NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den vanligaste orsaken till att bromsvätskenivån är låg beror helt enkelt på att beläggen och/eller skivan börjar ta slut vilket i sin tur gör att kolvarna närmar sig ändläget och mer vätska behövs för att fylla ut cylindern. Och anliggande bromsar gör att allting slits mycket fortare och skapar även skeva skivor som orsakar vibrationer. Som sagts tidigare, en kontroll av bromsarna är definitivt att rekommendera.
av Lazy
Hade något liknande problem på min V50 vid svängar i låg fart, den var inne hos volvo 3-4 gånger för att söka felet, när dom satte dit dämpningsplattor på bromsklossarna försvann tjut-ljudet.
Hej på er!

Nu har jag klantat till det.
Jag monterade av oken på båda sidorna och gjorde allting klart på höger fram. Där det för övrigt satt en välslipad sten som trillade ut :S Dock är inte skivan skrapad men klossen såg det ut som att det var ett spår i längst ner på klossen.

När jag monterat o gjort allting klart så pumpade jag på bromspedalen som det stod i rep.handboken.
Men!!! då har bromsokscylindern gått ut pga det och den sitter så j*vulskt just nu så jag kan inte pressa in den igen.
Vad kan jag göra för att få in den???? inre bromskloss är borttagen, men kan jag starta bilen? då åker den kanske in igen??

Hoppas på snabbt svar!!!

Mvh
mLennon skrev:När jag monterat o gjort allting klart så pumpade jag på bromspedalen som det stod i rep.handboken.
Men!!! då har bromsokscylindern gått ut pga det och den sitter så j*vulskt just nu så jag kan inte pressa in den igen.
Vad kan jag göra för att få in den???? inre bromskloss är borttagen, men kan jag starta bilen? då åker den kanske in igen??

Hoppas på snabbt svar!!!

Mvh

Finns verktyg på på t.ex biltema för att pressa tillbaka kolvar. Annars är det väl kofot och pollygrip som gäller. Men viktigt att man är försiktig så att kolven inte hamnar snett....
Det jag tänker på med oljud och vibrationer är lagret som du inte tror det är. skulle kunna vara något så enkelt som att hjulet har suttit lite löst har du byt till vintersulor nyliggen? har varit med om hjul som ej har suttit fast ordentligt kan ge ojud och vibrationer.
Jag behövde inte justera någon handbroms vid bromsklossbyte fram iallafall.

till att börja med be om ursäkt för mitt försvinnande. Allting löste sig. Fick släppa på luftningsventilen för att få över huvud taget
få in kolven. Vilket gjorde att det pös ut lite bromsvätska där en bekant hjälpte mig att lufta systemet så nu har jag IALLAFALL bra bromsar, alltid nått :)

Men skakandet har knappast försvunnit.
Nu skakar hela bilen även när man kommer upp i ca 100km/h. Och det fortsätter också när jag bromsar från höga hastigheter.
Men bromsar jag i t.ex 50km/h så skakas det ingenting.
Jag vill ha för mig att detta t.o.m blivit lite sämre sen jag monterade på vinterhjulen ??:-/
Kan allt detta skak verkligen bero på obalanserade hjul? Är det lönt att åka iväg och balansera om hjulen o tro att det ska bli bättre??

Med vänlig hälsning
Micke
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]