NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nej ingen omlackning, innerskärmen har aldrig heller varit demonterad. I så fall på en aukt. Volvoverkstad (utan min vetskap) eftersom alla servicar gjorts där.

Har någon av er på forumet gjort en liknande reklamation, och hur har det gått?

Vill ha lite mer kött på benen innan jag åker till Volvohandlarn.
Uppdaterar med vad som hänt. Besökte Volvohandlaren idag och blev nästan direkt avfärdad. Det här skulle inte gå att ta på rostskyddsgarantin för det var inte HÅL och Volvo hävdar att det beror på stenskott fast han kunde inte hitta minsta lilla hål. Det finns ingen synlig skada i det åtkomliga lackskiktet. Rosten måste rimligtvis kommit inifrån/underifrån. Det kanske finns någon lackskada från fabriksmonteringen på lackyta som döljs av innerskärmarna? Det framgick att flera varit inne och anmärkt på samma typ av rostskada. Troligen finns det smuts som lägger sig som en våt filt ovanpå innerskärmarna. Att hålla efter detta är enligt Volvomannen att se som normal karossvård! Att plocka bort innerskärmarna och hålla rent alltså! Undrar hur ofta... och skulle jag ha plockat bort skärmarna kunde de säkert åberopa att garantin satts ur spel eftersom jag lossat rostförebyggande utrustning (innerskärmarna) på bilen.

Så nu vet jag i alla fall vad den 12-åriga rostskyddsgarantin är värd hos Volvo. Har haft andra märken där liknande skador inte varit något problem alls att få igenom som garantiåtaganden.

När man vet att man är oskyldig till skadan och skött sin bil men ändå vägras hjälp så känns det minst sagt surt och orättvist. Ingen aning om det är värt att försöka gå vidare och hur isåfall.
Rostskyddsgaranti är inte mycket att lite på. Inte deras plåtverkstäder heller.

5:e mars visade ja upp min V60 att framskärmen och förardörren inte sitter rätt utan smuts kommer in och gnager bort färg. Även bagageluckan tar i kofångaren bak. Har ringt och pratat med dom ett par gånger och va även in på semestern och frågade hur det gick det va nu i slutet av semestern. Inte ett ljud! Det är plåtverkstaden på Rejmes i Örebro.
av haxxen
Jag har en C30 -07, och har observerat 2 små uppenbara bubblor på framkant av varsin framdörr, inga lackskador, kommer helt klart inifrån. Ska kolla upp om det går på garantin, borde göra det, men vi får se. Tittade på en annan C30 innan jag köpte den här och den hade också begynnande rost på samma ställe... När jag köpte min så fanns det inte bubblor, de har kommit under vintern. För info så såg jag också en hel del rost på den svartlackade kanten under glasbakluckan på den andra C30n som jag inte köpte, kan vara värt att kolla om du är på jakt. Och granska dörrarna n-o-g-a.
Lånar tråden, har ni några tips på hur jag kommer åt detta område. Var in med dammsugaren men kändes som det bara packades ihop mer. Verkar vara 7 höstar av löv och grus.
Bild

Verkar som bilden vred sig vid uppladdning. Bilden är tagen på skärm under huven på förarsidan.
av CPM
Det är smart att lossa innerskärmarna och rensa samtidigt som man skiftar däck höst och vår. Jag hade på 90-talet en kärra som utan att jag visste om det hade samlar löv och skräp innan för framskärmen mot A-stolpen. När jag skulle lyfta blien för hjulskifte, gick domkraften rakt genom durken. Löven och den ständiga fukten hade fått plåten att rosta sönder.

F.
Har ingen antydan till rost men har lossat innerskärmen höger fram i stötfångaren lite grann i ett annat ärende. Där fanns inte mindre än 1-2 cm mysigt och fuktig historia, kanske bra odlingsjord? :wink: Ska absolut kolla mer inom kort i ren nyfikenhet. Stay tuned! :)

grillchips: Du borde ju varit här och rotat runt, några fuktiga minnen? :P
Senast redigerad av 2 Micce1980, redigerad totalt 0 gång.
När det gäller framskärmarna så bör man kolla upp området mellan stolpen (undre dörrgångjärnet) och hjulet. Där sitter nåt ljuddämpande material typ skumgummi som ser till att hålla fuktigheten uppe. Idiotisk konstruktion, jag pillade upp en glipa mellan skumgummit och skärmens insida och penslade på rejält med rostskydd. Skall ses över igen vid byte till sommardäck om några veckor. Måste även byta vänster främre inneskärm då de nedre sista 5 cm baktill har gått rakt av. Tror plasten blir uttorkad och skör med tiden, bilen är 10 år nu.
Jag lagade mina innerskärmar med en tjockare gummimatta jag popnitade fast längst ner bakom innerskärmen. De slits av grussprut och snö/is som fastnar och slår i marken när man kör. Det vart jättebra samtidigt som gummit är mjukare än plasten så det flexar och är tystare.
Micce: Haha! Det är så lustigt att se sitt nick nämnas i trådar man bara ögnar igenom ibland av bara farten. ;)
Jag har inte tagit en vända själv ännu men kommer göra det snart, kanske passa på inför besiktningen då jag ändå tänkt att kolla lite bussningar, fjädrar etc.
Eftersom V50 (peppar peppar) verkar vara så besparad rostangrepp så har jag inte haft en tanke på det - men better safe than sorry såklart!
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]