätesvärmare, dieselvärmare och full fläkt samt korta sträckor.
Fungerar utmärkt till det.

Körstilen har ofta varit stadskörning (ca 2x2o min) ca 2 veckor Må-fre sedan en längre körsträcka varannan eller tredje helg, osv.....
- Och när du är inne på andra veckan, visar startmotorn minsta tvekan till att sacka eller är den "lika pigg" som en sommardag? Låter ju väldigt bra annars! I min C30 2.0D -07 har jag bytt till ett nytt Volvo originalbatteri i vintras men redan nu börjar den sacka (se separat tråd) och enligt Volvo är det inget fel på batteriet. Funderar skarpt på att slå till på ett Biltema AGM om det är så bra som det sägs.
T16AeRo skrev:Lite nyfiken på vilket batteri det blev till slut? 8)
Jag oxå faktiskt. I C30:n är det duktigt trångt omkring batteriet så något större än original får kanske inte plats.

I de flesta fall så startas C30:n efter att dieselvärmaren har varit igång en stund och den går igång otroligt lätt. S60 D5:an gick runt betydligt tyngre.

Nu när det har varit så kallt under vintern så har Ctek 5.0 polar varit inkopplad minst en gång i veckan. Inga problem alls faktiskt. På ca 1700mil bör batteriet fortfarande vara som nytt :wink:
Hej! Det blev "Alt4" Biltema 1600kr "4-års garanti" AMG 80Ah 800CCA L=315mm. Och även en Excide-laddare4A (med temperaturkompensering, kändes bra, till skillnad mot Ctek´s motsvarande som saknar det). Var lite orolig för batteriets höjd faktiskt, men det var inga problem i praktiken :).
Alt5 är för stort för min 2.0d v50 my09. Mätte längden på lådan idag, kring 31cm är max (det var för kallt ute för att göra någon exaktare mätning än så :))
Om det är samma batteri låda på d5 vet jag inte men det bör väl vara lika.

Skulle gärna ta del av TS intryck av batteriet så här långt, funderar på ett likadant!
Bara jag lyckas få tillräckligt med kräm i mitt nuvarande så bilen kan ta mig till BT ;)

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]