NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har inget egentligt att tillföra ang motorvalet. Ville bara passa på att tacka chipspåsen för en utmärkt trådstart där du fått med allt det väsentliga så att du får svar direkt utan att många först måste ställa kompletterande frågor för att kunna svara. Super och tummen upp för det!

Nu har du fått lite svar i tråden. Kanske går det att göra en resumé av driftskostnaderna, som ju kan ge en vägledning med. Skatt, bensinförbrukning och servicekostnader. Ta ett ungefärligt antal mil per år och x uppgiven förbrukning och kostnad för förbrukning. Lägg sedan på skatt o servicekostnaderna för diesel/bensin/E85. Försäkringarna skiljer nog inte mkt. Mycket info kan du få via ÅF. Själv föredrar jag bensin.
timebandit skrev:Jag äger en V50 2007 2.0D med 18.500 på mätaren. Jag tycker det är en kanon bra bil!
jumu01 skrev:Jag är imponerad timebandit om ditt egenhändiga arbete med partikelfiltret men alla är ju inte lika teknisk kunnig som du gällande detta problem utan får vända sig till verkstäder och priset springer upp ganska raskt.

Litet exempel på vad som händer om man underlåter servicen på 2.0 D http://www.vibilagare.se/reportage/volv ... fard-36781 finns även en tråd på forumet http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Okej, då förstår jag lite mer gällande dieslarna. Tack båda två!
Jag har absolut inget emot att meka med bilar, snarare tvärtom. Dock väljer vi just nu att köpa en bil som vi ska slippa skruva med. En säker, pålitlig och prisvärd bil. :)
matzen10 skrev:Har inget egentligt att tillföra ang motorvalet. Ville bara passa på att tacka chipspåsen för en utmärkt trådstart där du fått med allt det väsentliga så att du får svar direkt utan att många först måste ställa kompletterande frågor för att kunna svara. Super och tummen upp för det!

Nu har du fått lite svar i tråden. Kanske går det att göra en resumé av driftskostnaderna, som ju kan ge en vägledning med. Skatt, bensinförbrukning och servicekostnader. Ta ett ungefärligt antal mil per år och x uppgiven förbrukning och kostnad för förbrukning. Lägg sedan på skatt o servicekostnaderna för diesel/bensin/E85. Försäkringarna skiljer nog inte mkt. Mycket info kan du få via ÅF. Själv föredrar jag bensin.
Haha, kul att höra! Jag hänger dock en hel del på diverse olika forum och tycker ändå att man ska göra sin research så gott det går innan man postar något, samt vid behov av post göra det så tydligt som möjligt från start av just de anledningar du nämner. :)

Jag skall nog göra som du säger, jag får leta upp statistik här på forumet av olika motoralternativ, vad de i snitt drar och försöka göra en egen uträkning med de faktorer som finns. Att jag inte tänkte på det.. 8) :D
Äntligen har jag hittat en kärra vill lägga mina slantar på!
"Fyndet" är en V50 1.8F Momentum från 2008 som enligt Vägverket gått 61485km, medan annonsen anger 8000-8499mil. Lite lurigt men VV har väl haft fel förr.
Så här kommer lite frågor:

Den befinner sig just nu kring Sveriges baksida där alla heter Glenn och jag ska ta mig dit i helgen och slå till.
Då är frågan, är det något jag rent konkret skall hålla utkik efter? Jag kommer garanterat köpa den (förutsatt att den startar givetvis :lol: ) men tänkte om det är något speciellt på framförallt 08'ans modell jag bör titta extra noga på.

Den har agerat företagsbil tidigt i livet, hos Astra Zeneca i Södertälje och jag förmodar att företagsbilar har servats enligt regelboken hos bra firmor..?

Nuvarande ägare har köpt den via KVD.se, räknas de som ägare eller är de bara en mellanhand?
Jag menar, det står 3 ägare hos Vägverket och tänkte då såhär: Astra Zeneca, KVD och nuvarande?

MVH
Något som är viktigt att kolla upp är om bilen är på kredit eller inte så du inte köper den och får en otrevlig överraskning.

Sen ang ägarna visar transsportstyrelsen föregående ägare alltså, första bilfirma, Astra Zeneca och kvd Så det är fyra ägare med nuvarande.
mobe skrev:Något som är viktigt att kolla upp är om bilen är på kredit eller inte så du inte köper den och får en otrevlig överraskning.

Sen ang ägarna visar transsportstyrelsen föregående ägare alltså, första bilfirma, Astra Zeneca och kvd Så det är fyra ägare med nuvarande.
Har köpt nya bilar och har alltid blivit 1:a ägare själv. Varför skulle bilfirman vara 1:a?
Tomas88 skrev:Mätarställningen du får fram via transportstyrelsen är ju från senaste besiktning. Så det är säkert korrekt.
Ja det har du ju rätt i, miss av mig. Tack. :)

mobe skrev:Något som är viktigt att kolla upp är om bilen är på kredit eller inte så du inte köper den och får en otrevlig överraskning.
Ja det skötte vi via banken då det var ett krav från deras sida. Så kärran är sen någon vecka 100% betald av ägaren.
Men okej, då räknas ändå KVD som ägare, skönt. Tänkte mer hur många privatpersoner den varit hos men det verkar ju lugnt!

Sitter nu på tåget till Göteborg för att möta upp herren, håll tummarna för att man vid ~15-knycket skrivit på ägarbytet!
Javisst, nu är man med V50! :D
Tack för all hjälp hörrni, oerhört uppskattat!
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]