NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej då förstår jag. Kvalitetskänslan får man ju känna sig för själv hur man tycker den är.
Andra fel är ju svårt att veta i förväg.
Men jag ska försöka kolla om kontakterna i A-stolparna är bytta i alla fall.

Någon som vet hur V50 är att serva själv? Har en S40 nu som jag tycker är ganska lättservad.
När det gäller service så är det väl kamremmen som är nästa kostsamma grej vid 18000 mil?
av mathiasj
Jag köpte själv min första Volvo i helgen, en Volvo V50 D5 Summum MY08. Jag kan verkligen rekommendera denna bil, fick köpa den för ganska bra pris i jämförelse med vad andra firmor skulle ha för samma specifikation.

Visst är det trevligt med en facelift, åtminstone för ögat :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
Swopop skrev:Innan jag köpte min D5:a så provkörde jag två T5:or, en manuell och an automat. Båda hade visserligen awd, men jag upplevde att den manuella gav mycket mer körglädje :)

Iom att den bilen du länkat till har business plusplus paketet så har du ju även helläder, vilket är att föredra då volvos T-Tec klädsel verkar spricka i sömmarna för många
Låter som att jag skall satsa på en manuell då.
Det finns en hel del roligt på en plus plus. Men hur är det med läderklädseln.... (eller är det inte skinn?) på en bil som gått drygt 14000 mil. Brukar den inte bli ganska sliten? I alla fall på förarsidan.
Har fått lite bilder men det är svårt att säga hur bra/dåligt det är.
mathiasj skrev:Jag köpte själv min första Volvo i helgen, en Volvo V50 D5 Summum MY08. Jag kan verkligen rekommendera denna bil, fick köpa den för ganska bra pris i jämförelse med vad andra firmor skulle ha för samma specifikation.

Visst är det trevligt med en facelift, åtminstone för ögat :D
Trevligt att du är nöjd men det blir nog svårt att få fatt i en MY08 för runt 100kkr.
av Lövet
Skinnet brukar hålla rätt bra men lite skav får man nog räkna med efter 10.000 mil. Det hänger också en hel del på om förra ägaren är en slarvig tjockis i arbetsbyxor eller en smärt kille som gillar mjukisbyxor.

T-tec klädseln har ruskigt dålig kvalitet och sprickor är mer regel än undantag.
av PaS83
Rengör och smörjer min skinnklädsel 2-3 gånger per år och den ser nära på ny ut efter 20.000 mil.
Sidöstödet på sitsen visar väl lite spår efter att man suttit i stolen, men absolut inte slitet eller
några sprickor.
Så precis som Andreas säger, men lite skötsel så håller den bra!
av berrabus
PaS83 skrev:Rengör och smörjer min skinnklädsel 2-3 gånger per år och den ser nära på ny ut efter 20.000 mil.
Sidöstödet på sitsen visar väl lite spår efter att man suttit i stolen, men absolut inte slitet eller
några sprickor.
Så precis som Andreas säger, men lite skötsel så håller den bra!
Hur rengör du den och med vad?
Min har gått 13.500mil och jag har kört den 800 mil. På sittdynan på förarsätet är skinnet lite uttänjt och blivit lite blankt men annars är resten i mkt bra skick.
av PaS83
berrabus skrev: Hur rengör du den och med vad?
Min har gått 13.500mil och jag har kört den 800 mil. På sittdynan på förarsätet är skinnet lite uttänjt och blivit lite blankt men annars är resten i mkt bra skick.

Till den här bilen har det varit både Volvos Original och Leather Masters kit med rengöring och balsam.
Innehållet ser lika ut, luktar det samma och är förpackade på samma sätt men med olika tryck på
själva förpackningen.
Fungerar alldeles utmärkt att underhålla med, kanske inte tillräckligt för en rejält nergången klädsel!?
Användarvisningsbild
av jonvon01
Hej!

Jag har tidigare gått från S40 2.0T -04 till V50 T5 -05 med Businesspaket (Xenon, helläder mm). T5:an vart otroligt skön, en snäpp bättre än 2.0:an. På något sätt så upplevde jag chassit mera styvt och skönt med den starka motorn.

Jag bytte in min T5:a för exakt ett år sedan. Med sina 9000 mil fick jag 100 kkr, den var i finaste skick utan någon skavank.

Nu kör jag dock snåldieseln (V50 DRIVe S/S) eftersom jag långpendlar - men jag längtar tillbaka till fina V50 T5, en underbar bil :-)

Lycka till!
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tack jonvon01. Trevligt att höra.

Tänkte berätta om min provkörning av ovan nämnda V50T5 som jag länkade till.
Skinnklädseln var väldigt dåligt skött. Var skavt och märken här och var. Det konstiga var att det inte var värst på förarsidan utan på passagerarsidan fram. Så inredningen var ingen höjdare.

Vid första anblick så såg lacken fin ut men det visade sig att det var ifyllt med lackstift lite här och var samt en hel del repor. Rutan var helt blästrad men den lovade de att byta.

Över till provkörningen då. Körde iväg lite försiktigt först och allt kändes bra. Testade gasa på lite och den kändes först bra, men efter en liten stund tändes bränslelampan (inget konstigt med det eftersom det var lite bensin kvar) men kort efter detta så blev bilen helt orkeslös. Kändes som att turbon var bortplockad eller nåt för det hände ingenting.
Tänkte att detta kanske hade nåt med bränslet å göra. Typ att den gick över i nåt säkerhetsläge som skulle göra att den inte drog så mycket bensin.
Körde tillbaka till bilhandlaren och fick tanken fylld till en fjärdedel. körde iväg igen och första accelerationen kändes som den skulle. Bilen fungerade normalt någon minut sen var det samma sak. Känndes som jag körde morsans Toyota Yaris 1,0. :???:
Körde tillbaka bilen igen och pratade med säljaren. Han sa att det kanske berodde på motortvätt och att detta naturligtvis skulle fixas.
Men märkligt beteende. Tändes ingen motorlampa eller nåt sånt heller.
När jag kommenterade det dåliga skicket på inredningen var det det vanliga snacket om att "ja det är ju ingen ny bil... och sånt får man räkna med."

Nja det får nog bli en annan bil... Känns jäkla surt bara att ha kört tot 30 mil och inte ens kunna provköra riktigt. :(

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]