NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ekib
Det roliga tycker jag är att om de skall släcka service lampan så kostar det ca 80 kr :-)
av JÅJ
ekib skrev:Det roliga tycker jag är att om de skall släcka service lampan så kostar det ca 80 kr :-)
Jag tycker det bordestå i instruktionsboken hur man gör ...
Men en sökning på internt kan lösa problemet och bespara resan !
En del minstiden från 70talet när instruktionsboken avslöjade och visade hur bilen skulle servas!
På den tiden var det dessutom behövligt med servic, och ofta och justeringar att göra.
Verkstadshandbökerna fanns att köpa också, undra om det finns att köpa idag ? (de var dessutom en bra "lärobok" om hur bilen )
JÅJ
Användarvisningsbild
av G-kraft
ekib skrev:Det roliga tycker jag är att om de skall släcka service lampan så kostar det ca 80 kr :-)
Kan man inte göra det själv som de andra karosserna !?
av -=Kotten=-
Släcka lampan kan ju vem som helst göra på 5sek.... :roll:
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Besökte idag min morfar som bor vid finskagränsen i tornedalen. Han har en S40 2.0D -05. Han hade nyss haft bilen hos en finsk volvoverkstad för 2000 mila servicen. Den gick på €168 eller 1544 kr inkl. olja och filter.
Intressant att det kan vara så mycket biligare att serva en svensk bil i finland... :???:

/Henrik
av hedlung
Är ju skillnad på en mellanservice för olika motorer antar jag.
För en 1000-mila på en 1,8F (etanol) tar BraBil i Gbg ca 1000-lappen idag när jag ringde.
av Marko
Lämnade in min förra V50 1,8F på 1000milaservice på Ahlberg bil
i Olofström, dom tog 2130:-!!!!!!!. Då hade dom även bytt kupefiltret
vilket jag påpekade att det inte skulle skulle bytas förrän 2000mil.
Jag mailade till Volvo Göteborg och undrade vad dom sysslar med.
Fick till svar att kupefiltret ska bytas vid mellanservicarna, verkar skumt?
av DanneF
Marko skrev:Lämnade in min förra V50 1,8F på 1000milaservice på Ahlberg bil
i Olofström, dom tog 2130:-!!!!!!!. Då hade dom även bytt kupefiltret
vilket jag påpekade att det inte skulle skulle bytas förrän 2000mil.
Jag mailade till Volvo Göteborg och undrade vad dom sysslar med.
Fick till svar att kupefiltret ska bytas vid mellanservicarna, verkar skumt?
många serviceverkstäder verkar tro att det är en mellanservice som ska göras, men de i själva verket bara är olja o filter byte, det får man verkligen göra klart för verkstaden först, många verkstäder verkar vara grymt dåligt informerade.. själv pröjsa man 816kr för 1000mila service :D
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja du ska ju inte boka in den för en mellan service, då får du en mellan serrvice!!!
du ska ju boka den för en 1000 mila service (fullservcie alltså) eller 3000, 5000 ...

gör ni detta så slår dom rätt i datorn
Användarvisningsbild
av poseidon
JÅJ skrev:
CarMan skrev:
JÅJ skrev:

Specialolja vet jag inte men det är halverade serviceintervall. Etanolen ansammlas ioljan och man får sämre smörjegenskaper därav ökade servicetillfällen.
Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad SAA[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]